Rijksvoorlichtingsdienst

23 miljoen minder bezuinigen op OV in de drie grote steden

Minister Schultz van Haegen blijft bij het standpunt dat het openbaar vervoer in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam aanbesteed moet worden. Wel heeft zij heeft besloten de drie steden tegemoet te komen en vanaf 2015 een bedrag van 23 miljoen euro beschikbaar te stellen voor extra investeringen in het openbaar vervoer. Dit betekent dat de steden 23 miljoen euro minder hoeven te bezuinigen. Dit laat de minister vandaag weten in een brief aan de Tweede Kamer.

In het regeerakkoord is opgenomen dat de drie grote steden (G3) het stad- en streekvervoer moeten gaan aanbesteden. In de rest van Nederland is dit al gebeurd. De ervaring leert dat dit efficiencywinst oplevert terwijl het vervoersaanbod verbetert en de klanttevredenheid op peil blijft. Voorbeelden van besparingen zijn het beter afstemmen van het aanbod op de vraag van de reiziger en efficiënter beheer en onderhoud. In het regeerakkoord is opgenomen dat het aanbesteden een besparing van 120 miljoen euro moet opleveren.

Daarnaast is er landelijk een korting van 5% op de BDU (Brede Doeluitkering) ingeboekt. Dit betekent dat de drie grote steden 45 miljoen euro minder van het Rijk ontvangen voor verkeer en vervoermaatregelen, waaronder OV. De afgelopen maanden is de minister in overleg gegaan met de wethouders van de G3 om te bekijken hoe de totale opgave (120 miljoen + 45 miljoen) te realiseren is. De grote steden hebben aangegeven dat ze de afgelopen jaren al efficiencywinsten hebben ingeboekt. De winst die hiermee is behaald is gereserveerd voor nieuwe investeringen en kan niet worden ingezet voor bezuinigingen. Minister Schultz heeft besloten de drie steden tegemoet te komen zodat zowel de taakstelling gerealiseerd wordt, maar ook geïnvesteerd kan worden in die lijnen waar grote groepen reizigers gebruik van maken.

Schultz van Haegen: '' Ik sta voor een goed en efficiënt openbaar vervoer in dienst van de reiziger. De stakingen die deze week plaatsvinden doen de reiziger, om wie het allemaal draait, tekort. Er zijn veel kansen om het met minder geld beter te doen. Ik heb de afgelopen maanden overleg gevoerd met de grote steden hoe de besparingen te realiseren zijn. Ik hecht er aan dat de steden kunnen blijven investeren in goed en efficiënt openbaar vervoer. Ik kom tot de conclusie dat dit mogelijk is als ik de steden met 23 miljoen euro ontlast.