Vrije Universiteit Amsterdam
Citymarketing in Amsterdam
* Startdatum: 26-05-2011
* Tijd: 13.45
* Locatie: Auditorium
* Titel: Citymarketing in Amsterdam. Een organisatieantropologische
studie van het publiek-private samenwerkingsverband op
citymarketinggebied in Amsterdam
* Spreker: A.A.L.M. Lombarts
* Promotor: prof.dr. H. Dahles
* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen
* Evenementtype: Promotie
Angelique Lombarts beschrijft hoe de samenwerking tussen publieke en
private partijen in Amsterdam op citymarketinggebied tot stand komt en
zich ontwikkelt. Zij blikt terug op het verloop van het Amsterdamse
citymarketingproces en schets een vaak ontluisterend beeld: ruzies en
trage besluitvorming kenmerken de samenwerking op citymarketinggebied
de afgelopen acht jaar.
Hedendaagse stedelijke beleidsprocessen komen niet alleen meer tot
stand door wethouders en ambtenaren. Beleidsbepaling en -uitvoering
krijgt in steeds grotere mate te maken met inmenging van derden: het
bedrijfsleven, het sociale middenveld en soms ook de lokale bevolking.
Citymarketing is zo'n beleidsveld waar zich dit voordoet. Citymarketing
is een complex proces dat pas recentelijk is opgekomen en dat zowel in
de praktijk als in de (academische) literatuur nog een onontgonnen
terrein is. Het wordt hier omschreven als `een complex beleidsproces
bestaande uit verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten
gericht op het behouden en aantrekken van specifieke doelgroepen
waarbij verscheidene stakeholders met uiteenlopende belangen betrokken
zijn'.
Citymarketing is ontstaan als reactie op de toenemende onderlinge
concurrentie tussen steden. Ook Amsterdam ziet zich geconfronteerd met
een stijgende concurrentie en een onder druk staande
concurrentiepositie en startte daarom in 2003 met citymarketing.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam