Hogeschool van Utrecht


6 juni 2011

Hogeschool Utrecht start 2-jarig onderzoek 'Return on Creativity'

De lectoraten MarCom i.o. en Marketing, Marktonderzoek en Innovatie van Hogeschool Utrecht, gaan de komende 2 jaar nieuwe instrumenten ontwikkelen waarmee MKB-bureaus systematisch het effect en verloop van hun campagnes kunnen bepalen. Door een grotere voorspelbaarheid van een campagne neemt de accountabllity van een communicatie bureau toe, waardoor zij hun marktpositie kunnen versterken. Het RAAK-programma Return on Creativity is gericht op de behoefte van Utrechtse communicatiebureaus uit de MKB-sector, om greep op het resultaat van hun creatieve campagnes te krijgen.

Effectieve campagnes
Wat krijgt een opdrachtgever terug voor investeringen in creatieve marketingcommunicatie campagnes? Een vraag die voor bureaus uit de MKB-sector moeilijk te beantwoorden is. 'Zij hebben niet de middelen, zoals grote vermogende bedrijven, om langdurig, kostbaar en complex onderzoek te doen naar het effect van campagnes, en zo de 'Return of Creativity', voor hun opdrachtgevers inzichtelijk te maken. Echter, vanuit opdrachtgevers klinkt de roep om inzicht in het effect van campagnes steeds harder, ook in MKB-sector' zegt Dr. Arne Maas, Kwartiermaker bij het lectoraat i.o. MarCom. Pilotteams
'Concreet wordt er in pilotsetting bij de deelnemende bureaus en aan de hand van echte klantcases een systematische werkwijze beproefd, waarmee ze hun campagnes gefaseerd en gestructureerd kunnen uitrollen. Deze te ontwikkelen werkwijze maakt gebruik van bestaande 'best practices' en gevonden kritische succesfactoren (do's en dont's) voor verschillende fasen van een campagne' legt lector Marketing, Onderzoek en Innovatie Dr. Gerrita van der Veen uit. 'Een belangrijk hulpmiddel hierbij zullen eenvoudige en door de bureaus zelf uit te voeren pre- en posttests zijn. Deze worden tijdens het RAAK-programma, ontwikkeld en toegepast'. De pilots worden uitgevoerd door teams van docenten en studenten van Hogeschool Utrecht (HU) en medewerkers van de betrokken bureaus. De resultaten worden tevens gebruikt door HU zelf om (o.a.) de opleidingen Communicatiemanagement en Commerciële Economie & Creative Industries te actualiseren.

Ontwikkeling creatieve industrie
Stichting Creative Connection, die de deelnemende communicatiebureaus vertegenwoordigt in het onderzoek, en Hogeschool Utrecht (HU), gesteund door de Gemeente Utrecht, hebben in een convenant tot samenwerking een gemeenschappelijke en op de toekomst gerichte agenda neergelegd. Het gezamenlijk belang ligt in een verdere versterking van de creatieve industrie, door het gezamenlijk optrekken van de driehoek Onderwijs, Onderzoek & Beroepenveld. Het RAAK-project Return on Creativity sluit naadloos aan bij de regionaal breed gedragen ambitie om de creatieve industrie - waar ook de communicatiebureaus tooe behoren - te helpen ontwikkelen. De creatieve industrrie is voor Hogeschool Utrecht een onderzoeksspeerpunt, en zij speelt een substantiële rol als opleider voor de creatieve industrie.

Dit persbericht staat ook op onze site.

Over Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht (HU) is een kennisorganisatie die door hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie en professionalisering van de beroepspraktijk en aan de persoonlijke ontwikkeling van talent. De 3.200 medewerkers van de HU verzorgen hoger onderwijs voor 39.000 studenten via 68 bachelors en 24 masters. Promoverende docenten en excellente studenten verrichten toegepast onderzoek onder leiding van ruim 40 lectoren en geclusterd in 6 kenniscentra. Hogeschool Utrecht heeft vestigingen in Utrecht en Amersfoort.




Hogeschool van Utrecht