Niveau Nederlands onderwijs daalt
Persbericht | 30-05-2011
Het niveau van het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs daalt,
zowel in absolute zin als in de positie ten opzichte van andere
ontwikkelde landen. Dit geldt voor lezen, wiskunde en
natuurwetenschappen. De achteruitgang is het grootst bij wiskunde in
het voortgezet onderwijs.
Nederlandse onderwijsprestaties in perspectief
Download (pdf, 1.3 MB) | CPB Policy Brief 2011/05 | 30-05-2011 |
24 pagina's
Zie het origineel
Dat is zorgelijk, want de kwaliteit van onderwijs is grotendeels
bepalend voor de economische prestaties van Nederland. Op de lange
termijn kost deze achteruitgang mogelijk enkele procenten van het
nationale inkomen. Dat stellen Marc van der Steeg, Niels Vermeer en
Debby Lanser in de vandaag verschenen CPB Policy Brief 2011/05
`Nederlandse onderwijsprestaties in perspectief'.
Het grootste probleem ligt bij de meest getalenteerde leerlingen. Hun
prestaties blijven consequent achter bij die van de beste leerlingen in
veel andere ontwikkelde landen. In deze groep behoren de Nederlanders
op geen enkel terrein tot de internationale top-10. Opmerkelijk is dat
vooral goede Nederlandse basisschoolleerlingen achterblijven. De vroege
selectie van leerlingen in het voortgezet onderwijs draagt vervolgens
bij aan de verbetering van de positie van de betere Nederlandse
leerlingen.
De onderzoekers presenteren een aantal opties om het tij te keren. Meer
geld is niet per se de oplossing, want er is geen sterk verband tussen
een verhoging van de onderwijsuitgaven en een verbetering van de
onderwijsprestaties. Het gaat er vooral om bestaande middelen
effectiever in te zetten. De kwaliteit van docenten is cruciaal. Juist
deze staat in Nederland onder druk, onder andere door het toegenomen
aantal onbevoegde docenten, het lagere niveau van de instroom in de
lerarenopleidingen en dreigende lerarentekorten.
Scholing en mentoring van docenten, aantrekken van talentvolle mensen
buiten de reguliere lerarenopleidingen om, en de uitbreiding van het
aantal lesuren dragen wel bij aan betere onderwijsprestaties.
Nederlandse scholen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs
besteden de minste tijd aan rekenen, lezen en natuurwetenschappen. In
totaal ruim twee uur per week minder dan het internationale gemiddelde.
Centraal Planbureau