Gemeente Apeldoorn

Geachte leden van de pers,

In de bijlage vindt u aanvullende stukken van de Politieke Markt Apeldoorn.

1. Aanvullende mededeling aan de raad bestemmingsplan Anklaar

Beantwoording van de vragen over het bestemmingsplan Anklaar die tijdens de Politieke Markt van 19 mei zijn gesteld.

2. Aanvullende informatie t.b.v. Delegatie Projectbesluit Spelderholt Beekbergen (Politieke Markt van 26 mei)
* In de Politieke Markt-bundel en het bijlagenoverzicht wordt ten onrechte melding gemaakt van een 'zienswijzennota'. In deze fase van het proces is er nog geen zienswijzennota. Het projectbesluit "Woningbouw Spelderholt' is pas 19 mei als ontwerp ter inzage gelegd. Een eventuele zienswijzennota zal pas in het kader van de vaststelling (in een latere fase) van het projectbesluit worden meegenomen.
* Tevens treft u bijgaand de twee brieven aan van de Stichting Behoud Natuurwaarden Enken Beekbergen aan, deze ontbraken in de bundel.

Beantwoording vragen n.a.v. PMA-behandeling 19 mei 2011 bestemmingsplan Zevenhuizen,Stadsdeelhart Anklaar

Geachte leden van de raad,

Tijdens de behandeling in de PMA op 19 mei 2011 van het vast te stellen bestemmingsplan Zevenhuizen, Stadsdeelhart Anklaar en de nota van zienswijzen en ambtshalve aanpassingen is een aantal vragen gesteld. Van twee vragen is afgesproken dat de beantwoording hiervan schriftelijk zal worden nagezonden. De vragen zijn als volgt:

1. Wat is het aantal te bouwen woonlagen ten opzichte van de bestaande woongebouwen langs de Laan van Zevenhuizen/ de Pythagorasstraat. Dit n.a.v. de opmerking van één van de reclamanten die tijdens de behandeling heeft ingesproken en aangegeven dat de bestaande woongebouwen geen zes bouwlagen hebben. Dit zou onjuist in de zienswijzennota zijn aangegeven.

2. Hoe zit het precies met de bevoorrading en met name de routing hiervan.

3. Hoe zit het met het parkeren.

1. Het aantal bouwlagen van de woongebouwen langs de Laan van Zevenhuizen/Pythagorasstraat

In de beantwoording op de namens mevrouw C. Buschens ingediende zienswijze staat onder punt f aangegeven dat zich langs de Pytharoras woongebouwen bevinden van zes bouwlagen hoog.

Het aantal te bouwen bouwlagen bedraagt maximaal zes bouwlagen, waarvan maximaal vier woonlagen en twee lagen met medische voorzieningen. De bestaande woongebouwen bestaan feitelijk uit vijf bouwlagen met woonruimten en één bouwlaag/onderlaag t.b.v. de bergingen. Deze onderste bouwlaag ligt gedeeltelijk verdiept t.o.v. het maaiveld, maar is wel degelijk als bouwlaag goed herkenbaar. Totaal dus wel zes bouwlagen, maar waarvan de onderste gedeeltelijk verdiept. De hoogte die het bestemmingsplan Zevenhuizen, Stadsdeelhart op de hoek Pythagorosstraat/ Sluisoordlaan mogelijk maakt, is inderdaad daarmee iets hoger dan de bestaande woongebouwen langs de Laan van Zevenhuizen/Pythagorasstraat, maar doet niet af aan het principe dat dit past in de reeks van woongebouwen langs de hoofdstructuur. Gezien het feit dat er geen sprake is van hoogbouw en gezien de afstand van circa 40 m blijft er sprake van een zeer acceptabele situatie passend in de stedelijke omgeving aan de hoofdstructuur van A peldoorn.

2. De bevoorrading en de routing hiervan

Achtereenvolgens wordt ingegaan op de relatie met de Verkeerskaart, de keuze binnen het Masterplan en de relatie met het bestemmingsplan.

2.1. Bevoorrading in de Verkeerskaart

In de alinea 'Stedelijke distributie' van de Verkeerskaart wordt gesteld* dat het belangrijk is dat ondernemers goed bevoorraad kunnen worden, iets wat met name in de binnenstad soms conflicten met leefbaarheid en veiligheid oplevert. Onder 'Hoofdwegenstructuur' wordt gesteld dat doorstroming op de Ring de hoogste prioriteit heeft, en wordt onderzoek aangekondigd naar een snelheidsregime van 70 km/uur voor de Ring. 'Verblijfsgebieden' tenslotte worden aangewezen als de zones waar gewoond wordt en waar het verkeer gemengd wordt afgewikkeld met een snelheidsregime van 30 km/uur. De Laan Van Zevenhuizen als onderdeel van de Ring is daarmee helder, maar het laat onverlet dat ook uitspraken zijn gedaan over verblijfsgebieden.


* Voor de volledigheid: Bij stedelijke distributie wordt ook genoemd dat schonere voertuigen in de toekomst de luchtverontreiniging moeten verminderen. Mede daarom is in de nota van beantwoording ook vermeld dat de transportsector ook belang heeft bij schoon en stil vervoer, en dus ook zelf innoveert.

