Ingezonden persbericht


Persbericht
Save the Date
Opening:
vrijdag 27 mei 2011
vanaf 16.00 uur
KAdE
Kunsthal in Amersfoort
Smallepad 3
3811 MG Amersfoort
Drie nieuwe tentoonstellingen
28 mei t&m 28 augustus 2011

'Meissen | SO - IL'
18de - eeuws porselein in hedendaagse architectuur

'Turk', circa 1745, porselein, courtesy: Meissen Porzellanmanufaktur

In Nederland wordt Meissen porselein vaak beschouwd als 'edelkitsch'. Het past niet in de minimalistische en conceptuele traditie van het modernisme, vanwege de overdadige versieringen met een vaak verhalend karakter. Met deze tentoonstelling wil KAdE de vooroordelen doorbreken en inzoomen op de grote sculpturale, artistieke en ambachtelijke kwaliteit van Meissen porselein.

KAdE heeft het architectenbureau Solid Objectives - Idenburg Liu (SO - ¤" IL) opdracht gegeven een hedendaagse driedimensionale omgeving te ontwerpen om dit porselein op een optimale manier te presenteren. SO - IL ontwerpt 32 moderne vitrinnes, geometrisch van vorm, in heldere kleuren en met 'puntige kappen' voor de ruim vijftig Meissen objecten. Deze vitrines zijn behalve dienstbaar aan de Meissen objecten, tevens autonoom van karakter. Florian Idenburg van SO - IL: 'We wilden een strategie bedenken die helpt om 'opnieuw te kijken' om zo de bezoeker tot nieuwe inzichten te laten komen. Door de vitrine als 'verstoorder' van het conventionele kijken in te zetten, moet de kijker zijn relatie met het werk herdefiniëren. Door de organisatie van kleur, vorm en materiaal trachten wij de objectmatigheid van de individuele stukken te reduceren om zo een meer fluïde en viscerale ervaring te genereren. Het is een transitie van object naar ervaring, en de potentie van architectuur om daarin als 'mediator' op te treden.'

Het getoonde porselein is onder meer afkomstig uit de Von Klemperer collectie, de fabriek uit Meissen en diverse particuliere collecties uit Engeland en Duitsland.

Bij de tentoonstelling verschijnt een boek dat zowel het porselein als de architectonische opvatting van SO - IL belicht. >

Von Klemperer collectie
Gustav von Klemperer, een Joodse bankier en verzamelaar uit Dresden bezat een van de beste Meissen privé collecties van zijn tijd. Meer dan 800 stukken, veelal uit 18de eeuw. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd zijn verzameling door de Nazi's geconfisqueerd en in kratten verstopt in de heuvels rondom Dresden. Tijdens het bombardement op Dresden in 1945 werd de hele collectie, juist vervoerd vanuit de heuvels naar het westen van de stad. De vrachtwagenbestuurder besloot, tegen orders in, zijn truck voor de nacht te parkeren op de binnenplaats van het Koninklijk Paleis in Dresden. Het geallieerde bombardement die nacht veranderde het paleis een ruïne. De communistische regering liet de ruïne ongemoeid. In 1951 vond een arbeider de gehavende kisten met porselein in de puinhopen. Al snel werd duidelijk dat dit (een gedeelte van) de Von Klemperer collectie was. Na de Duitse eenwording in 1991 werden 83 stukken teruggegeven aan de nazaten van Von Klemperer. Deze schonken 63 stukken daarvan aan de beroemde Porzellansammlung (porselein collectie) van de Staatliche Kunstsammlungen Dresden (SKD), de rest werd door Christies geveild. Enkele jaren geleden werden er in de depots van de SKD nog meer stukken van de Von Klemperer collectie ontdekt. Deze stukken werden aan de nazaten teruggegeven en in 2010 geveild door Bonham's Fine European Ceramics auction in Londen. Het bijzondere aan deze veiling was dat bijna alle stukken door het bombardement (zwaar) beschadigd waren en toch voor enorme bedragen werden verkocht. Een aantal van deze stukken, waaronder een tafelstuk ('Tempel van Minerva') uit ca 1747, het figuur 'Turk' uit ca 1745 en een figuur van een Wackelpagode uit ca 1745, zal te zien zijn op de tentoonstelling in KAdE. Uit de Meissen fabriek worden stukken getoond die in de 19de en 20ste eeuw zijn geproduceerd op basis van 18de eeuwse modellen. Waaronder diverse personages (Brighella, Gondoliere, Harlekien, Beltramo en Advocato) uit de Commedia dell'arte.

'Der vereitelte Handkuss', 1847 & 1850-1870, porselein, 22 x 29 x 19 cm. Courtesy: Meissen Porzellanmanufaktur

Over architectenbureau SO - IL
SO - IIL (Solid Objectives - Idenburg Liu) is in 2008 opgerichht door de Nederlander Florian Idenburg en de Chinese Jing Liu. Florian Idenburg is in 1999 afgestudeerd aan de TU Delft. Van 2000 tot 2007 was Idenburg projectarchitect bij architectenbureau SANAA in Japan. Idenburg is gastdocent aan de Universiteiten van Harvard en Colombia. Zijn lessen verkennen de rol van de architectuur in verschillende sociale, culturele en economische omstandigheden . Ook schrijft hij. Zijn bijdragen verschijnen regelmatig in tijdschriften als Abitare, Domus, A+U en Mark Magazine. Idenburg was één van de winnaars van de Charlotte Köhler Prijs 2010. Het bureau SO - IL heeft onder meer eeen trouwkapel in Nanjing, China, en het Kukje Art Center in Seoul (oplevering november 2011) ontworpen. In 2010 won het bureau de MoMA PS1 Young Architects prize. Dit jaar won het bureau de AiA 2011 Design Award van het American institute of Architects in de categorie 'Unbuilt work' met het ontwerp voor de Kukje Art Center. SO - ILL is gevestigd in Brooklyn, NY.
http://so-il.org

Met dank aan

Veilinghuis Bonhams. Fine Art Auctioneers & Valuers www.bonhams.com

Het Stimuleringsfonds voor Architectuur. www.architectuurfonds.nl

'To Be Determined'
Op de tweede verdieping van KAdE wordt de presentatie 'To Be Determined' getoond. Een tentoonstelling met recent werk van bureau SO - IL, die in het najaar van 2010 te zien was in Studio X in Beijing. Met dank aan het Stimuleringsfonds voor Architectuur.

Ansel Krut
Schilderijen en tekeningen

De van oorsprong Zuid-Afrikaanse kunstenaar Ansel Krut (1959) maakt schilderijen en tekeningen, waarin hij de 'ismen' van de stromingen uit de 20e eeuwse schilderkunst laat resoneren. Bij eerste beschouwing lijkt het werk te vallen in de categorie 'goede navolging in de vertrouwde kubistische of futuristische stijl'. De tweede blik rekent gelijk weer af met dit hokjesdenken. Krut heeft een geheel eigen stijl en visie, met een specifiek kleurgebruik. Doordat Krut zijn onderwerpen in een humoristische en soms cartooneske striptaal plaatst, krijgt het werk een paradoxaal karakter. In zijn composities mengt Krut formele- met verhalende vormcomponenten. Anders dan veel schilders van deze tijd die een semi-realistische, 'fotografische' beeldtaal hanteren, is het werk van Krut geen directe reflectie op de werkelijkheid, maar eerder een intensivering van die werkelijkheid. Herkenbare elementen worden door de manier van schilderen en de inbedding in expressieve kleurpatronen exuberant en soms onwerkelijk.

KAdE toont een selectie uit het recente werk van Ansel Krut. Op de eerste verdieping zijn tevens sculpturen van de Nieuwzeelandse kunstenaar Francis Upritchard (1976) te zien.

Ansel Krut, 'Origami Aviator', 2009, olie op doek, 110x 90cm, privé collectie

Over Ansel Krut
Ansel Krut is opgeleid aan de Royal College of Art, London, de Cité Internationale des Arts, Paris en de Fine Art University of the Witwatersrand in Johannesburg. Hij is tevens docent op de Royal College of Art in Londen. Hij woont en werkt in Londen.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus.

Ansel Krut, 'Arse Flowers in Bloom', 2010, olie op doek, 120 x 110 cm. Courtesy: The Saatchi Gallery, London

Francis Upritchard
Objecten

Francis Upritchard (1976) is geboren in Nieuw Zeeland en woont en werk momenteel in Londen. Ze studeerde aan de School of Fine Arts van de Universiteit van Canterbury. In 2006 won ze de Walters Prize, vaak aangeduid als de Nieuw-Zeelandse equivalent van de Tate Prize.

