Wakker Dier pakt bedrijfskantines aan
(29 mei 2011)
Broodje megastal gaat niet (meer) samen met verantwoord ondernemen
Wakker Dier start vandaag een langlopende campagne tegen kiloknallers
en dierenleed in bedrijfskantines. Met een brief aan vijftig grote
gerenommeerde Nederlandse bedrijven en een oproep aan werknemers, gaat
zij Nederlandse kantines wakker schudden. De campagne wordt versterkt
met radiospotjes gericht aan directeuren in Nederland. "Kunt u
verantwoord ondernemen rijmen met goedkoop kiloknallervlees uit de
megastal?", schrijft Wakker Dier in een brief naar onder andere Shell,
Ikea en KPN: "Bij een fatsoenlijk bedrijf hoort een eerlijke kantine
zonder dierenleed". De campagne richt zich op het hele assortiment in
de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod,
en vlees met een welzijnskeurmerk. Werknemers kunnen hun eigen kantine
checken, wakker schudden en verklikken op
www.wakkerdier.nl/wakkerekantine.
Megastallen liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de
kiloknaller. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven ligt
nog massaal goedkoop vlees uit de megastallen. Wakker Dier wil dat
mensen in de kantine, net als in de supermarkten, de keuze hebben voor
diervriendelijker vlees, melk en eieren. Van dieren die buiten hebben
gescharreld. Een kantine met minder - en verantwoorde - dierlijke
producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat,
natuur en milieu. En gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven nog een
stapje verder gaan dan Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, dus
zich ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren.
Nederlandse huishoudens worden steeds diervriendelijker: het aantal
flexitariërs ligt al rond de 4 miljoen, en slechts één op de vier
mensen eet iedere dag vlees. De biologische verkopen in supermarkten
stegen in 2010 weer met 13%, en ook het aantal vegetarische en
biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73% volgens
cijfers. Maar in veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt.
Terwijl het aanbod er al wel is: de meeste grote cateraars werken al
samen met de EatGreen at Work campagne van de Vegetariërsbond en bieden
een uitgebreid assortiment voor flexi- en vegetariërs.
Werknemers die ontevreden zijn over het dierenwelzijn in hun eigen
kantine, kunnen zelf aan de slag via de site van Wakker Dier. Daar
vinden zij een checklist en actietips, zoals het verspreiden van de
Wakkere Placemat in hun eigen kantine. Misstanden zoals legbatterij ei
in de kantine kan men op de site verklikken.
De Wakkere Kantine radiospot:
http://www.wakkerdier.nl/downloads/?file=WakkerDier-KantineCheck-R20.mp3
Als directeur vind ik het belangrijk om verantwoord te ondernemen. Dus
ik schrok wel even, toen ik in de kantine van mijn éigen bedrijf
goedkoop vlees aantrof, van dieren uit de vee-industrie. Kiloknallers,
in míjn kantine! Wat een blamage...
Directeuren van Nederland, wordt ook wakker. Doe de kantinecheck op
wakkerdier.nl.
De vijftig bedrijven die morgen een brief ontvangen:
ABN AMRO Bank N.V
Deloitte
IBM
KPMG
Rabobank Nederland
Achmea
Delta Lloyd Verzekeringen NV
IKEA B.V. Nederland
Logica Nederland
Randstad Nederland
AEGON
Eneco Holding N.V.
Imtech Nederland B.V.
Martinair Holland N.V.
Shell Nederland B.V.
Agis
Ernst & Young Accountants
ING Groep
Microsoft B.V.
Siemens Groep
Akzo Nobel N.V.
Essent Energie B.V.
KLM Royal Dutch Airlines
MSD Oss
Sogeti Nederland B.V.
Amsterdam airport Schiphol
Grontmij Nederland B.V.
Koninklijk Boskalis Westminster B.V.
N.V. NUON Energy
Tata Steel IJmuiden B.V.
ASML
Heijmans N.V.
Koninklijke Bam groep NV.
NS Hoofdkantoor
TNT
Atos Origin
Heineken Nederland B.V.
Koninklijke Douwe Egberts B.V.
Nutreco
Toyota/Louwman & Parqui B.V.
Bol.com
Hema
Koninklijke DSM N.V.
Philips Nederland B.V.
Unilever Nederland
Capgemini Nederland B.V.
Hewlett-Packard Nederland B.V.
Koninklijke KPN N.V.
PricewaterhouseCoopers B.V.
Vodafone
Stichting Wakker Dier