Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 26 mei 2011
Contant geld is op z'n retour
Contant geld verliest steeds meer terrein. Een kwart van de Nederlandse
winkeliers verwacht zelfs dat consumenten vroeg of laat helemaal niet
meer met contant geld zullen betalen. Dit blijkt uit een vandaag
gepresenteerd onderzoek 'Naar een contantloze detailhandel' dat is
uitgevoerd door Regioplan in opdracht van Detailhandel Nederland en
Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het onderzoek geeft voor het eerst
uitvoerig inzicht in de opvattingen van winkeliers over de zogenoemde
contantarme en contantloze samenleving.
De detailhandel heeft reeds het fundament gelegd om de contant-arme
samenleving te realiseren. In een contant-arme samenleving wordt in
verreweg de meeste gevallen aan de kassa elektronisch betaald met
bijvoorbeeld de bankpas. Slechts bij een enkele kassa kan met contant
geld worden afgerekend. Uit de steekproef onder meer dan 700 winkeliers
blijkt dat de consument nu al in vrijwel alle winkels elektronisch kan
betalen. In 2004 bedroeg de waarde van alle pinbetalingen in Nederland
voor het eerst meer dan de waarde van alle contante betalingen samen. In
2010 zijn meer dan 2 miljard elektronische betalingen gedaan.
Consument en technologie maken het verschil
Bijna de helft van de winkeliers ziet bepaalde groepen consumenten,
zoals kinderen, ouderen en toeristen, als de belangrijkste barrière om
tot een contantloze samenleving te komen. De klant kan wel verleid
worden niet meer contant te gebruiken, maar klant is koning. Dus zolang
de klant erom vraagt zal de winkelier meerdere betaalmogelijkheden
aanbieden.
De groei van de elektronische transacties laat zien dat de overgang naar
een contantarme samenleving al is ingezet. Dit wordt bevestigd door
cijfers van De Nederlandsche Bank, die een daling in het aandeel contant
geld dat uit de muur wordt getrokken laten zien. Veiligheid wordt door
49% van de ondervraagden als belangrijkste voordeel genoemd. Het risico
op technische problemen vormt voor 41% een nadeel van enkel nog
elektronisch betalen.
Meer promotie
Volgens Detailhandel Nederland laat het rapport zien dat de consument
sterker bewust gemaakt moet worden van de voordelen van pinnen. De
overheid en banken moeten een belangrijke rol oppakken. Secretaris
Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Willem de Vocht, benadrukt
tevens dat 'innovaties in het betalingsverkeer en de ontwikkeling van
een Europese betaalmarkt cruciaal zijn om het pad dat kennelijk al is
ingeslagen te voltooien'. De winkeliers ondernemen zelf ook actie om
elektronisch betalen te promoten: tijdens de Week van het pinnen in 2010
vonden 42 miljoen pintransacties plaats, een groei van 11,6% ten
opzichte van diezelfde week in 2009.