Wageningen Universiteit en Researchcentrum 31 mei 2011

Onderdeel: LEI

De precieze economische impact van de EHEC-uitbraak in Duitsland - mogelijk veroorzaakt door een besmette partij Spaanse komkommers - voor de Nederlandse (glas)groentesector is op dit moment nog moeilijk in te schatten. Wel zullen de economische gevolgen groter worden naarmate er langer onduidelijkheid blijft bestaan over de definitieve oorzaak van de besmetting en de mogelijke bron. Vervolgens is het de vraag hoe snel het consumentenvertrouwen herstelt en de consumentenvraag naar komkommers en andere glasgroenten weer zal aantrekken. Dat de financiële gevolgen groot kunnen zijn is evident, aangezien Duitsland verreweg het grootste afzetland is en juni de belangrijkste exportmaand is van het jaar.

Sector nog herstellende van economische crisis
De gevolgen van een massale vraaguitval van komkommer uit Duitsland zullen naar verwachting groot zijn voor de Nederlandse komkommersector. Zo zal er een situatie van overaanbod ontstaan op de overige Europese markten, waardoor de prijzen (stevig) zullen dalen. Bovendien is het de vraag of al deze producten wel afgezet kunnen worden. Daarnaast speelt mee dat de sector ondanks een, volgens de ramingen, relatief goed 2010 nog herstellende was van de economische crisisjaren 2008 en 2009 (tabel
1). Wanneer de vraaguitval als gevolg van de EHEC-bacterie lang aanhoudt, zullen naar verwachting diverse komkommerbedrijven (opnieuw) te kampen krijgen met liquiditeitsproblemen of mogelijk zelfs met continuïteitsproblemen. Daarnaast lijken ook telers van andere producten, zoals tomaat, paprika en sla, mede door de adviezen van de Duitse overheid om deze producten tijdelijk niet te consumeren, getroffen te worden door vraaguitval met alle financiële gevolgen van dien. Maar niet alleen de telers ondervinden schade, ook de Nederlandse groothandel en andere ketenpartijen worden financieel geraakt.

Duitsland grootste exportmarkt
Jaarlijks wordt ruim 70% van de Nederlandse komkommers geëxporteerd. Het grootste gedeelte hiervan is, net als bij tomaat en paprika, bestemd voor de Duitse markt (figuur 1). Daarbij behoort juni samen met mei en juli tot de belangrijkste exportmaanden voor komkommer (figuur
2).

Wel is de laatste jaren de exportwaarde van de Nederlandse komkommers naar Duitsland licht afgenomen. Twee factoren spelen hierbij mogelijk een rol. In de eerste plaats wordt de Duitse markt gekenmerkt door een sterke prijsfocus. Nederlandse telers ondervinden hierdoor concurrentie van vooral Spaanse producenten, die veelal goedkoper kunnen leveren en rechtstreekse contacten hebben met Duitse retailers. Echter, de laatste jaren neemt het belang van kwaliteit toe en worden ook in Duitsland de eisen met betrekking tot residuen van gewasbeschermingsmiddelen strenger. Dat biedt mogelijk kansen voor de Nederlandse telers. Een mogelijk tweede factor is de trend dat in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de laatste jaren het areaal glasgroenten is gestegen door een toenemende vraag naar lokaal product (âlocal for localâ). Deels betreft het hier Nederlandse ondernemers die in deze landen bedrijven hebben opgezet.

Nederland belangrijke komkommerproducent
Het areaal komkommerteelt in Nederland is volgens de CBS-Landbouwtelling de laatste tien jaar redelijk stabiel en varieert tussen de 620 en 665 hectare. In 2010 werd ruim 660 ha komkommers geteeld. Het aantal bedrijven met komkommers is in de periode 2000-2010 de laatste jaren sterk gedaald (-45%) tot circa 280 in 2010. Dit wijst op een sterke schaalvergroting in de sector. In 2010 werd volgens een eerste raming 430 miljoen kilo komkommers geproduceerd. Daarmee is Nederland binnen Europa na Spanje en Polen de grootste producent van komkommers. Andere grote komkommerproducenten zijn Turkije (nog steeds sterk groeiend) en Rusland (figuur 4).

Actuele ontwikkeling van resultaten en inkomens in de land- en tuinbouw in 2010
Concurrentiemonitor glasgroente
Ministerie EL&I
Productschap Tuinbouw
Contact
Anita van der Knijff

Marc Ruijs

Gerben Jukema