Wageningen Universiteit en Researchcentrum


Nanotechnologie in voedsel en landbouw leeft nog nauwelijks bij consumenten

6 jun 2011

Onderdeel: Wageningen UR

Consumenten weten nog niet echt wat nanotechnologie is. Ze zijn kritisch, maar niet afwijzend. Dat concluderen onderzoekers van Wageningen UR (University & Research centre) na onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). De overheid erkent dat nanotechnologie een belangrijke technologie is en investeert daarom veel in onderzoek.

De verwachtingen met betrekking tot nanotechnologie zijn hooggespannen; nanotechnologie wordt wel de technologie van de toekomst genoemd. Tegelijkertijd roept de opkomst van nanotechnologie discussie op over de veiligheid van de technologie, met name als ze in voedselproducten wordt toegepast. Door bijvoorbeeld het gebruik van nanotechnologie in koffiecreamer lost deze beter op in een kopje koffie. Een ander voorbeeld is de âOnvu-stickerâ die op basis van nanotechnologie de houdbaarheid van groenten en fruit aangeeft.

Er is nog weinig bekend hoe consumenten aankijken tegen nanotechnologie en toepassingen in voedsel. Dit eerste verkennende onderzoek laat zien dat nanotechnologie nauwelijks leeft bij consumenten. Zelfs na enige uitleg kunnen consumenten zich er nog steeds weinig voorstelling bij maken. Pas als voorbeelden van toepassingen van nanotechnologie aan hen worden voorgelegd krijgen ze enig idee van wat nanotechnologie is en vormen ze zich een mening.

Natuurlijkheid
âNatuurlijkheidâ speelt een belangrijke rol in de perceptie van consumenten: nanotechnologie lijkt geen probleem te zijn zolang het een
- in de perceptie van consumenten - natuurlijke toepassing betreft. Dit roept de vraag op wat consumenten precies onder natuurlijkheid verstaan. Daarentegen lijkt voedselveiligheid van nanotechnologische toepassingen vooralsnog nauwelijks een rol te spelen in de perceptie van consumenten. Zodra consumenten echter meer kennis van en informatie over zowel risicoâs als daadwerkelijke toepassing van nanotechnologie in voedselproducten krijgen, worden ze kritischer.

Communiceren over nanotechnologie
Voor de nabije toekomst ligt voor de overheid een belangrijke taak in het beheersbaar maken van de onzekerheid over nanotechnologie, door middel van het (laten) doen van onderzoek en het toezicht houden op de veiligheid van voedselproducten op basis van nanotechnologie. Aan bedrijven is het de taak relevante voordelen van nanotechnologische toepassingen in voedsel en landbouw te creëren en bovendien duidelijk hierover te communiceren. Consumenten willen namelijk geïnformeerd worden over het gebruik van nanotechnologie in een voedselproduct of verpakking, en wel via een duidelijke vermelding op het etiket. Door duidelijke communicatie kan voorkomen worden dat de maatschappelijke discussie - die nu nog nauwelijks aanwezig is - alleen over risicoâs zal gaan.

Verschillende onderdelen van Wageningen UR zijn bij het onderzoek betrokken geweest, waardoor veel aspecten zijn meegenomen, zowel van technologische aard als sociaal-wetenschappelijke aspecten zoals consumentenperceptie en âbeleving van nieuwe technologieën.

Â