Belgische Federale Overheid


* Wie je graag ziet, breng je veilig thuis

Wie je graag ziet, breng je veilig thuis

Datum: 06 juni 2011

Uit de cijfers van de laatste Bob-campagne blijkt dat steeds minder bestuurders onder invloed van alcohol autorijden. Er werd echter wel vastgesteld dat bestuurders buiten de eindejaarsperiode vaker positief blazen. In 2009 waren er zelfs meer positieve bestuurders 's nachts, zowel in de week als tijdens de weekends. Daarom loopt de Bob-campagne voortaan ook op andere momenten van het jaar, zoals nu tijdens de komende zomer.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) liet onlangs een peiling uitvoeren met betrekking tot het Bob-gehalte tijdens de zomermaanden. Hieruit bleek dat er in de zomer wel degelijk meer alcohol wordt gedronken. Dat maakt de zomer het moment bij uitstek om mensen op het gevaar van rijden en alcohol te wijzen. Hieronder vindt u de meest opmerkelijke resultaten van de peiling:
* 45 % van de bestuurders drinkt helemaal geen alcohol wanneer ze rijden en 26 % houdt zich aan de wettelijke limiet. Eén op twee jongeren (18 - 24 jaar) zegt geen alcohol te drinken als ze moeten rijden.

* 31 % van de bevraagden drinkt in de zomer meer alcohol dan in een ander seizoen. Dit is vooral bij bestuurders jonger dan 39 jaar.
* In de zomer wordt de meeste alcohol genuttigd tijdens bezoek aan vrienden (65 %) of familie (60%). Ook terrasjes (52 %) behoren tot de populairste locaties.

* Bijna de helft (45 %) van de Belgische bestuurders is heel vaak of altijd Bob, een kwart (27%) zelden of nooit.
* 51 % van de bestuurders heeft problemen om telkens een Bob te vinden voor bepaalde activiteiten. Franstaligen (21 %) hebben het moeilijker een Bob te vinden dan Vlamingen (10 %).
* 67 % van de bestuurders kiezen altijd een Bob bij het uitgaan. 22 % doet dit nooit.

De Bob-campagne start op 6 juni en gebruikt dezelfde slogan als tijdens de eindejaarscampagne: `Wie je graag ziet, breng je veilig thuis'. U herkent de campagne op borden langs de (snel)wegen, op radiospots en er staat een terrasactie op het programma. Op meer dan 140 terrassen in diverse steden worden Bob-stoelen geplaatst en speciale Bob-teams die het land doorkruisen, vragen mensen die op zo'n stoel zitten een blaastest af te leggen. Is die negatief dan kunnen ze verschillende prijzen winnen.

Tijdens de campagne staat de politie ook paraat om extra controles uit te voeren op het rijden onder invloed.

Meer info over de Bob-campagne vindt u op www.bob.be Externe link