2.2. Afweging als onderdeel van het Masterplan Anklaar

Met de bovenstaande beleidsregels als gids kunnen ontwerpen worden beoordeeld. De bevoorrading van Anklaar kan in principe op de volgende manier plaatsvinden:

a. Vanaf de Sluisoordlaan

b. Vanaf de Lohengrinstraat

c. Vanaf de Tannhauserstraat / Aidastraat

d. Vanaf de Laan van Zevenhuizen

Ad a. De Sluisoordlaan is in lengte vanaf het hoofdwegennet de eerste optie. Hierbij spelen echter twee complicaties. De eerste is dat het vrachtverkeer in noordelijke richting de Sluisoordlaan inrijdt, terwijl het centrum aan de zuidelijke rijrichting gesitueerd is. Kleinere wagens zullen op de weg kunnen keren, maar de grotere wagens zullen binnen het verblijfsgebied aanrijrondjes gaan rijden of de Anklaarseweg gaan benutten, waardoor de rit door het verblijfsgebied juist weer langer is. Een andere factor van belang is dat bevoorrading niet structureel de wandelpassage kan passeren: Alle winkels en voorzieningen die aan de westzijde van de passage liggen zijn 'te ver' voor bijvoorbeeld een inpandige oplossing. Voor

alle bevoorrading ten oosten van de voetgangerspassage is deze oplossing wel toegepast, inclusief een inpandige oplossing bij de meest noordelijk gelegen supermarkt.

Ad b Van belang hier en bij c. is dat de basis van het plan voorziet in een centraal gelegen plein dat qua verkeer hoogstens nog door langzaam verkeer en voor de markt wordt gebruikt. De aanrijroute Lohengrinstraat komt uit bij het Multifunctioneel centrum. Bevoorrading voor het winkeldeel zou in dat geval over het grote plein lopen, hetgeen praktisch niet haalbaar is.

Ad c. De Tannhauserstraat verliest vanwege het centrale plein de verbinding met de Sluisoordlaan. Alle bevoorrading vanuit deze hoek zou daarmee via de Salomestraat aan moeten rijden. Voorts is aan deze zijde van belang dat de groen/blauwe bovenwijkse structuur hier passeert. Het doorkruisen hiervan op een landschappelijk verantwoorde manier bleek niet mogelijk.

Ad d. De optie Laan Van Zevenhuizen is pas ter hand genomen nadat de bovenstaande optie niet tot een goed resultaat hadden geleid. Ook ten tijde van de presentatie van het Masterplan is de oplossing via de Laan van Zevenhuizen als 'minst gecompliceerde' binnen het geheel gepresenteerd. Voorwaarde is dat de doorstroming zo min als mogelijk wordt verstoord. Dit wordt bereikt door:


- Mogelijkheden voor in- en uitvoegstroken voor de bevoorrading


- Een eventuele barrier op de middenberm van de Laan Van Zevenhuizen


- Aanduiding dat de in/uitrit alleen voor bevoorrading is (er zijn daadwerkelijk ook

in de nieuwe situatie alleen nog enkele vergunningplaatsen over bij Scala)


- Optimaliseren 'blokeffect' invoegen verkeerslichten Sluisoordlaan

Tenslotte hebben de volgende zaken in de afweging nog een rol gespeeld:


- Het profiel van het bevoorradingspunt (supermarkt) brengt met zich mee dat de nadruk zal liggen op de vroege ochtenduren en de venstertijden na de ochtendspits. De mate van interferentie met het autoverkeer is in de tijd gezien relatief bescheiden.


- In eerdere fasen zijn reeds verdergaande opties onderzocht zoals een ondergrondse rijbaan, maar deze zijn in relatie tot de omvang van het project te kostbaar. In ruimtelijke zin is meegenomen dat mogelijk op termijn het snelheidsregime omhoog zal gaan naar 70 km/uur.

2.3. Keuze in relatie tot het Bestemmingsplan

De bevoorrading en bijvoorbeeld ook het vergunningparkeren komen in de uitwerking opnieuw aan de orde. In de huidige stap (het bestemmingsplan) is primair de aandacht gericht op de ruimtelijke consequenties van de opties die op dit moment nog mogelijk zijn. Praktisch betekent dit dat de bestemming verkeersdoeleinden in de plankaart tot de huidige rijbaan Laan van Zevenhuizen loopt, en dat het bebouwingsvlak impliceert dat de bevoorradingsdocks inpandig worden vormgegeven. De daadwerkelijke verkeerstechnische vormgeving van de aansluiting zal nader worden uitgewerkt, op dezelfde wijze als dat bijvoorbeeld met de bouwblokken gebeurt. De huidige plankaart is voorzien van grenzen waarbinnen een afweging van te verwachten verkeerstechnische opties altijd mogelijk blijven.

3. Parkeren

Het parkeren komt in een nadere uitwerking weer aan de orde.

Hoogachtend,

de directeur van de dienst

Ruimtelijke Ontwikkeling,

ir Ph. Salm

Bekijk de volledige agenda + bijbehorende stukken van de Politieke Markt via www.apeldoorn.nl/gemeenteraad




Gemeente Apeldoorn