Stichting Wakker Dier

Wakker Dier pakt bedrijfskantines aan
(29 mei 2011)

Broodje megastal gaat niet (meer) samen met verantwoord ondernemen

Wakker Dier start vandaag een langlopende campagne tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfskantines. Met een brief aan vijftig grote gerenommeerde Nederlandse bedrijven en een oproep aan werknemers, gaat zij Nederlandse kantines wakker schudden. De campagne wordt versterkt met radiospotjes gericht aan directeuren in Nederland. "Kunt u verantwoord ondernemen rijmen met goedkoop kiloknallervlees uit de megastal?", schrijft Wakker Dier in een brief naar onder andere Shell, Ikea en KPN: "Bij een fatsoenlijk bedrijf hoort een eerlijke kantine zonder dierenleed". De campagne richt zich op het hele assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. Werknemers kunnen hun eigen kantine checken, wakker schudden en verklikken op
www.wakkerdier.nl/wakkerekantine.

Megastallen liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de kiloknaller. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven ligt nog massaal goedkoop vlees uit de megastallen. Wakker Dier wil dat mensen in de kantine, net als in de supermarkten, de keuze hebben voor diervriendelijker vlees, melk en eieren. Van dieren die buiten hebben gescharreld. Een kantine met minder - en verantwoorde - dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven nog een stapje verder gaan dan Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, dus zich ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren.

Nederlandse huishoudens worden steeds diervriendelijker: het aantal flexitariërs ligt al rond de 4 miljoen, en slechts één op de vier mensen eet iedere dag vlees. De biologische verkopen in supermarkten stegen in 2010 weer met 13%, en ook het aantal vegetarische en biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73% volgens cijfers. Maar in veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt. Terwijl het aanbod er al wel is: de meeste grote cateraars werken al samen met de EatGreen at Work campagne van de Vegetariërsbond en bieden een uitgebreid assortiment voor flexi- en vegetariërs.

Werknemers die ontevreden zijn over het dierenwelzijn in hun eigen kantine, kunnen zelf aan de slag via de site van Wakker Dier. Daar vinden zij een checklist en actietips, zoals het verspreiden van de Wakkere Placemat in hun eigen kantine. Misstanden zoals legbatterij ei in de kantine kan men op de site verklikken.

De Wakkere Kantine radiospot:
http://www.wakkerdier.nl/downloads/?file=WakkerDier-KantineCheck-R20.mp3

Als directeur vind ik het belangrijk om verantwoord te ondernemen. Dus ik schrok wel even, toen ik in de kantine van mijn éigen bedrijf goedkoop vlees aantrof, van dieren uit de vee-industrie. Kiloknallers, in míjn kantine! Wat een blamage...

Directeuren van Nederland, wordt ook wakker. Doe de kantinecheck op wakkerdier.nl.

De vijftig bedrijven die morgen een brief ontvangen:

ABN AMRO Bank N.V

Deloitte

IBM

KPMG

Rabobank Nederland

Achmea

Delta Lloyd Verzekeringen NV

IKEA B.V. Nederland

Logica Nederland

Randstad Nederland

AEGON

Eneco Holding N.V.

Imtech Nederland B.V.

Martinair Holland N.V.

Shell Nederland B.V.

Agis

Ernst & Young Accountants

ING Groep

Microsoft B.V.

Siemens Groep

Akzo Nobel N.V.

Essent Energie B.V.

KLM Royal Dutch Airlines

MSD Oss

Sogeti Nederland B.V.

Amsterdam airport Schiphol

Grontmij Nederland B.V.

Koninklijk Boskalis Westminster B.V.

N.V. NUON Energy

Tata Steel IJmuiden B.V.

ASML

Heijmans N.V.

Koninklijke Bam groep NV.

NS Hoofdkantoor

TNT

Atos Origin

Heineken Nederland B.V.

Koninklijke Douwe Egberts B.V.

Nutreco

Toyota/Louwman & Parqui B.V.

Bol.com

Hema

Koninklijke DSM N.V.

Philips Nederland B.V.

Unilever Nederland

Capgemini Nederland B.V.

Hewlett-Packard Nederland B.V.

Koninklijke KPN N.V.

PricewaterhouseCoopers B.V.

Vodafone