Treinreiziger mag niet slachtoffer worden van problemen goederenvervoer
maandag, 23 mei 2011 17:12
TreinTramBus: recreatief spoorvervoer verder laten groeien
Met een prikactie vandaag kaarten de vakbonden de problemen
bij de NMBS aan. In een reactie stelt TreinTramBus dat de reiziger niet
het slachtoffer mag worden van de problemen in het goederenvervoer.
Bovendien mag niet verder worden geraakt aan het groeiende
vrijetijdsvervoer per spoor.
De problemen bij het goederenvervoer zijn bekend: B-Logistics is
verlieslatend en mag van Europa geen subsidie meer ontvangen. Nu dreigt
echter de reiziger de dupe te worden van de problemen bij het
goederenvervoer. Nu al wordt het goederenvervoer door het
reizigersvervoer gesubsidieerd. Jan Vanseveren, woordvoerder van
TreinTramBus legt uit: "Conform de Europese regels betaalt de NMBS een
prijs aan infrastructuurbeheerder Infrabel voor het gebruik van de
sporen. Alleen is die prijs zo bepaald dat het goederenvervoer goedkoop
over de sporen kan denderen, terwijl het reizigersvervoer, en vooral
dan de stoptreinen, buitensporig veel moeten betalen. Bovendien werden
bij de opstart van B-Logistics te veel locomotieven aan het
goederenvervoer toegewezen. Die worden nu verhuurd aan het
reizigersvervoer". De kosten per treinkilometer moeten in het
reizigersvervoer dringend naar omlaag.
Minister Vervotte liet weten dat de treinen in de spits in de eerst
plaats voor het woonwerkverkeer moeten dienen en dat de recreatieve
reiziger best wat meer mag betalen. TreinTramBus betwist die stelling.
Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De recreatieve
treinreiziger heeft al heel wat moeten inleveren. De tariefformule "Een
Dag aan Zee" en de halveprijskaart werden vorig jaar afgeschaft, en
enkele jaren geleden sneuvelde met de Multipass ook het voordelige
tarief voor gezinnen en kleine groepen. Net in het recreatieve vervoer
heeft de trein nog veel groeipotentieel: het recreatieve vervoer
groeit, en er zijn nog vrije zitplaatsen. Het is nu hoog tijd voor een
degelijk masterplan voor het reizigersvervoer."
Als alternatieve maatregel adviseert TreinTramBus om de
miljoenenverslindende consultancyopdrachten eindelijk eens ernstig
onder de loep te nemen. Dit is alvast zinvoller dan de reiziger de
rekening te laten betalen.
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers