Ingezonden persbericht


26 mei 2011

Fietscampagne Rij2op5 gestart in regio Arnhem

Werkgevers stimuleren automobilist te fietsen naar het werk

Zestien werkgevers uit de regio Arnhem zijn gestart met de Rij2op5-campagne. Met deze campagne sporen bedrijven hun werknemers aan om vaker naar het werk te fietsen. De werkgevers uit de regio Arnhem starten meteen met het actief promoten van fietsen onder hun medewerkers. In april is al een groep werkgevers in de regio Nijmegen met dezelfde campagne gestart.

Fiets aantrekkelijk alternatief'

De kickoff vond plaats bij De Kookplaats op Arnhems Buiten met een gezond ontbijt voor alle deelnemende organisaties. De rij2op5-campagne richt zich op medewerkers die nu met de auto naar het werk rijden. Zij worden met de campagne gestimuleerd om minimaal twee werkdagen met de fiets naar het werk te gaan en zelf de voordelen te ervaren. Tim Wille, mobiliteitsmakelaar van Offensief Bereikbaarheid, licht toe. 'Uit mobiliteitsonderzoek bij bedrijfsterreinen blijkt dat 80 procent van de medewerkers met de auto komt. Dit terwijl 60 procent van de werknemers binnen een straal van vijftien kilometer van het werk woont. Voor deze categorie kan de fiets een aantrekkelijk alternatief zijn'. Offensief Bereikbaarheid faciliteert werkgevers met aantrekkelijke aanbiedingen voor onder andere e-bikes en extra services zoals een fit-test en een pech-onderweg-service. Tijdens de bijeenkomst ontvingen fietsambassadeurs van de verschillende bedrijven een award en kregen zij de opdracht het fietsen o nder hun collega's actief te promoten.

De volgende organisaties nemen deel aan de Rij2op5-campagne in de regio Arnhem: NOC-NSF, Microlens, gemeente Lingewaard, gemeente Renkum, Asset Rail, Coop supermarkten, Dekra, Tennet, Nederlands Openluchtmuseum, NRG, Rijkswaterstaat, Human Inference, KEMA, De Driestroom, Creaforti en de Kamer van Koophandel.

Over de campagne

Rij2op5 is een campagne ontwikkeld door de Fietsersbond. De belevingswereld van de automobilist staat in de campagne centraal. De campagne bestaat onder meer uit posters, slagboomkokers, placemats en een website en maandelijkse nieuwsbrief speciaal voor de deelnemers. De campagne loopt op dit moment ook in de regio Utrecht en in de regio Haaglanden.

Over de Fietsersbond

De Fietsersbond is de grootste belangenvereniging voor 13,5 miljoen fietsers in Nederland met ruim 35.000 leden. De Fietsersbond geeft voorlichting over fietsen en fietsproducten, komt op voor de belangen van fietsers en zet zich actief in voor veilig, snel, plezierig en gezond fietsen.