Gemeente Aalsmeer
Schiphol te volgen via website Bas
Vliegverkeer rond Schiphol te volgen via website Bas
Aan de Alderstafel is op 1 juni 2011 het startsein gegeven voor
"Vliegverkeer InZicht". Hiermee is het vliegverkeer rond Schiphol te
volgen via de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas).
Onder de naam "Vliegverkeer InZicht" kunnen omwonenden van de
luchthaven op www.bezoekbas.nl vanaf vandaag onder meer zien waar, hoe
snel en hoe hoog de vliegtuigen rond Schiphol vliegen en waar ze in de
wereld naartoe gaan of vandaan komen. Deze informatie is gebaseerd op
radar- en vliegplangegevens van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
en is daarmee vollediger en nauwkeuriger dan andere websites op
internet die vliegtuigbewegingen rond de luchthaven Schiphol tonen.
Weblink: http://inzicht.bezoekbas.nl/
Met "Vliegverkeer InZicht" krijgen de omwonenden van Schiphol betere
informatie over het vliegverkeer in hun regio en over de achtergronden
van de vliegtuigbewegingen.
Hiermee voldoet de luchtvaartsector aan een wens van bewoners en lokale
bestuurders in de omgeving van Schiphol. Die hebben aangegeven,
behoefte te hebben aan informatie die inzicht geeft waar en hoe hoog
vliegtuigen vliegen om zo de achtergrond en oorzaak van mogelijke
geluidhinder beter te kennen. De sector voldoet met "Vliegverkeer
InZicht" ook aan een afspraak die is gemaakt aan de Alderstafel, het
overlegorgaan over de toekomst van de luchthaven Schiphol onder leiding
van oud-commissaris der Koningin Hans Alders. In 2008 is aan deze
overlegtafel afgesproken dat LVNL de mogelijkheden en randvoorwaarden
zou onderzoeken, waaronder het op korte termijn mogelijk zou kunnen
worden om online de vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol weer te
geven. Met het beschikbaar komen van "Vliegverkeer InZicht" is nu ook
een technische invulling gerealiseerd van de onderliggende wens.
"Vliegverkeer InZicht" is tot stand gekomen met medewerking van LVNL en
met financiële steun van Amsterdam Airport Schiphol, de provincie
Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Er is voor gekozen om
"Vliegverkeer InZicht" beschikbaar te stellen via de website van het
Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas), omdat Bas hét informatie- en
klachtencentrum voor omwonenden van Schiphol is.
Verband met logistieke functie
Om omwonenden van Schiphol meer inzicht te geven in de achtergronden
van het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol, wordt op
"Vliegverkeer InZicht" ook het verband uitgelegd tussen de logistieke
functie van Schiphol voor Nederland en het vliegverkeer in de regio.
Dit gebeurt door het tonen van de structuur en de patronen van het
startende en landende vliegverkeer en door uitleg te geven over baan-
en routegebruik, de luchtruimstructuur en de knooppuntfunctie van
Schiphol. Die bepaalt mede hoe banen en routes worden gebruikt. De
gegevens van "Vliegverkeer InZicht" op de website van Bas zijn
gebaseerd op radar- en vliegplangegevens van LVNL. Ze zijn daarmee
vollediger, betrouwbaarder en nauwkeuriger dan andere, vergelijkbare
websites die vliegtuigbewegingen rond luchthavens tonen door gebruik te
maken van ADS-B (transponder) data die het vliegtuig zelf uitzendt.
Deze sites bieden geen volledig beeld, omdat maar ca. 75% van alle
lijn- en chartervliegtuigen hun positie met deze data uitzendt. Ook de
nauwkeurigheid ervan varieert veel, afhankelijk van de keuze welk
navigatiesysteem aan boord van het vliegtuig wordt gebruikt.
Vliegtuigen lijken daardoor op sites die gebruik maken van
transpondergegevens regelmatig naast de baan te landen of op te
stijgen. Om veiligheidsredenen zijn de vliegtuigbewegingen op
"Vliegverkeer InZicht" te zien met een vertraging van 15 minuten en
worden securitygevoelige vluchten, bijvoorbeeld van het
regeringsvliegtuig, niet getoond. Dit is zo afgesproken aan de
Alderstafel. Bij incidenten kan de weergave gestopt worden.
Tot 7,5 km hoogte
"Vliegverkeer InZicht" toont in een straal van ca. 55 km rond Schiphol,
tot een hoogte van ca. 7,5 km (24.500 voet), alle vertrekkende,
naderende en overvliegende vliegtuigen; ook helikopters en kleine
luchtvaart. Daarbuiten, tot de rand van het werkingsgebied van de
naderingsverkeersleiding van Schiphol (ca. 150 km), zijn alleen die
vliegtuigen te zien die tot een hoogte van ca. 7,5 km op weg zijn naar
of afkomstig zijn van Schiphol.
De hoogtes waarop de vliegtuigen vliegen, worden weergegeven in stappen
van 125 meter en in kleuren die corresponderen met een bepaalde hoogte.
Behalve over de hoogte en snelheid wordt ook informatie gegeven over de
naderings- en vertrekroute van het vliegtuig, het land van herkomst of
bestemming, de hoek waaronder het vliegtuig te zien is, het type
vliegtuig en over de "geluidafdruk" van dat vliegtuig bij de start en
de geluidcategorie waarin het valt. Als referentie voor contacten met
Bas heeft elke vlucht een uniek identificatienummer.
"Vliegverkeer InZicht" biedt de mogelijkheid om tot zes weken terug
vluchten op te zoeken en om een overzicht te krijgen, eveneens tot zes
weken terug, van alle vluchten gedurende vier vaste piekperioden van de
dag en gedurende de nacht. Radartracks waren al (voor vier vaste
perioden van de dag) beschikbaar op de website van Bas, maar alleen van
de vorige dag. Nu wordt het mogelijk om deze beelden tot zes weken
terug te bekijken.
"Ademen" van Schiphol
Het is ook mogelijk om het voor een overstapluchthaven als Schiphol
karakteristieke opeenvolgen van landings- en startpieken te zien: het
"ademen" van Schiphol. Dit is mogelijk doordat de laatste ochtend- en
avondpieken versneld kunnen worden weergegeven.
Voor meer informatie over de Tafel van Alders:
http://www.alderstafel.nl/