Scheveninger'Best koopt eerste vaatje nieuwe haring voor EUR 67.750,-

Persbericht van Productschap Vis

Nieuwe haring van superieure kwaliteit

Scheveningen, 7 juni 2011 - Het haringseizoen 2011 is vandaag met de veiling van het eerste vaatje in Scheveningen van officieel van start gegaan. Het vaatje met de beste kwaliteit werd aangevoerd door de Wiron 6 van rederij Jaczon. Scheveninger'Best wist het vaatje voor een bedrag van EUR 67.750,- te bemachtigen. Scheveninger'Best is het eerste merk voor verse vis. De opbrengst is geschonken aan Jantje Beton.

De keurmeesters die de haring voorafgaand aan de veiling beoordeelden, zijn zeer te spreken over de kwaliteit. "De haring is nu al goed vet, lekker mals en zilt. Het mooie weer heeft gezorgd voor veel voedsel in zee, waardoor de haring goed heeft kunnen gedijen. We kunnen nu al spreken van een uitzonderlijke kwaliteit, die vergelijkbaar is met het topjaar 2009", aldus Peter Koelewijn, voorzitter van het proefpanel van keurmeesters.
Voor de verwerking van haring tot maatje moet de haring goed vet zijn en op traditionele wijze gekaakt en gepekeld zijn. Het rijpingsproces resulteert in de echte nieuwe haring.

Volgens Nico de Jong, voorzitter van de Nederlandse haringgroothandelsvereniging valt er over de prijs van de nieuwe haring in de winkel en de kraam nog weinig te zeggen. "We hebben met een gezonde marktwerking te maken. Doordat de vraag aan het begin van het seizoen groot is en de aanvoer laag, liggen de groothandelsprijzen op een hoger niveau dan vorig jaar. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de consument automatisch duurder uit is. Vanaf afgelopen weekend is de aanvoer in Scandinaviƫ flink toegenomen, wat waarschijnlijk ook weer gunstige prijsontwikkelingen tot gevolg zal hebben".
Jaarlijks wordt 30 miljoen kilo haring verwerkt tot Hollandse Nieuwe. Dat zijn 200 miljoen haringen. Daarvan worden er 85 miljoen in Nederland gegeten en de Belgen happen jaarlijks 15 miljoen haringen weg. Ook in Duitsland is de Hollandse Nieuwe populair. Maar liefst 100 miljoen stuks per jaar vinden hun weg naar onze Oosterburen.

De opbrengst wordt geschonken aan Jantje Beton, die met het geld de realisatie van het SchoolSpeelPlein met een echte waterspeelplaats van basisschool de Klokbeker in Ermelo financiert. Kinderen van de school namen met heel veel plezier de cheque in ontvangst. Jantje Beton wil dat kinderen vrij buiten kunnen spelen in hun eigen buurt. Verstoppertje spelen, kliederen met water, hutten bouwen, enz. Maar vaak is er geen plek, is de speelplek slecht bereikbaar of prikkelt deze de fantasie niet. Daarom bedenkt, financiert en organiseert Jantje Beton projecten die vrij buitenspelen mogelijk maken.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*
*

Links:
http://www.visbureau.nl



Razende Robot Reporter