'Rij voorbereid': zorg voor veiligheidsmaterialen in de auto
Persbericht van Veilig Verkeer Nederland
Amersfoort, 6 juni 2011 - Vandaag start wederom de campagne 'Rij
voorbereid', met als doel automobilisten te overtuigen om
veiligheidsmiddelen in de auto mee te nemen en zo voorbereid op weg te
gaan. De middelen zijn niet alleen van belang voor de eigen veiligheid,
maar kunnen ook bijdragen aan de overlevingskansen van anderen. De
campagne gaat niet alleen over het bezit van een veiligheidsmiddel,
maar ook over het juiste gebruik daarvan. Zo blijkt uit onderzoek dat
slechts een klein deel van alle automobilisten de veiligheidshamer
onder handbereik bewaart.
Veiligheidsmiddelen
De campagne concentreert zich op drie belangrijke veiligheidsmiddelen:
Veiligheidshamers komen van pas als de auto te water raakt of als na
een ongeval deuren en ramen niet meer open gaan. Met de hamer kunnen de
inzittenden snel via het raam de auto verlaten.
Veiligheidshesjes zorgen ervoor dat mensen die zich vanwege pech of een
ongeval buiten de auto bevinden beter zichtbaar zijn voor andere
weggebruikers en helpt zo ongevallen voorkomen.
Isoleerdekens kunnen gebruikt worden om slachtoffers van een ongeval te
verwarmen of te koelen. Daarmee kan de deken een belangrijke bijdrage
leveren aan de overlevingskansen van het slachtoffer.
Stand van zaken
Eind vorig jaar werd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur
en Milieu onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van
veiligheidsmiddelen. Een derde van alle bestuurders heeft nog geen
veiligheidshamer in de auto. Naar aanleiding van de campagne van 2010
heeft 6% een veiligheidshamer aangeschaft. De hamers worden echter lang
niet altijd binnen handbereik bewaard. Vier op de tien bewaren de hamer
onder de stoel van de bestuurder of in het dashboardkastje. Bijna de
helft bewaart de hamer op 'een andere plaats', waaronder de kofferbak.
De beste plaats is tegen de hemel van de auto, zodat de hamer in
noodgevallen altijd goed bereikbaar is. In het onderzoek geeft slechts
8% aan dat de hamer daar gemonteerd is.
Het veiligheidshesje is inmiddels ruim vertegenwoordigd in de auto.
Maar liefst 76% heeft een of meerdere exemplaren in de auto. Zeven
procent besloot naar aanleiding van de campagne van 2010 een of
meerdere exemplaren aan te schaffen. Isoleerdekens zijn daarentegen nog
geen gemeengoed : acht op de tien bestuurders hebben nog geen
isoleerdeken in de auto.
Verkooppunten
De aanbevolen veiligheidsmiddelen worden gedurende de campagneperiode
(tot en met medio augustus) verkocht onder het 'Rij voorbereid' logo
bij ruim 2.000 verkooppunten van BP, Texaco, Halfords en ANWB.
Initiatiefnemers
De campagne 'Rij voorbereid' is een gezamenlijk initiatief van ANWB,
BOVAG, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, RAI Vereniging en
Veilig Verkeer Nederland.
Meer informatie over de actie is vanaf vandaag te vinden op de website
www.rijvoorbereid.nl . Op de website is ook de folder te downloaden met
instructies voor het gebruik van de veiligheidsmaterialen. De campagne
wordt verder via advertenties en advertorials in huis-aan-huisbladen
onder de aandacht van het publiek gebracht.
*
Links:
http://rijvoorbereid.nl/
Razende Robot Reporter