Francis Upritchard, presentatie tijdens de Biënnale van Venetië, 2009

In 2009 was Upritchard één van de kunstenaars in het paviljoen van Nieuw Zeeland op de Biënnale van Venetië. Francis Upritchard is gefascineerd door verhalen. Haar beelden zijn vertolkers van nieuwe verhalen samengesteld uit de geschiedenis, mythologieën en profetieën. Haar soms magische profetische figuren voorziet Upritchard van nieuwe betekenissen. Angst, gecombineerd met het komische en het absurde is een terugkerend thema in haar werk. De veelal kleine, felgekleurde figuren hebben een intense en zichtbare persoonlijkheid, ondanks de sterke stilering van de lichamen en gezichten. Hun poses en overdreven uitdrukkingen vertonen een verscheidenheid aan innerlijke psychologische tegenstrijdigheden. In de recente werken komen ook een aantal meer spiritueel georiënteerde figuren aan bod. Upritchard noemt de Nederlandse schilders Hieronymus Bosch en Pieter Brueghel als inspiratiebron voor enkele belangrijke werken.

KAdE toont een selectie uit het recente oeuvre van Francis Upritchard waaronder Becoming Cold & Ibis Is the Only Animal (2008), 172 x 39 x 134 cm. Op de eerste verdieping zijn tevens de schilderijen en tekeningen van Ansel Krut te zien.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus.

Francis Upritchard, 'Becoming Cold & Ibis is the Only Animal', 2008, found cabinet, modeling material, foil, wire, paint & glass covers, 172 x 39 x 134 cm. Courtesy: of Kate MacGarry, London. Photo: A Database

Francis Upritchard, 'Ibis is the Only Animal', 2008, modelling material, foil, wire & paint, 24,5 x 16 x 12,5. Courtesy:Kate MacGarry, London & the big chill, Eastnor

Kunsthal KAdE

Bezoekadres
Smallepad 3
3811 MG Amersfoort

Postadres
Postbus 699
3800 MG Amersfoort
033 422 50 30
www.kunsthalkade.nl

Openingstijden:
di-vr: 11.00 - 17.00 uur
za-zo: 12.00 - 17.00 uur

1e Kerstdag gesloten. 2e Kerstdag wel geopend van 12.00-17.00 uur

Toegang: ¤ 7,-
¤ 3,50 CJP korting>
¤ 3,50 studenten- of65+ kaart
Tot 18 jaar gratis

Over Kunsthal KAdE
KAdE organiseert tentoonstellingen op het gebied van (moderne) kunst, architectuur, vormgeving & design en eigentijdse cultuur. KAdE heeft geen eigen collectie, maar is met haar tentoonstellingen op het gebied van moderne kunst en architectuur, naar buiten gericht en open voor impulsen vanuit de hele wereld. KAdE is een levendige plek met een café en winkel. Kunsthal KAdE bestaat sinds 1 mei 2009. In het eerste jaar heeft KAdE onder meer de volgende tentoonstellingen samengesteld: 'Wonderland, Through the Looking Glass', 'vanlieshoutvanlieshout', Frank Halmans, Henry Coombes, 10 jaar The One Minutes, 'Happy Families'| Studio Makkink & Bey, 'Sammlung Boryna' | Marcel van Eeden, 'BALLS TO THE WALL featuring KRAPP KAPP' | Charlie Roberts, Boom!ng Amersfoort. Tien jaar bouwen in de stad, retrospectief Tom Claassen (t/m 29 augustus 2010) & 'ShadowDance'.

Hoofdsponsoren KAdE

Alle activiteiten van KAdE worden financieel mogelijk gemaakt door Gemeente Amersfoort en twee hoofdsponsoren:

(einde persbericht)

Het team van KAdE heeft het genoegen u uit te nodigen voor de opening van drie nieuwe tentoonstellingen.

The KAdE team has great pleasure in inviting you to the opening of three new exhibitions.

Programma vrijdag 27 mei
16.00 uur - Ontvangst
details volggen

Programme Friday 27 May
16.00 hrs - Receptiion
details will follow