Wageningen Universiteit en Researchcentrum
Nanotechnologie in voedsel en landbouw leeft nog nauwelijks bij consumenten
6 jun 2011
Onderdeel: Wageningen UR
Consumenten weten nog niet echt wat nanotechnologie is. Ze zijn
kritisch, maar niet afwijzend. Dat concluderen onderzoekers van
Wageningen UR (University & Research centre) na onderzoek dat is
uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie (EL&I). De overheid erkent dat nanotechnologie
een belangrijke technologie is en investeert daarom veel in onderzoek.
De verwachtingen met betrekking tot nanotechnologie zijn hooggespannen;
nanotechnologie wordt wel de technologie van de toekomst genoemd.
Tegelijkertijd roept de opkomst van nanotechnologie discussie op over
de veiligheid van de technologie, met name als ze in voedselproducten
wordt toegepast. Door bijvoorbeeld het gebruik van nanotechnologie
in koffiecreamer lost deze beter op in een kopje koffie. Een ander
voorbeeld is de âOnvu-stickerâ die op basis van nanotechnologie de
houdbaarheid van groenten en fruit aangeeft.
Er is nog weinig bekend hoe consumenten aankijken tegen nanotechnologie
en toepassingen in voedsel. Dit eerste verkennende onderzoek laat zien
dat nanotechnologie nauwelijks leeft bij consumenten. Zelfs na enige
uitleg kunnen consumenten zich er nog steeds weinig voorstelling bij
maken. Pas als voorbeelden van toepassingen van nanotechnologie aan hen
worden voorgelegd krijgen ze enig idee van wat nanotechnologie is en
vormen ze zich een mening.
Natuurlijkheid
âNatuurlijkheidâ speelt een belangrijke rol in de perceptie van
consumenten: nanotechnologie lijkt geen probleem te zijn zolang het een
- in de perceptie van consumenten - natuurlijke toepassing betreft. Dit
roept de vraag op wat consumenten precies onder natuurlijkheid
verstaan. Daarentegen lijkt voedselveiligheid van nanotechnologische
toepassingen vooralsnog nauwelijks een rol te spelen in de perceptie
van consumenten. Zodra consumenten echter meer kennis van en informatie
over zowel risicoâs als daadwerkelijke toepassing van nanotechnologie
in voedselproducten krijgen, worden ze kritischer.
Communiceren over nanotechnologie
Voor de nabije toekomst ligt voor de overheid een belangrijke taak in
het beheersbaar maken van de onzekerheid over nanotechnologie, door
middel van het (laten) doen van onderzoek en het toezicht houden op de
veiligheid van voedselproducten op basis van nanotechnologie. Aan
bedrijven is het de taak relevante voordelen van nanotechnologische
toepassingen in voedsel en landbouw te creëren en bovendien duidelijk
hierover te communiceren. Consumenten willen namelijk geïnformeerd
worden over het gebruik van nanotechnologie in een voedselproduct of
verpakking, en wel via een duidelijke vermelding op het etiket. Door
duidelijke communicatie kan voorkomen worden dat de maatschappelijke
discussie - die nu nog nauwelijks aanwezig is - alleen over risicoâs
zal gaan.
Verschillende onderdelen van Wageningen UR zijn bij het onderzoek
betrokken geweest, waardoor veel aspecten zijn meegenomen, zowel van
technologische aard als sociaal-wetenschappelijke aspecten zoals
consumentenperceptie en âbeleving van nieuwe technologieën.
Â