GroenLinks


Europese Commissie kraakt Nederlandse sociaal-economische plannen

De Europese Commissie deelt de analyse van GroenLinks dat de Nederlandse regering de verkeerde keuzes voor de toekomst maakt. Dinsdag publiceerde de Europese Commissie van alle 27 EU-lidstaten individueel een beoordeling van het sociaal-economisch en financieel beleid. De Europese Commissie beveelt Nederland aan om meer moeite te doen om vrouwen aan het werk te krijgen en om een kilometerheffing in te voeren. GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen riep de Europese Commissie eerder op om kritisch te zijn op de zwakke Nederlandse hervormingsagenda.

"De Europese Commissie spreekt Nederland geheel terecht aan op verkeerde keuzes voor de toekomst", zegt Cornelissen. Het aantal gewerkte uren van vooral vrouwen ligt te laag omdat er nog te veel kostwinnersvoordelen zijn en omdat de regering verzuimt in kinderopvang te investeren. Ook heeft de Europese Commissie twijfels over de effectiviteit van de bezuiniging op de onderkant van de arbeidsmarkt. "Nederland moet zich ernstig bezinnen op dit beleid om aansluiting te vinden bij de Europese doelen voor arbeidsparticipatie en armoedebestrijding."

EU2020

Dit is het eerste jaar dat de EU-landen volgens de nieuwe Europese hervormingsagenda EU2020 beoordeeld worden. Het gaat er daarbij om dat het nationale beleid van de EU-landen aansluit bij de prioriteiten die de landen zelf op Europees niveau gesteld hebben over arbeidsdeelname, armoedebestrijding, onderwijs, innovatie en energiebesparing.

Bezuinigen op onderwijs en onderzoek

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout herkent zich eveneens in de Europese aanbevelingen: De Europese Commissie laakt de Nederlandse onderwijs- en onderzoeksagenda die vooral bestaat uit bezuinigen. De Nederlandse investeringen in onderzoek blijven met 1,84% van het BBP achter bij het EU-gemiddelde van 2%.

Eickhout sluit zich ook aan bij de aanbeveling om een kilometerheffing in te voeren: "Opstoppingen zijn slecht voor de bedrijvigheid en concurrentiepositie van Nederland. Nederland doet onvoldoende om de files te bestrijden. De komende tien jaar zal het aantal zelfs stijgen. Een kilometerheffing is effectiever dan het huidige Nederlandse beleid: het verhogen van de maximumsnelheid. Ik roep Nederland dan ook op om dit advies op te volgen."