Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 26 mei 2011

Contant geld is op z'n retour

Contant geld verliest steeds meer terrein. Een kwart van de Nederlandse winkeliers verwacht zelfs dat consumenten vroeg of laat helemaal niet meer met contant geld zullen betalen. Dit blijkt uit een vandaag gepresenteerd onderzoek 'Naar een contantloze detailhandel' dat is uitgevoerd door Regioplan in opdracht van Detailhandel Nederland en Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het onderzoek geeft voor het eerst uitvoerig inzicht in de opvattingen van winkeliers over de zogenoemde contantarme en contantloze samenleving.

De detailhandel heeft reeds het fundament gelegd om de contant-arme samenleving te realiseren. In een contant-arme samenleving wordt in verreweg de meeste gevallen aan de kassa elektronisch betaald met bijvoorbeeld de bankpas. Slechts bij een enkele kassa kan met contant geld worden afgerekend. Uit de steekproef onder meer dan 700 winkeliers blijkt dat de consument nu al in vrijwel alle winkels elektronisch kan betalen. In 2004 bedroeg de waarde van alle pinbetalingen in Nederland voor het eerst meer dan de waarde van alle contante betalingen samen. In 2010 zijn meer dan 2 miljard elektronische betalingen gedaan.

Consument en technologie maken het verschil
Bijna de helft van de winkeliers ziet bepaalde groepen consumenten, zoals kinderen, ouderen en toeristen, als de belangrijkste barrière om tot een contantloze samenleving te komen. De klant kan wel verleid worden niet meer contant te gebruiken, maar klant is koning. Dus zolang de klant erom vraagt zal de winkelier meerdere betaalmogelijkheden aanbieden.

De groei van de elektronische transacties laat zien dat de overgang naar een contantarme samenleving al is ingezet. Dit wordt bevestigd door cijfers van De Nederlandsche Bank, die een daling in het aandeel contant geld dat uit de muur wordt getrokken laten zien. Veiligheid wordt door 49% van de ondervraagden als belangrijkste voordeel genoemd. Het risico op technische problemen vormt voor 41% een nadeel van enkel nog elektronisch betalen.

Meer promotie
Volgens Detailhandel Nederland laat het rapport zien dat de consument sterker bewust gemaakt moet worden van de voordelen van pinnen. De overheid en banken moeten een belangrijke rol oppakken. Secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Willem de Vocht, benadrukt tevens dat 'innovaties in het betalingsverkeer en de ontwikkeling van een Europese betaalmarkt cruciaal zijn om het pad dat kennelijk al is ingeslagen te voltooien'. De winkeliers ondernemen zelf ook actie om elektronisch betalen te promoten: tijdens de Week van het pinnen in 2010 vonden 42 miljoen pintransacties plaats, een groei van 11,6% ten opzichte van diezelfde week in 2009.