Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 23 mei 2011

Podiumkunsten op volle kracht vooruit

Vandaag worden tijdens de Marketingdag Podiumkunsten te Breda een aantal nieuwe initiatieven gelanceerd. De podiumkunsten zijn recentelijk vooral in het nieuws vanwege het feit dat ze zwaar worden getroffen door financiële maatregelen als de dreigende BTW verhoging. Echter, er vinden verschillende nieuwe initiatieven plaats onder andere op het gebied van collectieve marketing, innovatie en pricing. Tijdens de Marketingdag Podiumkunsten wordt volop aandacht besteed aan onderwerpen als dynamic pricing, sponsorwerving, crm en samenwerking. Tevens wordt vandaag een bijzondere samenwerking aangekondigd tussen Bureau Promotie Podiumkunsten en de Nederlandse Publieke Omroep.

Podiumkunsten Lab
Bureau Promotie Podiumkunsten gaat samen met haar partners een bijzondere samenwerking aan met de Nederlandse Publieke Omroep onder de noemer 'Podiumkunsten TV Lab'. Bureau Promotie Podiumkunsten wil in samenwerking met gezelschappen, producenten, podia en mediaorganisaties structureel nieuwe manieren van publieksbereik stimuleren, middels het uittesten van nieuwe vormen, concepten en technieken voor bestaande en nieuwe doelgroepen. Op deze wijze blijft het podiumkunstenaanbod aansluiten bij alle behoeftes van een breed publiek in Nederland. In het najaar start in samenwerking met het TV LAB van Nederland 3 een 'wedstrijd', waarbij gezelschappen, producenten en podia uitgedaagd worden om een goed kunstmediaal idee te bedenken. Organisaties als de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Vereniging Vrije Theaterproducenten (VVTP), Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) en CJP hebben reeds toegezegd hun achterban te gaan stimuleren mee te doen.

De potentie van prijs
Bureau Promotie Podiumkunsten gaat de podiumkunsten faciliteren op het gebied van pricing. Peter Joziasse, directeur van Bureau Promotie Podiumkunsten, schreef het artikel 'De grote potentie van Prijs!'. "Pricing wordt in sectoren als de reisbranche en de luchtvaart reeds jaren succesvol toegepast, ik zie grote potentie om verschillende prijsstrategieën ook in de podiumkunsten toe te passen" aldus Joziasse. Wat Joziasse betreft wordt de prijs voortaan veel meer bepaald op basis van de vraag. "Het wordt dan wel tijd dat we meer inzicht gaan krijgen in de perceptie van prijs bij het publiek en in de elasticiteit van prijs. Op die manier kunnen we betere prijsdifferentiatie toepassen en slimmer omgaan met bijvoorbeeld last-minute-prijzen, vrienden-prijzen, vroeg-boekprijzen, voordeel-prijzen en all-inn-prijzen", aldus Joziasse.

Uitgave boek Mark Woerde
Mark Woerde, spreker tijdens de Marketingdag Podiumkunsten is strateeg en oprichter van reclamebureau LEMZ en Letsheal.org. Hij schreef het boek How Advertising Will Heal The World and Your Business, dat binnenkort verschijnt.Woerde presenteert vandaag de uitkomsten van zijn onderzoek dat hij hield in 16 landen en onder 24.000 respondenten. Jaarlijks wordt 450 miljard uitgegeven aan advertising, vooral gericht op individuele behoeften. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen op zoek zijn naar zingeving en 74% dit zoekt door anderen te helpen. Woerde vertelt in zijn boek wat er zou kunnen gebeuren als dat geld wordt aangewend om sociale issues te tackelen. Hij ziet dan ook veel kansen voor de podiumkunstensector.

PODIUM Cadeaukaart verkoopt eerste jaar ruim 40.000 theaterstoelen De PODIUM Cadeaukaart (de voormalige Theater & Concertbon) is het belangrijkste collectieve marketinginstrument voor de podiumkunstensector. In het opstartjaar van de PODIUM Cadeaukaart - vanaf eind april 2010 - heeft de cadeaukaart ruim 40.000 theaterstoelen ofwel ongeveer 45 theaterzalen gevuld. Het streven is om tot 2013 het aantal verzilveringen (inlevering van de PODIUM Cadeaukaart bij een podium) op jaarbasis te verviervoudigen. Op de Marketingdag zijn de plannen hiervoor gepresenteerd.