Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Treinreiziger mag niet slachtoffer worden van problemen goederenvervoer maandag, 23 mei 2011 17:12

TreinTramBus: recreatief spoorvervoer verder laten groeien

Met een prikactie vandaag kaarten de vakbonden de problemen bij de NMBS aan. In een reactie stelt TreinTramBus dat de reiziger niet het slachtoffer mag worden van de problemen in het goederenvervoer. Bovendien mag niet verder worden geraakt aan het groeiende vrijetijdsvervoer per spoor.

De problemen bij het goederenvervoer zijn bekend: B-Logistics is verlieslatend en mag van Europa geen subsidie meer ontvangen. Nu dreigt echter de reiziger de dupe te worden van de problemen bij het goederenvervoer. Nu al wordt het goederenvervoer door het reizigersvervoer gesubsidieerd. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus legt uit: "Conform de Europese regels betaalt de NMBS een prijs aan infrastructuurbeheerder Infrabel voor het gebruik van de sporen. Alleen is die prijs zo bepaald dat het goederenvervoer goedkoop over de sporen kan denderen, terwijl het reizigersvervoer, en vooral dan de stoptreinen, buitensporig veel moeten betalen. Bovendien werden bij de opstart van B-Logistics te veel locomotieven aan het goederenvervoer toegewezen. Die worden nu verhuurd aan het reizigersvervoer". De kosten per treinkilometer moeten in het reizigersvervoer dringend naar omlaag.

Minister Vervotte liet weten dat de treinen in de spits in de eerst plaats voor het woonwerkverkeer moeten dienen en dat de recreatieve reiziger best wat meer mag betalen. TreinTramBus betwist die stelling. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De recreatieve treinreiziger heeft al heel wat moeten inleveren. De tariefformule "Een Dag aan Zee" en de halveprijskaart werden vorig jaar afgeschaft, en enkele jaren geleden sneuvelde met de Multipass ook het voordelige tarief voor gezinnen en kleine groepen. Net in het recreatieve vervoer heeft de trein nog veel groeipotentieel: het recreatieve vervoer groeit, en er zijn nog vrije zitplaatsen. Het is nu hoog tijd voor een degelijk masterplan voor het reizigersvervoer."

Als alternatieve maatregel adviseert TreinTramBus om de miljoenenverslindende consultancyopdrachten eindelijk eens ernstig onder de loep te nemen. Dit is alvast zinvoller dan de reiziger de rekening te laten betalen.