Vereniging Milieudefensie
Kilometerbeprijzing nodig voor bereikbaarheid én leefbaarheid
Het Havenbedrijf Rotterdam en Vereniging Milieudefensie vinden dat de
regio Rotterdam het initiatief voor kilometerbeprijzing naar zich toe
moet trekken, nu een landelijke invoer uitblijft. Zonder beprijzing
blijven de files en verslechtert de leefbaarheid.
Afgelopen maand hebben het Havenbedrijf Rotterdam en Milieudefensie
onafhankelijk van elkaar hun visie gepresenteerd op de bereikbaarheid
van de regio Rotterdam. Het Havenbedrijf als onderdeel van de
'Havenvisie 2030' en Milieudefensie met haar publicatie 'Bouwen aan een
groene Metropool'. Opvallend is dat wij tot dezelfde conclusie komen:
kilometerbeprijzing is, naast andere maatregelen, hard nodig voor een
bereikbare en leefbare regio.
Op dit moment worden de wegen inefficiënt benut: veel files tijdens de
spitsuren, terwijl het op andere momenten van de dag rustig is op de
weg. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat, gemeente, provincie en het
Havenbedrijf blijkt dat tijdens de spitsuren 25 procent van het verkeer
op de ringweg van Rotterdam een sociaal-recreatieve bestemming heeft.
Dit zijn mensen die gaan winkelen, sporten of een familiebezoek
afleggen. Als een deel van deze mensen de spits gaat mijden scheelt dat
enorm in de hoeveelheid files. Daarnaast kan Het Nieuwe Werken, dat
door steeds meer bedrijven wordt gehanteerd, ervoor zorgen er minder
woon-werkverkeer in de file hoeft te staan tijdens spitsuren. Deze
ontwikkelingen zullen echter alleen doorzetten wanneer een spitsheffing
wordt ingevoerd. Recente ervaring in het project `Spitsmijden' op de
A15 heeft dit nog eens onderstreept: voor EUR 5 per keer mijden
dagelijks 700 mensen de ochtendspits, waardoor er zeven procent minder
verkeer in de ochtendspits zit en de files merkbaar afgenomen zijn.
Verkeersmanagement, met financiële prikkels als instrument, heeft dus
een positief effect op de bereikbaarheid.
De invoering van een spitsheffing vermindert de files in de regio
Rotterdam met maar liefst veertig procent. Dit blijkt uit onderzoek van
adviesbureau Goudappel Coffeng in opdracht van Milieudefensie. Mensen
moeten dan wel een goed alternatief krijgen: snel en comfortabel
openbaar vervoer en uitmuntende fietsvoorzieningen.
Zo moet het openbaar vervoer in de regio verbeterd worden, onder ander
door de spoorweg tussen Delft-Zuid en Rotterdam te verdubbelen en
personenvervoer over water te ontwikkelen. Ook kan collectief
bedrijfsvervoer naar de Rotterdamse haven veel meer worden toegepast.
En met de opkomst van de elektrische fiets is de tweewieler voor steeds
meer mensen een reëel alternatief. Wie wil er niet met de wind in de
rug fietsen en dus fris op het werk aan komen? Om het fietspotentieel
maximaal benutten zijn investeringen in snelle fietsverbindingen nodig.
Niet alleen het personenverkeer moet worden verminderd in de spits,
maar ook het vrachtverkeer. Het Havenbedrijf werkt er hard aan om de
groei van het vrachtverkeer over de weg te beperken. Dat kan door meer
containers via het spoor en het water te vervoeren. Daarover heeft het
Havenbedrijf contractuele afspraken gemaakt met de containerterminals
op Maasvlakte 2. Ook ontwikkelt het Havenbedrijf overslagterminals ten
oosten van Rotterdam, zodat de goederen niet over de weg door de regio
Rotterdam worden vervoerd maar via de binnenvaart. Dat scheelt files en
luchtvervuiling, mits er schone schepen worden ingezet.
Zijn het Havenbedrijf en Milieudefensie het dan over alles eens? Nee,
verschillen zijn er ook. Bij Milieudefensie ligt de focus nadrukkelijk
op de verbetering van het openbaar vervoer. Het Havenbedrijf is groot
voorstander van de aanleg van enkele ontbrekende schakels in het
wegennet. Daarvoor moeten de middelen door het Rijk vrijgemaakt worden
door herprioritering. Het economisch belang van de regio rechtvaardigt
dat naar mening van het Havenbedrijf. En aanvullende middelen kunnen
komen uit de beprijzing van het weggebruik.
Kijkend naar de bereikbaarheidsproblematiek concluderen wij gezamenlijk
dat de Tweede Kamer zich nog eens goed moet beraden, voordat het deze
maand aan het kabinet haar formeel fiat geeft aan het intrekken van de
Wet kilometerprijs.
Draagvlak voor kilometerbeprijzing is er voldoende. Recent benadrukten
de voorzitters van de ANWB en de RAI Vereniging ook dat beprijzing
onvermijdelijk is. Als de Tweede Kamer tegenstander blijft van een
landelijke regeling dan roepen wij Kabinet en Kamer op om de regio
Rotterdam de mogelijkheid te geven een regionale spitsheffing in te
voeren. In de regio is er steun van onder andere de Rotterdamse
wethouder Haven, Verkeer en Regionale economie en van Deltalinqs, de
belangenvereniging van het havenbedrijfsleven, om nader onderzoek te
doen naar de effecten van regionale beprijzing. Wat ons betreft staan
de verkeerslichten op groen om de regio Rotterdam voortrekker te maken
voor de invoering van een systeem dat helpt de infrastructuur beter te
benutten, de files te verminderen en de leefbaarheid te vergroten.