Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Zeist, maandag 6 juni 2011

Rechtsbijstandverzekering Ditzo voor de derde keer hoogste testoordeel van de Consumentenbond Consumenten geven online verzekeraar een 8 als rapportcijfer

Nederlandse consumenten zijn het meest tevreden over de rechtsbijstandverzekering van Ditzo. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond naar de kwaliteit van rechtsbijstandverzekeringen. Verzekerden drukken hun waardering voor Ditzo uit met het rapportcijfer 8. Hiermee komt zij voor de derde keer onbetwist als beste uit de bus, onder meer als het gaat om de premie, dekking en de vergoeding van externe kosten - onvoorziene kosten voor advocaten en deskundigen - die vaak snel kunnen oplopen. De verzekeringsvoorwaarden die de Consumentenbond heeft meegewogen in haar oordeel zijn onder meer de premiestelling, het eigen risico, het minimaal belang - de franchise - en de maximumvergoeding voor externe kosten. Door zo'n maximum te stellen aan extern te maken kosten proberen verzekeraars hun `schade' te beperken. Uit de test blijkt dat lang niet alle verzoeken om rechtsbijstand worden gehonoreerd. In 17 procent van de afgewezen aanvragen oordeelt de uitvoeringsinstantie dat al sprake was van het probleem voordat de verzekering werd afgesloten. Verzekeraars proberen de kosten ook te beperken door het toepassen van selectie aan de poort: het instellen van een wachttijd nadat de verzekering is afgesloten. In deze periode kun je geen beroep doen op rechtsbijstand. Geen `kleine lettertjes' Ditzo springt er in positieve zin uit door haar gunstige premies, de volledige dekking en doordat zij - in tegenstelling tot andere partijen - geen eigen risico of een minimaal belang hanteert. "Dat wij de afgelopen drie jaar op rij het hoogste testoordeel hebben gekregen, geeft duidelijk aan dat klanten waarderen dat Ditzo haar belofte wél nakomt: luisteren naar wat de klant zegt en met hem in gesprek gaan", vertelt Peter Hoitinga, Algemeen Directeur van Ditzo. "Uit het onderzoek blijkt dat bijna één op de drie verzekeraars niet voldoet aan de verwachtingen. Zo willen verzekerden goede juridische bijstand, terwijl verzekeraars de kosten zo veel mogelijk willen beperken. Als je een verzoek tot rechtsbijstand indient, is er natuurlijk iets mis. De verzekeraar moet er dan voor je zijn. Maar meestal is dit het moment waarop de klant wordt gewezen op de `kleine lettertjes' waaruit blijkt dat grenzen worden gesteld aan de hulpverlening. Bij Ditzo vinden we dat we er zijn om onze klanten te helpen op het moment dat zij hun verzekeraar het hardste nodig hebben."