Understanding the effects of central teacher recruitment in six ward
secondary schools in Tanzania
Datum: 26 mei 2011
Promotie: dhr. W.L. Mafuru, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Understanding the effects of central teacher recruit ment
in six ward secondary schools in Tanzania
Promotor(s): prof.dr. M.L.M. Hertogh
Faculteit: Rechtsgeleerdheid
Centrale werving docenten Tanzania niet succesvol
De decentrale overheden in Tanzania hebben nauwelijks invloed op de
wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven. Hierdoor is er bij veel
scholen sprake van een tekort aan gekwalificeerde leraren. In reactie
hierop ontwikkelen de `ward-scholen' en de leraren hun eigen
oplossingen om de tekorten het hoofd te bieden. Dat blijkt uit het
promotieonderzoek van Wilhelm Mafuru.
Mafuru's proefschrift behandelt de consequenties van gecentraliseerde
werving en selectie van leerkrachten voor middelbare scholen in
Tanzania. Deze werving maakt deel uit van het onderwijsbeleid dat
gericht is op het realiseren van een middelbare school in elke `ward',
de laagste bestuurslaag in Tanzania. Met de gecentraliseerde werving en
selectie van het onderwijzend personeel wordt een evenredige spreiding
van leerkrachten over alle scholen en wards beoogd. Op basis van
empirisch onderzoek in zes ward-scholen in het Morogoro District laat
Mafuru zien dat decentrale overheden nauwelijks invloed hebben op de
wijze waarop het onderwijs wordt vormgegeven. Hoewel decentralisatie in
theorie wordt gezien als een middel om bevoegdheden over te dragen aan
lokale gemeenschappen, komt daar in de praktijk weinig van terecht. Als
gevolg van de gecentraliseerde werving en selectie van leerkrachten,
waarbij door de centrale overheid leerkrachten worden geworven en
uitgezonden naar de ward-scholen, is er bij veel scholen sprake van een
tekort aan gekwalificeerde leraren. In reactie hierop ontwikkelen de
ward-scholen en de leraren hun eigen oplossingen om de tekorten het
hoofd te bieden. Dit leidt tot een vorm van zelfregulering, die in de
praktijk effectiever blijkt dan de regels en de voorschriften van de
centrale overheid.
Wilhelm Mafuru (Tanzania, 1971) studeerde Development Management aan
Glasgow Caledonian University. Hij was gedurende zijn onderzoek
verbonden aan de vakgroep rechtstheorie van de Faculteit
Rechtsgeleerdheid van de RUG. Het proefschrift wordt uitgegeven bij het
African Studies Centre, in de reeks African Studies Collection. Mafuru
is als lecturer verbonden aan de Faculty Public Administration and
Management van Mzumbe University, Tanzania.
Mafuru's onderzoek maakt deel uit van het meerjarige project
`Strenghtening Capacity of Mzumbe University to enhance
Decentralisation and Governance in Tanzania'. Dit heeft geresulteerd in
een samenwerkingsverband tussen Mzumbe University in Tanzania en de
RUG, met als doel kennis te vergaren over de werking van
decentralisatie in Tanzania en deze kennis beschikbaar te stellen voor
functionarissen in het (lokale) bestuur. Binnen dit project vindt een
drietal promotieonderzoeken plaats. De projectleider bij de
Rijksuniversiteit Groningen is professor J. de Ridder
(j.de.ridder@rug.nl).
Laatst gewijzigd: 17 mei 2011 10:21
Rijksuniversiteit Groningen