MVO-expert Wayne Visser geeft masterclass over de toekomst van MVO

Persbericht van MVO Nederland

Ondanks de vele inspanningen van bedrijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) lukt het ons nog niet om een duurzame economie te creëren. Dat zegt internationaal MVO-expert Wayne Visser in zijn nieuwste boek: The age of responsibility, CSR 2.0 and the new DNA of business. Volgens hem is een kritische blik en een nieuwe visie hard nodig. Op donderdag 23 juni in Kasteel Woerden deelt hij zijn visie met ondernemers en MVO-professionals die inspiratie zoeken bij het vormgeven van hun MVO-beleid. Visser (woonachtig in Engeland) doet dat op uitnodiging van MVO Nederland.

Wayne Visser is de oprichter van denktank CSR International en schrijver van twaalf boeken, vooral over de maatschappelijke rol van bedrijven. Hij is onder andere hoogleraar aan het Magna Carta College in Oxford en als Senior Associate verbonden aan the University of Cambridge Programme for Sustainability Leadership.

MVO 2.0
In zijn nieuwe boek schrijft Visser dat MVO in haar huidige vorm heeft gefaald. Als belangrijke oorzaken noemt hij 'de drie vloeken' van MVO: verbeteringen gaan met te kleine stapjes (incrementeel), MVO staat vaak te ver af van de core business van bedrijven (perifeer) en MVO levert te vaak geen bijdrage aan de winst (economisch niet verantwoord). Visser introduceert een visie op MVO (MVO 2.0) die op vijf principes is gebaseerd: creativity (bedrijven zetten hun creativiteit in voor oplossingen van maatschappelijke vraagstukken), scalability (bedrijven moeten niet blijven hangen in pilot-projecten), responsiveness (bedrijven tonen vergaande betrokkenheid en antwoorden op maatschappelijke behoeften), glocality (think global, act local) en circularity (van lineaire naar circulaire ketens). Deze vijf principes vormen de basis voor een nieuw model van verantwoord ondernemen: het DNA van een nieuwe generatie MVO.

Inspirator
MVO Nederland vindt Wayne Visser een inspirator en wil dat graag delen met haar relaties. Matthijs Boon, marketingmanager MVO Nederland: "Veel van onze relaties werken hard om MVO in de praktijk te brengen en dan kan het heel inspirerend zijn om stil te staan bij de grote lijnen. Wat zijn nu de voorwaarden voor effectieve implementatie van MVO? Met zijn scherpe en verfrissende blik kan Wayne Visser een bijdrage leveren aan het beantwoorden van die vraag. Vandaar deze masterclass, een laagdrempelige manier om inspiratie op te doen."

Praktische informatie
De masterclass van Wayne Visser vindt plaats op donderdag 23 juni van 15:30 tot 18:30 uur in Kasteel Woerden. De kosten bedragen 120 euro. Partners van MVO Nederland krijgen korting en betalen 95 euro. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via
www.mvonederland.nl/agenda.

MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels ruim 1.500 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar 60 partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er speciale activiteiten op het terrein van slimmer samenwerken, sociale innovatie en het nieuwe werken.
Ook aan arbeidsparticipatie van mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt wordt door MVO Nederland in 2011 extra aandacht besteed. Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl.

*

Links:
http://www.mvonederland.nl/agenda/2011-06-23/mvo-masterclass-wayne-viss er-csr-20

Noot voor redacties


MVO Nederland

Voor de redactie /

Razende Robot Reporter