Gemeente Amsterdam stadsdeel Zuid
start
---
Tunnelboren vanuit Zuid binnenkort van start
4 mei 2011
`Molly' dat is de naam van de bijna 83 meter lange en 870.000 kilo
wegende tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn. Samen met een ploeg
van 40 boorders zal deze gewichtige dame naar verwachting volgende week
starten met het boren van de tunnelbuizen tussen het Scheldeplein en
het Rokin.
Het vertrekpunt is een diepe schacht op het Scheldeplein.
Vanaf hier starten Molly en de boorders hun ondergrondse tocht door
Amsterdam. Zo passeren ze in Amsterdam Zuid ondergronds de
Scheldestraat, de Ferdinand Bolstraat en de Stadhouderskade. Alleen in
de Pijp boren ze onder enkele panden door.
Boorders Noord/Zuidlijn Fotograaf Frank Lodder
Eind 2011 vertrekt de tweede tunnelboormachine vanaf het Scheldeplein.
Begin 2013 zijn beide tunnelboormachines op hun eindbestemming, voor
het toekomstige station Rokin, gearriveerd en is het tunnelboren
gereed.
Veilig, maar niet zonder risico's
De boorders van de Noord/Zuidlijn hebben al veel ervaring met het boren
van tunnels, hierdoor weten ze heel goed wat ze te doen staat. In het
centrum van Amsterdam hebben ze vorig jaar al een deel van de klus,
naar tevredenheid, geklaard. Tussen het Damrak en het toekomstig
station Rokin liggen nu diep in de grond twee solide tunnelbuizen.
Onze boorders zijn deskundig en bedreven, maar het boren van tunnels is
en blijft een grote en complexe operatie die gepaard gaat met risico's.
De Noord/Zuidlijn treft veel maatregelen om zo beheerst en veilig
mogelijk te boren. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat door het boren
schade ontstaat aan panden die langs het boortracé staan of dat er zich
een incident voordoet. De mogelijke effecten van het boren zijn lichte
scheurvorming in wanden (stuc- en metselwerk) en klemmende deuren en
ramen. Deze schade is goed te herstellen en levert geen gevaar op voor
bewoners of gebruikers van een pand.
Vliegende Brigade
Mocht er schade aan een pand ontstaan, dan willen we snel kunnen
reageren. Daarom hebben wij een speciaal team samengesteld, de
`Vliegende Brigade'. Mocht u ongerust zijn of schade constateren, dan
staat dit team paraat met de juiste kennis en ervaring om snel in actie
te kunnen komen. De Vliegende Brigade is 24 uur per dag bereikbaar via
telefoonnummer 020 470 4070. Bewoners en ondernemers kunnen van ons een
zorgvuldige en snelle afhandeling van een melding en het herstel van de
schade verwachten. Wij werken nauw samen met een aannemer die op afroep
beschikbaar is. Indien noodzakelijk kan er op elk moment van de dag een
spoedreparatie worden verricht.
Deken van Amsterdam en Molly fotograaf Alphons Nieuwenhuis
Molly
Molly, een lieflijke vrouwennaam voor een robuuste boormachine. Geheel
volgens de traditie krijgen tunnelboormachines altijd een vrouwelijke
naam. De Noord/Zuidlijn heeft in januari de basisscholen in Amsterdam
Zuid gevraagd om te helpen met het verzinnen van een passende naam.
Hier werd flink gehoor aan gegeven. De winnende klas is groep 6 van
basisschool De Peetersschool geworden. Zij vonden de naam `Molly' goed
passen bij een machine die zich als mol voortbeweegt in de bodem.
Altijd in contact
Bewoners en ondernemers die op en langs het tracé in Amsterdam Zuid
wonen en werken worden door ons zo goed mogelijk, schriftelijk en
persoonlijk, op de hoogte gehouden over het tunnelboren. Daarnaast is
er een vast contactpersoon bij de Noord/Zuidlijn bij wie ze terecht
kunnen met al hun vragen.
Heeft u ook vragen of wilt u meer weten over het tunnelboren, dan kunt
ons telefonisch bereiken op 020 470 40 70. Meer informatie over het
tunnelboren en de boorders is ook te vinden op onze websites
www.hierzijnwij.nu en www.noordzuidlijn.amsterdam.nl. Via de websites
kunt u ook digitaal met ons in contact komen.
Bezoek ons informatiecentrum
Iedereen die de bouw van de Noord/Zuidlijn van dichterbij wil ervaren
is vanaf 28 mei van harte welkom in ons vernieuwde informatiecentrum,
Stationsplein 7. Het informatiecentrum stelt alle Amsterdammers in de
gelegenheid om een bezoek te brengen aan de reeds geboorde tunnels die
onder het Damrak en het Rokin liggen.