Scania
maandag 6 juni 2011 11:08
Scania G420 8x4 vervangt 4x4 bij Waterschap Regge en Dinkel
Breda, 6 juni 2011 - Na een lang aanbestedingstraject via een Europese
aanbesteding is bij het Waterschap Regge en Dinkel in Twente de keuze
gevallen op een Scania G420 LB 8X4 HNB. Voor de aanschaf van het nieuwe
voertuig - dat de huidige 4x4 vervangt - was door het Waterschap Regge
en Dinkel een speciale commissie opgesteld. Er waren namelijk
specifieke eisen aan het nieuwe voertuig, zoals een veelzijdige
inzetbaarheid, het voldoen aan de strengste milieunormen, een hoge mate
van comfort en - in geval van calamiteiten - ook op moeilijk bereikbare
plaatsen kunnen komen. Dit gezien de vele gemalen die het Waterschap
Regge en Dinkel beheert in het mooie buitengebied van Twente.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op Scania.
Vergroot foto
De nieuwe Scania G 420 is rondom luchtgeveerd wat een hoge mate van
comfort biedt en erg praktisch is in onverhard terrein. Er is extra
hoogte onder het chassis en tevens in de lage stand is er goede
toegankelijkheid tot het laadplateau. Omdat het milieu uiteraard zeer
hoog aangeschreven staat bij het Waterschap is gekozen voor de huidige
hoogst haalbare milieuclassificatie EEV (Enhanced Environmentally
friendly Vehicle). De Scania CG16 cabine (hoge verlengde dagcabine)
biedt veel leefruimte en straalt veel degelijkheid uit wat bij zo'n
zware truck past. De nieuwe Scania tweepedaals Opticruise (zonder
koppelingpedaal) in combinatie met de Scania Retarder maakt het
rijcomfort compleet. Ook in onverhard terrein geeft deze
volautomatische versnellingsbak maximale tractie en op de harde weg
perfecte schakelovergangen. Het is merkbaar dat deze Opticicruise goed
reageert op de omstandigheden, afhankelijk van belading en
omstandigheden van de weg.
De nieuwe draaischakelaar op het dashboard van de diverse sperren op
deze 8x4 draagt ook bij aan veel comfort. De bestuurder kan zeer
eenvoudig de juiste sperren inschakelen en uitsluitend in de juiste
volgorde. Om de veiligheid en het comfort te verhogen zijn een Orlaco
zijzicht- en achteruitrijdcamera af fabriek gemonteerd. De beelden zijn
zichtbaar op het in het dashboard geïntegreerde kleurenscherm.
De Scania is voorzien van een zware Hiab kraan van het type XS 422 E -8
HIPRO met een bereik van 20,8 meter en een haakarm systeem van
Multilift. Hiervoor zijn een tweetal maatwerk plateaucontainers
voorzien en tevens is er een waterdichte slibcontainer gemaakt voor de
vochtige lading. De kraan en haakarm zijn gemonteerd door Hiab dealer
Brinks te Hengelo. Deze heeft op een zeer vakkundige wijze onder en in
het chassis versteviging aangebracht waardoor de truck tijdens het
kranen rondom zeer stabiel is. Doordat deze versterking niet op het
chassis is gemonteerd kan de haakarm verlaagd gemonteerd worden, wat
ten gunste is voor de vloerhoogte. Aflevering van de Scania vond plaats
door de vestiging Twente.
Waterschap Regge en Dinkel zorgt voor schoon water in de Twentse beken
en sloten. Maar ook de hoeveelheid water wordt nauwlettend in de gaten
gehouden. Twente mag niet te nat en niet te droog zijn. In de
zuiveringsinstallaties wordt het vieze water uit huizen en bedrijven
(bijvoorbeeld van toilet, wasmachine en fabrieksmachines) gezuiverd. Er
wordt gewerkt in geheel Twente met jaarlijks zo'n vijftig projecten.
Foto: De nieuwe Scania G-serie 8x4 van het Waterschap Regge en Dinkel
in bedrijf