'Rij voorbereid': zorg voor veiligheidsmaterialen in de auto

Persbericht van Veilig Verkeer Nederland

Amersfoort, 6 juni 2011 - Vandaag start wederom de campagne 'Rij voorbereid', met als doel automobilisten te overtuigen om veiligheidsmiddelen in de auto mee te nemen en zo voorbereid op weg te gaan. De middelen zijn niet alleen van belang voor de eigen veiligheid, maar kunnen ook bijdragen aan de overlevingskansen van anderen. De campagne gaat niet alleen over het bezit van een veiligheidsmiddel, maar ook over het juiste gebruik daarvan. Zo blijkt uit onderzoek dat slechts een klein deel van alle automobilisten de veiligheidshamer onder handbereik bewaart.

Veiligheidsmiddelen
De campagne concentreert zich op drie belangrijke veiligheidsmiddelen: Veiligheidshamers komen van pas als de auto te water raakt of als na een ongeval deuren en ramen niet meer open gaan. Met de hamer kunnen de inzittenden snel via het raam de auto verlaten. Veiligheidshesjes zorgen ervoor dat mensen die zich vanwege pech of een ongeval buiten de auto bevinden beter zichtbaar zijn voor andere weggebruikers en helpt zo ongevallen voorkomen. Isoleerdekens kunnen gebruikt worden om slachtoffers van een ongeval te verwarmen of te koelen. Daarmee kan de deken een belangrijke bijdrage leveren aan de overlevingskansen van het slachtoffer.

Stand van zaken
Eind vorig jaar werd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van veiligheidsmiddelen. Een derde van alle bestuurders heeft nog geen veiligheidshamer in de auto. Naar aanleiding van de campagne van 2010 heeft 6% een veiligheidshamer aangeschaft. De hamers worden echter lang niet altijd binnen handbereik bewaard. Vier op de tien bewaren de hamer onder de stoel van de bestuurder of in het dashboardkastje. Bijna de helft bewaart de hamer op 'een andere plaats', waaronder de kofferbak. De beste plaats is tegen de hemel van de auto, zodat de hamer in noodgevallen altijd goed bereikbaar is. In het onderzoek geeft slechts 8% aan dat de hamer daar gemonteerd is.
Het veiligheidshesje is inmiddels ruim vertegenwoordigd in de auto. Maar liefst 76% heeft een of meerdere exemplaren in de auto. Zeven procent besloot naar aanleiding van de campagne van 2010 een of meerdere exemplaren aan te schaffen. Isoleerdekens zijn daarentegen nog geen gemeengoed : acht op de tien bestuurders hebben nog geen isoleerdeken in de auto.

Verkooppunten
De aanbevolen veiligheidsmiddelen worden gedurende de campagneperiode (tot en met medio augustus) verkocht onder het 'Rij voorbereid' logo bij ruim 2.000 verkooppunten van BP, Texaco, Halfords en ANWB.

Initiatiefnemers
De campagne 'Rij voorbereid' is een gezamenlijk initiatief van ANWB, BOVAG, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland.
Meer informatie over de actie is vanaf vandaag te vinden op de website www.rijvoorbereid.nl . Op de website is ook de folder te downloaden met instructies voor het gebruik van de veiligheidsmaterialen. De campagne wordt verder via advertenties en advertorials in huis-aan-huisbladen onder de aandacht van het publiek gebracht.

*

Links:
http://rijvoorbereid.nl/



Razende Robot Reporter