Vereniging Milieudefensie


Kilometerbeprijzing nodig voor bereikbaarheid én leefbaarheid

Het Havenbedrijf Rotterdam en Vereniging Milieudefensie vinden dat de regio Rotterdam het initiatief voor kilometerbeprijzing naar zich toe moet trekken, nu een landelijke invoer uitblijft. Zonder beprijzing blijven de files en verslechtert de leefbaarheid.

Afgelopen maand hebben het Havenbedrijf Rotterdam en Milieudefensie onafhankelijk van elkaar hun visie gepresenteerd op de bereikbaarheid van de regio Rotterdam. Het Havenbedrijf als onderdeel van de 'Havenvisie 2030' en Milieudefensie met haar publicatie 'Bouwen aan een groene Metropool'. Opvallend is dat wij tot dezelfde conclusie komen: kilometerbeprijzing is, naast andere maatregelen, hard nodig voor een bereikbare en leefbare regio.

Op dit moment worden de wegen inefficiënt benut: veel files tijdens de spitsuren, terwijl het op andere momenten van de dag rustig is op de weg. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat, gemeente, provincie en het Havenbedrijf blijkt dat tijdens de spitsuren 25 procent van het verkeer op de ringweg van Rotterdam een sociaal-recreatieve bestemming heeft. Dit zijn mensen die gaan winkelen, sporten of een familiebezoek afleggen. Als een deel van deze mensen de spits gaat mijden scheelt dat enorm in de hoeveelheid files. Daarnaast kan Het Nieuwe Werken, dat door steeds meer bedrijven wordt gehanteerd, ervoor zorgen er minder woon-werkverkeer in de file hoeft te staan tijdens spitsuren. Deze ontwikkelingen zullen echter alleen doorzetten wanneer een spitsheffing wordt ingevoerd. Recente ervaring in het project `Spitsmijden' op de A15 heeft dit nog eens onderstreept: voor EUR 5 per keer mijden dagelijks 700 mensen de ochtendspits, waardoor er zeven procent minder verkeer in de ochtendspits zit en de files merkbaar afgenomen zijn. Verkeersmanagement, met financiële prikkels als instrument, heeft dus een positief effect op de bereikbaarheid.

De invoering van een spitsheffing vermindert de files in de regio Rotterdam met maar liefst veertig procent. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng in opdracht van Milieudefensie. Mensen moeten dan wel een goed alternatief krijgen: snel en comfortabel openbaar vervoer en uitmuntende fietsvoorzieningen.

Zo moet het openbaar vervoer in de regio verbeterd worden, onder ander door de spoorweg tussen Delft-Zuid en Rotterdam te verdubbelen en personenvervoer over water te ontwikkelen. Ook kan collectief bedrijfsvervoer naar de Rotterdamse haven veel meer worden toegepast. En met de opkomst van de elektrische fiets is de tweewieler voor steeds meer mensen een reëel alternatief. Wie wil er niet met de wind in de rug fietsen en dus fris op het werk aan komen? Om het fietspotentieel maximaal benutten zijn investeringen in snelle fietsverbindingen nodig.

Niet alleen het personenverkeer moet worden verminderd in de spits, maar ook het vrachtverkeer. Het Havenbedrijf werkt er hard aan om de groei van het vrachtverkeer over de weg te beperken. Dat kan door meer containers via het spoor en het water te vervoeren. Daarover heeft het Havenbedrijf contractuele afspraken gemaakt met de containerterminals op Maasvlakte 2. Ook ontwikkelt het Havenbedrijf overslagterminals ten oosten van Rotterdam, zodat de goederen niet over de weg door de regio Rotterdam worden vervoerd maar via de binnenvaart. Dat scheelt files en luchtvervuiling, mits er schone schepen worden ingezet.

Zijn het Havenbedrijf en Milieudefensie het dan over alles eens? Nee, verschillen zijn er ook. Bij Milieudefensie ligt de focus nadrukkelijk op de verbetering van het openbaar vervoer. Het Havenbedrijf is groot voorstander van de aanleg van enkele ontbrekende schakels in het wegennet. Daarvoor moeten de middelen door het Rijk vrijgemaakt worden door herprioritering. Het economisch belang van de regio rechtvaardigt dat naar mening van het Havenbedrijf. En aanvullende middelen kunnen komen uit de beprijzing van het weggebruik.

Kijkend naar de bereikbaarheidsproblematiek concluderen wij gezamenlijk dat de Tweede Kamer zich nog eens goed moet beraden, voordat het deze maand aan het kabinet haar formeel fiat geeft aan het intrekken van de Wet kilometerprijs.

Draagvlak voor kilometerbeprijzing is er voldoende. Recent benadrukten de voorzitters van de ANWB en de RAI Vereniging ook dat beprijzing onvermijdelijk is. Als de Tweede Kamer tegenstander blijft van een landelijke regeling dan roepen wij Kabinet en Kamer op om de regio Rotterdam de mogelijkheid te geven een regionale spitsheffing in te voeren. In de regio is er steun van onder andere de Rotterdamse wethouder Haven, Verkeer en Regionale economie en van Deltalinqs, de belangenvereniging van het havenbedrijfsleven, om nader onderzoek te doen naar de effecten van regionale beprijzing. Wat ons betreft staan de verkeerslichten op groen om de regio Rotterdam voortrekker te maken voor de invoering van een systeem dat helpt de infrastructuur beter te benutten, de files te verminderen en de leefbaarheid te vergroten.