Ingezonden persbericht


Persbericht
Arnhem, 6 juni 2011

Werk aan de winkel!
Duurzame modecheck StoereVrouwen Arnhem

Glimlachend trokken de StoereVrouwen gisteren ten strijde om aandacht te vragen voor eerlijke modemerken in Arnhem. Het winkelend publiek bleek erg nieuwsgierig naar hoe 'groen' en 'eerlijk' hun outfit was en waren blij verrast dat ze met hun smartphone gelijk hun favoriete merk konden checken. Twee jaar na de eerste duurzame modecheck bieden de meeste winkeliers echter niet meer duurzame merken aan, of maken deze niet zichtbaar in hun winkel. Coming Soon, Claudia Sträter en C&A sprongen er uit met hun flink toegenomen duurzame kledingaanbod.

"Wilt u weten of uw kleding groen en eerlijk is?" vroegen de StoereVrouwen aan het winkelend publiek. Veel mensen waren erg nieuwsgierig hoe hun favoriete kledingmerk scoort qua arbeidsomstandigheden, milieu en klimaat. Met hun eigen smartphone konden ze vervolgens in een handomdraai met de gratis iPhone app of mobiele site van Rank a Brand zelf checken hoe het met hun outfit gesteld was. De initiële reactie van veel mensen als "Ik heb geen tijd om daar op te letten, dan heb ik geen leven meer" was in no-time omgedraaid naar: "Goh wat handig, ik ga gelijk nog een paar merken checken!"

De Mode Biënnale vormde een goede aanleiding voor StoereVrouwen om wederom en aantal populaire modezaken in Arnhem te bezoeken en te kijken of het aanbod duurzame mode is toegenomen en beter vindbaar is. Vooral bij Arnhem Coming Soon staat duurzame mode volop in de belangstelling. Vele Arnhemse ontwerpers die zich toeleggen op prachtige fair fashion, zoals Elsien Gringhuis, krijgen hier een podium. Het winkelpersoneel van Claudia Sträter vertelde ons enthousiast over hun duurzame mode aanbod en hoe dit door middel van blauwe knoopjes van Made-By - een keurmerk - wordt gecommuniceerd naar de klant. Bij C&A is het goed shoppen in maart, dat is de biokatoen maand waarin extra veel kleding in deze duurzame stof wordt aangeboden.

Toch is er duidelijk werk aan de winkel! Veel winkeliers geven aan dat eco stoffen vaak te duur zijn en dat ze geen overtuigende antwoorden krijgen van hun leveranciers over de arbeidsomstandigheden waaronder geproduceerd wordt. StoereVrouwen denken dat duurzame mode nog veel prominenter op de agenda gezet kan worden door fashion events als de Mode Biënnale, omdat het voor winkelend publiek en winkeliers een blijvend aandachtspunt is waarvan iedereen weet dat grote verbetering mogelijk is. Alleen gezamenlijk kunnen we nog veel meer hippe 'groene' en eerlijke mode op de markt krijgen!

Over StoereVrouwen
De landelijke organisatie StoereVrouwen bestaat uit 1.000 jonge vrouwen verspreidt over regimenten (grote steden). Een StoereVrouw zet zich in voor natuur, mens en dier en doet dit op een frisse en charmante wijze door o.a. het bewust gebruiken van haar portemonnee. StoereVrouwen gaan regelmatig de straat op voor ludieke acties en zijn hierbij te herkennen aan groene pakken, roze pumps en dito baretten. Hierbij maken wij winkels en het winkelend publiek bewust van de macht van hun geld: "Elke aankoop is een keuze!" De laatste jaren heeft regiment Arnhem zich voornamelijk ingezet om faire modemerken meer op de kaart te zetten.

"StoereVrouwen shoppen graag,
Maar wij stellen wel de vraag,
Is het goed voor dier en mens,
Dat is onze grootste wens!"

Over Rank a Brand
Rank a Brand geeft consumenten de macht om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe eerlijk en groen hun favoriete merken zijn. Bijna 800 merken zijn beoordeeld, in 8 verschillende sectoren waaronder kleding. Oprichter Niels Oskam is binnen een jaar de Trouw Duurzame 100 binnengeschoten op nummer 92.


---

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht