Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
onaanvaardbaar
TreinTramBus: besparingen reizigersvervoer onaanvaardbaar
maandag, 06 juni 2011 15:52
Treinaanbod NMBS zou met 10% verminderen
Volgens een bericht in La Libre Belgique zou het treinaanbod tegen 2015
met 10% worden afgebouwd om uit de rode cijfers te komen.
Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat de NMBS zijn beloften niet
nakomt.
Volgens de krant La Libre Belgique circuleert er een drastisch
besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te
komen. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse
treinaanbod met ongeveer 10% te verminderen. Dit staat in schril
contrast met beloftes van de NMBS eerder dit jaar voor een beter aanbod
tegen 2013. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Van 2005
tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%. Het is in ieders
belang dat deze groei aanhoudt, ook om de mobiliteitsknoop te
ontwarren. Met dit scenario zal de groei tot stilstand komen. Zijn we
dan opnieuw vertrokken voor een negatieve spiraal, zoals in de jaren
1980?"
Eén van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt bij het
goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is. Een oplossing moet dan ook
worden gezocht in een sanering van de goederenpoot van de NMBS. Ook bij
het reizigersverkeer kan echter nog efficiënter worden gewerkt zonder
de reiziger te treffen. In onze buurlanden worden op regionale lijnen
bijvoorbeeld soms lichtere treinen ingezet met slechts één
personeelslid aan boord of gebeurt de ticketverkoop in een winkeltje
dat ook andere producten aanbiedt.
Infrastructuurbeheerder Infrabel rekent aan de NMBS prijzen aan voor de
gebruik van de sporen, dat moet zo van Europa. Alleen is de prijs die
Infrabel vraagt voor een reizigerstrein veel hoger dan het Europese
gemiddelde, terwijl de prijs van een goederentrein lager is dan in de
buurlanden. "Dit is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is
voor het reizigersvervoer. Een stop in een kleine halte kost bij ons
vijf keer meer dan in Nederland", zeg Jan Vanseveren. Wanneer gaat het
parlement de kostenstructuur van de NMBS eindelijk eens tot op het bot
uitspitten? Zolang daar niets aan gebeurt, blijven bezuinigingen op het
aanbod onaanvaardbaar.