MVO-expert Wayne Visser geeft masterclass over de toekomst van MVO
Persbericht van MVO Nederland
Ondanks de vele inspanningen van bedrijven op het gebied van
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) lukt het ons nog niet om
een duurzame economie te creëren. Dat zegt internationaal MVO-expert
Wayne Visser in zijn nieuwste boek: The age of responsibility, CSR 2.0
and the new DNA of business. Volgens hem is een kritische blik en een
nieuwe visie hard nodig. Op donderdag 23 juni in Kasteel Woerden deelt
hij zijn visie met ondernemers en MVO-professionals die inspiratie
zoeken bij het vormgeven van hun MVO-beleid. Visser (woonachtig in
Engeland) doet dat op uitnodiging van MVO Nederland.
Wayne Visser is de oprichter van denktank CSR International en
schrijver van twaalf boeken, vooral over de maatschappelijke rol van
bedrijven. Hij is onder andere hoogleraar aan het Magna Carta College
in Oxford en als Senior Associate verbonden aan the University of
Cambridge Programme for Sustainability Leadership.
MVO 2.0
In zijn nieuwe boek schrijft Visser dat MVO in haar huidige vorm heeft
gefaald. Als belangrijke oorzaken noemt hij 'de drie vloeken' van MVO:
verbeteringen gaan met te kleine stapjes (incrementeel), MVO staat vaak
te ver af van de core business van bedrijven (perifeer) en MVO levert
te vaak geen bijdrage aan de winst (economisch niet verantwoord).
Visser introduceert een visie op MVO (MVO 2.0) die op vijf principes is
gebaseerd: creativity (bedrijven zetten hun creativiteit in voor
oplossingen van maatschappelijke vraagstukken), scalability (bedrijven
moeten niet blijven hangen in pilot-projecten), responsiveness
(bedrijven tonen vergaande betrokkenheid en antwoorden op
maatschappelijke behoeften), glocality (think global, act local) en
circularity (van lineaire naar circulaire ketens). Deze vijf principes
vormen de basis voor een nieuw model van verantwoord ondernemen: het
DNA van een nieuwe generatie MVO.
Inspirator
MVO Nederland vindt Wayne Visser een inspirator en wil dat graag delen
met haar relaties. Matthijs Boon, marketingmanager MVO Nederland: "Veel
van onze relaties werken hard om MVO in de praktijk te brengen en dan
kan het heel inspirerend zijn om stil te staan bij de grote lijnen. Wat
zijn nu de voorwaarden voor effectieve implementatie van MVO? Met zijn
scherpe en verfrissende blik kan Wayne Visser een bijdrage leveren aan
het beantwoorden van die vraag. Vandaar deze masterclass, een
laagdrempelige manier om inspiratie op te doen."
Praktische informatie
De masterclass van Wayne Visser vindt plaats op donderdag 23 juni van
15:30 tot 18:30 uur in Kasteel Woerden. De kosten bedragen 120 euro.
Partners van MVO Nederland krijgen korting en betalen 95 euro.
Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via
www.mvonederland.nl/agenda.
MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor
bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak
maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004
is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers
die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten
willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid
en/of NGO's. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels ruim
1.500 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar 60 partners bij.
Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van
eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar
achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het
onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2011 zijn er
speciale activiteiten op het terrein van slimmer samenwerken, sociale
innovatie en het nieuwe werken.
Ook aan arbeidsparticipatie van mensen met een flinke afstand tot de
arbeidsmarkt wordt door MVO Nederland in 2011 extra aandacht besteed.
Kijk voor meer informatie op www.mvonederland.nl.
*
Links:
http://www.mvonederland.nl/agenda/2011-06-23/mvo-masterclass-wayne-viss
er-csr-20
Noot voor redacties
MVO Nederland
Voor de redactie
/
Razende Robot Reporter