Nederland nog niet klaar voor elektrisch rijden
Persbericht van Telegraaf Media Nederland
De Nederlandse autorijder laat de elektrische auto vooralsnog links
liggen. Praktische problemen als geringe actieradius en het ontbreken
van voldoende laadpunten onderweg worden als onoverkomelijke
hinderpalen gezien. Ook vindt men elektrische auto's nog veel te duur
en wil men niet meer betalen voor een stroomauto. Anderzijds zijn meer
fiscale voordelen en een grotere praktische bruikbaarheid redenen om
mensen op andere gedachten te brengen. Dit en meer blijkt uit onderzoek
van Autovisie onder 534 consumenten.
De voordelen van stroomauto's zijn volgens de respondenten evident,
waarbij bijna de helft vooral de winst op milieugebied als pluspunt
noemt. Ook de lagere prijs van stroom in vergelijking tot benzine of
diesel en de fiscale voordelen worden door de ondervraagden als
belangrijk voordeel opgegeven. Als grootste nadeel geldt voor 43% van
de respondenten het feit dat er niet ver genoeg op een acculading kan
worden gereden. Vooral mannen hebben daar problemen mee, 48 % geeft dat
op als dé reden om niet over te stappen. Bij vrouwen is dat 10 %
minder. Bij hen speelt ook de veel hogere aanschafprijs van de
elektrische auto een belangrijke rol. Velen geven aan dat ze het best
zouden willen (lijkt me geweldig''), maar geven in een adem (maar het
is me te duur'') de praktijk in hun commentaar weer.
Dat de elektrisch aangedreven auto onder automobilisten niet echt
'leeft', wordt duidelijk uit de antwoorden op de vraag 'Heeft u wel
eens overwogen een elektrische auto te kopen?' Maar liefst 460 mensen
geven daarop een 'Nee' als antwoord. 12% zegt dat er wel eens aan is
gedacht en slechts en twéé personen zijn in het bezit van een
elektrisch aangedreven voertuig.
Een en ander betekent niet dat de Nederlander ook op langere termijn
niets ziet in elektrisch autorijden: 225 mensen (42 % ) beantwoorden de
vraag 'Elektrisch rijden heeft de toekomst' met een volmondig 'Ja'. 45%
weet echter niet wanneer de tijd rijp is om over te gaan op stroom.
Slechts 1% verwacht dat dit binnen twee jaar kan. Een groep van 16%
denkt dat dit nog minstens vijf tot tien jaar duurt en 17% denkt dat
het nog tien tot twintig jaar wachten is.
Meer conclusies
Verder blijkt uit het onderzoek van Autovisie dat een groot deel van de
Nederlanders tevreden is over de huidige aanpak van de files. 51% is
positief op een eventueel inhaalverbod voor vrachtwagens en 56% is voor
het 24 uur per dag openstellen van de zogenaamde spitsstroken. Maar
liefst 78% weet zeker of denkt dat men nu weer zou slagen bij het
opnieuw afleggen van het rij-examen. Net iets meer dan de helft zou het
onterecht vinden als bij het bereiken van de 70-jarige leeftijd opnieuw
examen zou moeten worden gedaan. Tot slot: in het leven van ruim 70%
van de ondervraagden neemt de auto een uiterst belangrijke rol in. Een
minderheid van 17% beantwoordt die vraag met 'neutraal', terwijl
slechts 12% de auto niet of helemaal niet belangrijk vindt.
Over Autovisie
Autovisie is een multimediaal platform, dat bestaat uit de site
www.autovisie.nl, de krantenpagina's Autovisie in de Telegraaf en het
magazine Autovisie dat al bijna 55 jaar een toonaangevende positie op
de markt inneemt. Daarnaast is Autovisie te volgen op Hyves, Facebook
en Twitter. Autovisie is onafhankelijk en objectief en belicht de
automarkt in de volle breedte, maar focust zich op de autoliefhebber.
Autovisie is onderdeel van Telegraaf Media Nederland.
Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep)
en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis
dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert
Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een
belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook
heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van
(video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete
mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar
zijn voor consument en adverteerder.
Razende Robot Reporter