SGP


Hoofdlijnennotitie Wet werken naar vermogen

De SGP ziet goede aanknopingspunten in de kabinetsvoorstellen voor kwetsbare personen op de arbeidsmarkt. Tegelijk zijn er zorgen over de financiering, vooral wat betreft de sociale werkplaatsen. Die zorg betreft ook de positie van Wajongers die met meerdere maatregelen te maken krijgen. Verder moeten meer kansen op regulier werk gecreëerd worden.

---

Hoofdlijnennotitie Werken naar vermogen
Elbert Dijkgraaf (SGP)
25 mei 2011

De SGP heeft doorgaans bijzonder oog voor historisch gegroeide structuren in de samenleving. Dat betekent natuurlijk niet dat we scheefgroei moeten gedogen. Het snoeimes is soms hard nodig. Wie de bomen op het domein van de sociale zekerheid bekijkt, moet bijvoorbeeld moeite doen het bos nog te zien. Er is een veelvoud aan regelingen, die elkaar bovendien vaak bestrijden. Sommige regelingen blijken succesvol, maar hun succes wordt voor een deel geneutraliseerd door aangrenzende regelingen. Meer eenvoud en betere afstemming is broodnodig. De SGP steunt daarom het voorstel van het kabinet om te komen tot drie regelingen die zowel kwetsbare personen op de arbeidsmarkt ondersteunen en beschermen, als werken naar vermogen willen stimuleren. Het is belangrijk dat de regelingen voor Wajong en sociale werkvoorziening terug gaan naar de kern en dat er een stevige regeling komt voor mensen die kans hebben op regulier werk.

De SGP vindt dat economische en sociale argumenten in dit debat vooral niet tegenover elkaar geplaatst moeten worden. Het is duidelijk dat er een economische noodzaak is om deze plannen door te voeren. De prognoses bij ongewijzigd beleid zijn namelijk niet rooskleurig. Tegelijk is het stelsel zelf ook aan hervorming toe en zijn de mensen die het betreft gebaat bij wijzigingen. Momenteel pakken verschillende prikkels oneerlijk uit tussen mensen en worden bepaalde groepen door de huidige regelingen afgehouden van regulier werk. De inzet voor meer kansen op regulier werk moet de komende tijd juist centraal staan.

Kernpunten:

1. Waarde bestuursakkoord

2. Zorgen over financiering

3. Kansen voor werknemers

4. Kwetsbare positie Wajongers

Bestuursakkoord
Voor een succesvolle uitwerking van de plannen is van groot belang dat de gemeente en het Rijk er samen de schouders onder zetten. Overleg tussen de overheden over deze omvangrijke klus is daarom de eerst aangewezen stap. Voor instemming van de Kamer voor deze plannen is een belangrijke richtingwijzer of zowel het Rijk als de gemeente hun handtekening kunnen zetten. Inmiddels hebben we het conceptakkoord kunnen lezen, maar bij een aanzienlijk aantal gemeenten leven bedenkingen. De SGP wacht met belangstelling het resultaat af. De noodzaak van voortvarendheid in het proces verdient wel nadruk. Veel mensen leven namelijk in onzekerheid over de precieze uitwerking van de plannen.

Zorgen over financiering
Hoe belangrijk een bestuursakkoord ook is, het is op zich natuurlijk geen voldoende voorwaarde om steun te kunnen geven aan de voorstellen van het kabinet. De Kamer houdt haar eigen verantwoordelijkheid. Er blijven namelijk bedenkingen bij de financiële kaders. De SGP ziet wel degelijk mogelijkheden om te bezuinigen op re-integratie. Ons verkiezingsprogramma stelt namelijk ook een besparing op dit onderdeel voor. Het kabinet zet met haar bezuinigingen echter veel hoger in. Met name de bezuinigingen op de sociale werkvoorziening leveren voor de SGP stevige vragen op. Het beschikbare budget is grotendeels nodig voor nagenoeg vaste loonkosten. De SGP betwijfelt of de besparingen die het kabinet ziet op de personele kosten met name in de periode tot 2020 reëel zijn. Zou bij de beoogde faciliteit bovendien niet de vraag centraal moeten staan hoeveel ruimte voor besparingen concrete bedrijven hebben gelet op hun personeelsbestand?

Kansen werknemers
Om deze omvangrijke plannen te laten slagen hangt veel af van gemeenten en werkgevers. Zonder hun inzet gaat dit niet werken. De SGP vindt daarom dat het kabinet zoveel mogelijk ruimte moet bieden aan gemeenten en werkgevers om kansen op werk te creëren. Wat dat betreft is het bijvoorbeeld positief dat er geen blauwdruk komt voor regioâs, maar dat de kracht van bestaande samenwerkingsverbanden en initiatieven wordt benut. Daarnaast spelen drie belangrijke punten:
- Gemeenten hebben maximale vrijheid nodig om ondersteuning in te zetten voor werknemers die absoluut begeleiding nodig hebben. Beperkingen aan de inzet van jobcoaches, extern dan wel intern, moet vermeden worden. Hoe waarborgt het kabinet dit?
- De belangrijkste hobbel voor werkgevers is het aanbieden van een dienstverband voor onbepaalde tijd. De wettelijke regel dat het vierde tijdelijke contract een vast contract is werkt voor de kwetsbare doelgroep nadelig. Zij worden dan aan de kant gezet, terwijl ze anders nog langer bij het bedrijf zouden kunnen blijven. Er is dus meer flexibiliteit nodig, bijvoorbeeld door meer dan drie tijdelijke contracten mogelijk maken. De vrijstelling hiervoor zou gekoppeld moeten worden aan de bepaling van de loonwaarde. Erkent het kabinet de noodzaak van zulke oplossingen?

- Kleine werkgevers worden door het bestaande systeem van de premiekorting niet gestimuleerd om kwetsbare werknemers aan te nemen? Er is een motie aangenomen om dat te veranderen. Wanneer kunnen we wijzigingen tegemoet zien?
Overigens nog een praktische vraag: houdt het kabinet zich aan de afspraak uit het bestuursakkoord dat alleen de rechten worden gewaarborgd van werknemers die een indicatie WSW en een dienstbetrekking hebben?

Kwetsbare positie Wajongers
Veel Wajongers krijgen te maken met een stapeling van maatregelen. Voor een deel betreft dat maatregelen van sociale zaken, maar ook bij andere departementen verschuift veel. Niet in de minste plaats zorgt ons fiscale stelsel voor een fors probleem. De SGP vindt dat deze zorg breed moet worden bezien en in de plannen bijzondere aandacht voor deze groep moet hebben. Deze mensen moeten dubbel gestimuleerd worden en niet dubbel gepakt.

Concluderend ziet de SGP kansen rond de voorstellen van het kabinet, maar hebben we ook duidelijke zorgpunten. Essentieel is dat SW-bedrijven geen financiële molensteen rond de gemeentelijke nek worden, dat mensen die regulier kunnen werken ook daadwerkelijk kansen op werk hebben en dat er geen stapeling van problemen plaatsvindt voor kwetsbare groepen.