Gemeente Voorschoten

2e fase MER RijnlandRoute

Bij omvangrijke projecten met mogelijk veel gevolgen voor de omgeving is het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wettelijk verplicht. Dit geldt ook voor het project RijnlandRoute. In een MER worden alle relevante milieueffecten beschreven die een project (in dit geval een nieuwe weg) kan hebben op het milieu. Het doel hiervan is dat het milieubelang volwaardig meeweegt in de besluitvorming rondom de verdere uitwerking en vormgeving van de voorgenomen ontwikkeling.

2e fase

De m.e.r.-procedure voor de RijnlandRoute kent twee fases. De eerste fase heeft geresulteerd in drie tracéalternatieven: Zoeken naar Balans, N11-West en Churchill Avenue. Tijdens de tweede fase van de m.e.r.-procedure zijn er in totaal zeven varianten opgesteld voor deze drie tracéalternatieven. Voor deze varianten zijn ontwerpen gemaakt en zijn de effecten bepaald. Het resultaat hiervan is beschreven in het rapport 2e fase MER RijnlandRoute, een nieuwe oost-westverbinding tussen de A4 en Katwijk (hier doorlinken naar het rapport)
* 7 juni 2011