Gemeente Sittard-Geleen

Thu, 1 Jun 2011 19:29:40

PERSBERICHT

Zuidelijke spoorontsluiting en Railterminal worden gerealiseerd

Ruim vijftig miljoen euro naar logistiek op Chemelot

Sittard-Geleen, 1 juni 2011 - Provincie Limburg en gemeentebestuur van Sittard-Geleen hebben met verschillende partijen op Chemelot overeenstemming bereikt over grootschalige investeringen op logistiek gebied. Daardoor kan zowel de zuidelijke spoorontsluiting van Chemelot als de Railterminal Chemelot gerealiseerd worden.

De investering in de Railterminal Chemelot (RTC) bedraagt 28 miljoen euro. Op de railterminal worden containers met niet-gevaarlijke stoffen op of van de trein geladen. De initiatiefnemers van de railterminal (Meulenberg Transport, Ewals Intermodal en Haven Antwerpen, verenigd in een joint venture) hebben de afgelopen tijd onderzocht of een railterminal economisch gezien haalbaar is. Met de toezegging van twee strategische klanten, SABIC en DSM, dat zij gebruik gaan maken van de railterminal, is dat een feit. De joint venture heeft met Chemelot overeenstemming over het gebruik van de gronden.

Nu de komst van de RTC vaststaat, is ook het al eerder aangekondigde natuurlijke moment daar om de historisch gegroeide overlast voor de buurt Mauritspark op te lossen. Met behulp van FES-gelden (Fonds Economische Structuurversterking) kan gestart worden met de verwerving van de woningen in Mauritspark. Dit gebeurt in drie fasen. Eerst zal worden gesproken met de bewoners die vrijwillig willen verkopen. Daarna zal worden onderhandeld met de bewoners die nu nog niet weg willen en tenslotte kan - als dat nog noodzakelijk is - eeneen onteigeningsprocedure gestart worden. De bedoeling is om van het huidige Mauritspark een bedrijvenpark te maken.

Met de komst van de RTC neemt het treinverkeer op de enige spoorontsluiting van Chemelot op het hoofdspoor verder toe. Deze noordelijke ontsluiting loopt langs Mauritspark en is niet geëlektrificeerd. Treinen die naar het zuiden gaan, moeten eerst naar station Sittard, waar de locomotief gewisseld kan worden. Al geruime tijd bestaat de wens om Chemelot ook in zuidelijke richting aan te sluiten op het hoofdspoor. Dit leidt ertoe dat er minder treinen gaan rijden tussen Geleen en Sittard en dat er minder gerangeerd wordt in Sittard. De kosten van de zuidelijke spoorontsluiting bedragen volgens de laatste ramingen 25 miljoen euro.

De Provincie Limburg heeft als verantwoordelijke partij voor de ontsluiting overeenstemming bereikt met Rijk, gemeente en bedrijfsleven over de verdeling van dit bedrag. Het rijk (ministerie van I&M en ministerie EL&I) betaalt 7,5 miljoen, de gemeente Sittard-Geleen 6,5 miljoen, de Provincie Limburg 6 miljoen (waarvan 1 miljoen via het regiofonds) en het betrokken bedrijfsleven 5 miljoen.

De zuidelijke spoorontsluiting kent naast de aansluiting op het hoofdspoor en de elektrificatie ervan ook twee opstelsporen.

Quotes:

Paul Cornelissen, joint venture RTC: ,,Het businessplan voor de Raiterminal Chemelot is klaar. Dankzij de bereidheid van SABIC en DSM om er gebruik van te gaan maken, kunnen we binnen vijf jaar een positieve exploitatie realiseren.'

Aad Brouwer, directeur Chemelot: ,,De zuid-aansluiting is van groot belang voor de ontsluiting van Chemelot. Ze verbetert de aantrekkelijkheid van onze site, zowel voor de bedrijven op Chemelot als voor de omgeving.'

Paul Brouns, SABIC. ,,Dankzij de Railterminal en de zuidaansluiting kan SABIC zijn producten beter vervoeren en door de ontlasting van het wegverkeer gebeurt dit groener. Dat is natuurlijk van groot belang voor de mogelijkheden die SABIC heeft in deze regio.'

Pieter Meekels, wethouder economie: ,,Chemelot is van groot economisch belang, niet alleen voor de gemeente Sittard-Geleen, maar ook voor de regio en zelfs voor het land. Met deze miljoeneninvesteringen zorgen we voor een verdere verankering van de chemische industrie in de regio. De Haven van Antwerpen investeert hier en ziet dus het belang van Sittard-Geleen als een stap in de uitbreiding van de verbinding met hun achterland.'

Peter Geenen, wethouder Verkeer: ,,De leefbaarheid voor veel inwoners van onze gemeente verbetert. Er rijden in de toekomst minder treinen op het baanvak Geleen-Sittard en op het station Sittard worden aanmerkelijk minder rangeerbewegingen uitgevoerd.'

Mark Verheijen, gedeputeerde Provincie Limburg: ,,Limburg ontwikkelt zich steeds meer tot een logistieke provincie. Deze investeringen versterken de logistieke kracht mogelijkheden op het spoor. De Haven van Antwerpen investeert hier en ziet dus het belang van Sittard-Geleen als een stap in de uitbreiding van de verbinding met hun achterland.'