Gemeente Amsterdam stadsdeel Zuid

start

---

Tunnelboren vanuit Zuid binnenkort van start

4 mei 2011

`Molly' dat is de naam van de bijna 83 meter lange en 870.000 kilo wegende tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn. Samen met een ploeg van 40 boorders zal deze gewichtige dame naar verwachting volgende week starten met het boren van de tunnelbuizen tussen het Scheldeplein en het Rokin.

Het vertrekpunt is een diepe schacht op het Scheldeplein.

Vanaf hier starten Molly en de boorders hun ondergrondse tocht door Amsterdam. Zo passeren ze in Amsterdam Zuid ondergronds de Scheldestraat, de Ferdinand Bolstraat en de Stadhouderskade. Alleen in de Pijp boren ze onder enkele panden door.

Boorders Noord/Zuidlijn Fotograaf Frank Lodder

Eind 2011 vertrekt de tweede tunnelboormachine vanaf het Scheldeplein. Begin 2013 zijn beide tunnelboormachines op hun eindbestemming, voor het toekomstige station Rokin, gearriveerd en is het tunnelboren gereed.

Veilig, maar niet zonder risico's

De boorders van de Noord/Zuidlijn hebben al veel ervaring met het boren van tunnels, hierdoor weten ze heel goed wat ze te doen staat. In het centrum van Amsterdam hebben ze vorig jaar al een deel van de klus, naar tevredenheid, geklaard. Tussen het Damrak en het toekomstig station Rokin liggen nu diep in de grond twee solide tunnelbuizen.

Onze boorders zijn deskundig en bedreven, maar het boren van tunnels is en blijft een grote en complexe operatie die gepaard gaat met risico's. De Noord/Zuidlijn treft veel maatregelen om zo beheerst en veilig mogelijk te boren. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat door het boren schade ontstaat aan panden die langs het boortracé staan of dat er zich een incident voordoet. De mogelijke effecten van het boren zijn lichte scheurvorming in wanden (stuc- en metselwerk) en klemmende deuren en ramen. Deze schade is goed te herstellen en levert geen gevaar op voor bewoners of gebruikers van een pand.

Vliegende Brigade

Mocht er schade aan een pand ontstaan, dan willen we snel kunnen reageren. Daarom hebben wij een speciaal team samengesteld, de `Vliegende Brigade'. Mocht u ongerust zijn of schade constateren, dan staat dit team paraat met de juiste kennis en ervaring om snel in actie te kunnen komen. De Vliegende Brigade is 24 uur per dag bereikbaar via telefoonnummer 020 470 4070. Bewoners en ondernemers kunnen van ons een zorgvuldige en snelle afhandeling van een melding en het herstel van de schade verwachten. Wij werken nauw samen met een aannemer die op afroep beschikbaar is. Indien noodzakelijk kan er op elk moment van de dag een spoedreparatie worden verricht.

Deken van Amsterdam en Molly fotograaf Alphons Nieuwenhuis

Molly

Molly, een lieflijke vrouwennaam voor een robuuste boormachine. Geheel volgens de traditie krijgen tunnelboormachines altijd een vrouwelijke naam. De Noord/Zuidlijn heeft in januari de basisscholen in Amsterdam Zuid gevraagd om te helpen met het verzinnen van een passende naam. Hier werd flink gehoor aan gegeven. De winnende klas is groep 6 van basisschool De Peetersschool geworden. Zij vonden de naam `Molly' goed passen bij een machine die zich als mol voortbeweegt in de bodem.

Altijd in contact

Bewoners en ondernemers die op en langs het tracé in Amsterdam Zuid wonen en werken worden door ons zo goed mogelijk, schriftelijk en persoonlijk, op de hoogte gehouden over het tunnelboren. Daarnaast is er een vast contactpersoon bij de Noord/Zuidlijn bij wie ze terecht kunnen met al hun vragen.

Heeft u ook vragen of wilt u meer weten over het tunnelboren, dan kunt ons telefonisch bereiken op 020 470 40 70. Meer informatie over het tunnelboren en de boorders is ook te vinden op onze websites www.hierzijnwij.nu en www.noordzuidlijn.amsterdam.nl. Via de websites kunt u ook digitaal met ons in contact komen.

Bezoek ons informatiecentrum

Iedereen die de bouw van de Noord/Zuidlijn van dichterbij wil ervaren is vanaf 28 mei van harte welkom in ons vernieuwde informatiecentrum, Stationsplein 7. Het informatiecentrum stelt alle Amsterdammers in de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de reeds geboorde tunnels die onder het Damrak en het Rokin liggen.