Ingezonden persbericht


-P E R S B E R I C H T ­

26 MEI 2011

AAN DE FOLDER BESTEDEN RETAILERS GEMIDDELD MEER DAN 50 PROCENT VAN HUN

MEDIABUDGET

Folder nog steeds effectiefste communicatieinstrument

Als alle aankopen bij retailers, die worden gedaan nadat de consument de folder van die retailer heeft bekeken, bij elkaar worden opgeteld, is de folder goed voor 30 procent van de omzet van die retailer. Dat blijkt uit onderzoek dat dr. Ed Peelen samen met onderzoeksbureau Team Vier heeft gehouden. De resultaten zijn vandaag in Haarlem gepresenteerd tijdens de Dag van de Brievenbusreclame, een congres dat jaarlijks wordt georganiseerd door de CustomerMediaCouncil.

Daarmee is de folder het effectiefste communicatie-instrument dat een bedrijf of merk kan inzetten. Ondersteuning door internet, relatiemedia, emailmarketing en andere communicatie-uitingen heeft ongetwijfeld invloed.

Uit het onderzoek blijkt grote tevredenheid over de inzet en het effect van de folder. Meer dan 80 procent van de gebruikers is van de mening dat de investering in de folder zich dik terugbetaalt.

De folder is een typisch actiegericht communicatieinstrument zegt 68 procent van de ondervraagden.

Naar verwachting zal het belang van de folder toenemen. Meer dan 60 procent is van mening dat digitaal nooit een substituut is voor de folder.

Op investeringen in de folder zal naar verwachting van het merendeel van de ondervraagden komende jaren niet bezuidigd worden.

Natuurlijk is het streven gericht om partneren met productleveranciers. 63 procent van de ondervraagden geeft aan dat leveranciers meebetalen aan de folder.

Gemiddeld besteedt een retailer 3.8 miljoen euro per jaar aan de folder. Vijf procent van de gebruikers zit op een budget boven 10 miljoen euro.

De retailers geven aan dat grofweg vijftig procent van hun mediabudget naar de folder gaat.

Uit het onderzoek blijkt vooral het economisch belang van de folder voor de economie binnen retail.

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u terecht bij de CustomerMediaCouncil, info@customermediacouncil.nl