26 mei 2011: officiële introductie eTIC Handvest Vlaanderen

25/05/2011 12:15

Vlaamse Overheid

Het eTIC-Handvest werd in 2004 gelanceerd op initiatief van diverse spelers uit de ICT-sector. Het Handvest is een ethische gedragscode die de relatie regelt tussen de ICT-leveranciers en hun B2B klanten.

Het eTIC-Handvest werd in 2004 gelanceerd op initiatief van diverse spelers uit de ICT-sector. Het Handvest is een ethische gedragscode die de relatie regelt tussen de ICT-leveranciers en hun B2B klanten. Het Handvest is gebaseerd op principes die steunen op gezond verstand. De 7 engagementen van het Handvest zijn hieronder opgesomd.

Via de ondertekening van het Handvest kunnen ICT-leveranciers een garantie bieden op vlak van ethische dienstverlening aan hun KMO-klanten. Hierdoor wordt het vertrouwen van klanten in deze leveranciers vergroot en het correct zakendoen bevorderd. eTIC registratie biedt bijgevolg een economische meerwaarde voor de ICT-leverancier én voor de klanten. Ervaring leert dat in de regio's waar het Handvest reeds operationeel is, KMO-klanten extra waakzaam zijn voor leveranciers die het Handvest niet ondertekend hebben. De registratie is voor de leveranciers erg eenvoudig en bovendien gratis. Meer dan 500 ondernemingen uit België en het Groothertogdom Luxemburg hebben zich ondertussen vrijwillig geëngageerd om de clausules van het Handvest na te leven. Een 100-tal hiervan zijn Vlaamse ICT-leveranciers. Vandaag beperken de bestuursorganen van eTIC zich echter tot Wallonië. De Vlaamse ICT-leveranciers en hun KMO-klanten hebben de wens uitgedrukt om eTIC ook in Vlaanderen volwaardig operationeel te maken. Om op deze vraag een antwoord te bieden zal KMO-IT vanaf 26 mei instaan voor het secretariaat van het eTIC Comité Vlaanderen. De officiële introductie van eTIC in Vlaanderen gebeurt op de KMO-IT dag van 26 mei in Technopolis, Mechelen.

Meer informatie : www.kmo-it.be/dag en www.etic-handvest.be .

Engagement eTIC geregistreerd leverancier 1. GOEDEREN EN DIENSTEN AANBIEDEN DIE BEANTWOORDEN AAN DE BEHOEFTEN VAN MIJN KLANT 2. DE OMVANG VAN HET PROJECT DUIDELIJK OMSCHRIJVEN 3. TRANSPARANTIE BIEDEN OVER KOSTEN EN TERMIJNEN 4. CONTRACTUELE BEPALINGEN STRIKT NALEVEN 5. INFORMEREN OVER HULPMIDDELEN EN COMPETENTIES 6. BESCHERMING BIEDEN INDIEN BLIJKT DAT HET ONMOGELIJK IS DE OPDRACHT TE VOLTOOIEN 7. DUIDELIJK INFORMATIE VERSCHAFFEN OVER INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN VOOR DE KLANT

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel