Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


onaanvaardbaar
TreinTramBus: besparingen reizigersvervoer onaanvaardbaar maandag, 06 juni 2011 15:52

Treinaanbod NMBS zou met 10% verminderen

Volgens een bericht in La Libre Belgique zou het treinaanbod tegen 2015 met 10% worden afgebouwd om uit de rode cijfers te komen. Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat de NMBS zijn beloften niet nakomt.

Volgens de krant La Libre Belgique circuleert er een drastisch besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te komen. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse treinaanbod met ongeveer 10% te verminderen. Dit staat in schril contrast met beloftes van de NMBS eerder dit jaar voor een beter aanbod tegen 2013. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%. Het is in ieders belang dat deze groei aanhoudt, ook om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Met dit scenario zal de groei tot stilstand komen. Zijn we dan opnieuw vertrokken voor een negatieve spiraal, zoals in de jaren 1980?"

Eén van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt bij het goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is. Een oplossing moet dan ook worden gezocht in een sanering van de goederenpoot van de NMBS. Ook bij het reizigersverkeer kan echter nog efficiënter worden gewerkt zonder de reiziger te treffen. In onze buurlanden worden op regionale lijnen bijvoorbeeld soms lichtere treinen ingezet met slechts één personeelslid aan boord of gebeurt de ticketverkoop in een winkeltje dat ook andere producten aanbiedt.

Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor de gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs die Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de buurlanden. "Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons vijf keer meer dan in Nederland", zeg Jan Vanseveren. Wanneer gaat het parlement de kostenstructuur van de NMBS eindelijk eens tot op het bot uitspitten? Zolang daar niets aan gebeurt, blijven bezuinigingen op het aanbod onaanvaardbaar.