Persbericht

Wedstrijdleiding Assen buigt zich over mogelijke podiumplaats Carlo Kuijer maakt uitstekende rentree bij
Dutch Supercars met nieuwe Divitec SF11

Dongen, 6 juni 2011 - Tijdens de derde stop van de Dutch Supercar Challenge heeft Carlo Kuijer zijn eerste opwachting van het seizoen gemaakt. Met een totaal vernieuwde bolide maakte hij op het TT-circuit van Assen een prima rentree. Hoewel Kuijer gisteren in race 2 als 7de werd geklasseerd, is hij volgens zijn eigen data als 2de gefinisht. ,,De wedstrijdleiding buigt zich nu over deze situatie'', aldus de verheugde coureur.

Na de vele technische tegenslag van 2010, besloot Carlo Kuijer de start van het nieuwe seizoen op te offeren om voor eens en voor altijd af te rekenen met de materiële malheur die hem vorig jaar zo vaak teisterde. ,,We hebben besloten om met het bestaande chassis de auto compleet nieuw op te bouwen'', legt de Supersport 1-coureur uit. ,,Solution F en Team Divitec Racing hebben in de wintermaanden keihard gewerkt aan de bolide. Zo is onder meer de wielophanging en de aandrijflijn onder handen genomen, is er naar de elektronica gekeken en is tevens de aerodynamica verbeterd. Het is al met al een hele klus geweest.''

Testen
Vorige week maandag is de vierwieler met de 3.5 liter V6 motor op de rollerbank getest. ,,Vervolgens zijn we woensdag op Circuit Park Zandvoort wezen testen. Daar merkten we nog wel wat puntjes'', vervolgt Kuijer. ,,Zo misten we bijvoorbeeld motorvermogen. Dat hebben we richting het weekend van Assen verder proberen te finetunen.''

'Extra' vrije training
Op de vrijdag tijdens de vrije training zag Kuijer een stijgende prestatiecurve. ,,Er waren nog wel wat kinderziektes, maar dat is normaal. Dat waren wat kleine dingetjes'', stelde de man uit Dongen. ,,Om tijdens de races zo optimaal te kunnen presteren, hebben we de kwalificatie eigenlijk gebruikt als een extra vrije training. We wilden de wagen zo goed mogelijk neerzetten voor de twee wedstrijden. In deze sessie hebben we vooral veel gewonnen met het oog op de wegligging.''

Prima 'introductierace'
Tijdens de eerste van twee heats begon Carlo Kuijer binnen zijn klasse als de nummer 8. Op een behoorlijk gladde baan en onder warme omstandigheden, ging het pak zaterdag van start. ,,Het verliep prima'', zag Kuijer. ,,Ik kwam in een treintje terecht met de latere winnaar Bert van der Zweerde en drie BRL's. Dat bood perspectief. Helaas begaf na de verplichte pitstop de dynamo het. Omdat de batterij dus leegliep, heb ik allerlei elektronica die ik uit kon zetten ook daadwerkelijk uitgezet. Zo reed ik onder meer de race uit zonder radiocontact, maar ook zonder stuurbekrachtiging. Dat was niet optimaal. Ik moest in de slotfase nog één plekje prijsgeven. Maar met een 5de plaats voor een introductierace was ik meer dan tevreden.'' Fout wedstrijdleiding?
Na de goede wedstrijd van een dag eerder, ging Carlo Kuijer op zondagmiddag goedgemutst van start voor de tweede heat. Dit keer onder kletsnatte omstandigheden begonnen de rijders aan hun manche. ,,Ik had een prima openingsfase. Ik rukte binnen de Supersport 1 divisie op naar P3. Hoewel Bert van der Zweerde echt te snel voor me was, kon ik aardig inlopen op de ook voor me racende Nelson van der Pol'', aldus Kuijer, die door een plotselinge schuiver van Van der Zweerde zo maar een plek extra opschoof. ,,De safetycar kwam de baan op en ik had een prima timing met de pitstop. Ik kwam als koploper de baan op, waarna ik even later ineens iets vreemds zag op mijn laptimer. Ik zakte plotseling terug naar P8! Ik heb dat direct via de radio aan het team doorgegeven en zij snapten het ook niet. Ergens heeft de wedstrijdleiding mij een gereden ronde afgenomen, zo vermoed ik. Ook Nelson van der Pol en andere coureurs hebben iets vergelijkbaars meegemaakt. Nelson heeft na afloop eveneens bij R ace Control verteld dat hij een rondje meer heeft afgelegd dan de wedstrijdleiders denken. Ik ben nu als 7de geklasseerd in de einduitslag, maar ik denk zelf dat ik achter Nelson als 2de ben gefinisht. En dus eigenlijk op het podium had horen te staan. Het gaat er mij niet zo zeer om dat ik met de champagne op het ereschavot sta. Maar dit resultaat zou juist zoveel waardering geven richting het team voor hun harde werk aan de nieuwe auto.''

Tevreden
Voorlopig is het resultaat van de tweede DSC-heat nog niet definitief. De cijferaars zullen goed naar de rondetijden en afgelegde omlopen van alle deelnemers kijken. Wat de uiteindelijke uitslag ook zal zijn, Carlo Kuijer is happy over zijn eerste Dutch Supercar-deelname van 2011. ,,Ik ben uitermate tevreden'', zegt hij. ,,De nieuwe SF11 rijdt extreem goed door de bochten, hij blijkt betrouwbaar en de remvertragingscapaciteit is een factor twee toegenomen. En bovenal heb ik het vertrouwen in de auto terug'', aldus Kuijer, die over drie weken op Spa-Francorchamps weer aan de start verschijnt. ,,Voor die tijd moeten we nog wel wat extra motorvermogen vinden. Want op dat vlak schieten we nu nog te kort.''