Ingezonden persbericht



---



Geslaagd debuut BioMCN Nissan 350Z FlexFuel in Dutch Supercar Challenge

Amsterdam, 6 juni 2011

In het weekend van 3 tot 5 juni beleefde de Dutch Supercar Challenge een driedubbele primeur; de eerste auto ooit rijdend op Bio-Methanol, de eerste Nissan 350Z in het startveld en gereden door de jongste coureur ooit. KNAF Talent First coureur Bas Schouten (16 jaar) bestuurde tijdens het Superleague Formula evenement op Assen de BioMCN Nissan 350Z FlexFuel en liet zien dat bio-methanol vooraan meestrijdt.

Trainingen en kwalificatie

De vrijdag startte met een vrije training, voor de BioMCN 350Z FlexFuel letterlijk de eerste racemeters op het circuit. De auto, een initiatief van BioMCN, GUTTS en Bas Koeten Racing, werd in de winter omgebouwd van rallyauto naar circuitauto. Het team van Bas Koeten Racing en coureur Bas Schouten namen de tijd om veel rondes te rijden en de auto te leren kennen en geleerd werd er! De tijden van Bas Schouten op de uitdagende baan van Assen zakten gestaag. De auto liet goed merken wat het effect van de aanpassingen voor circuitgebruik waren, enerzijds door de dalende rondetijden, maar ook door sterk oplopende temperatuur in het differentieel en aandrijfassen.

Enigszins behoedzaam werd de kwalificatie afgewerkt om de hete aandrijflijn niet al te veel te belasten en met een fluwelen voet reed Bas Schouten een verdienstelijk 20e trainingstijd. Na een korte communicatie schoot op 198 km afstand in de hoofdvestiging van Bas Koeten Racing in Westwoud een team in actie en produceerde in enkele uren een koelingssysteem voor het diff en assen van de Nissan 350Z FlexFuel dat later die avond werd bezorgd op het TT Circuit. In de paddock van het TT Circuit ontdeden de monteurs de Nissan van de assen, het diff en begonnen met de installatie van het koelingssyteem. De oliekoeler werd voorin de auto gemonteerd en verbonden met het diff en een custom made luchthapper werd in de achterruit geplaatst en zorgt zo voor koele lucht op de homokineten. Tot 04.30 uur werkte het team door om de auto voor de raceklaar te hebben. Innovatie en teamwork van de bovenste plank!

Race 1

Met de aanpassingen aan de auto afgewerkt, maakte Bas Schouten zich klaar voor de start vanaf een 20e positie op de grid. Een scherpe rollende start leverde hem meteen 3 plaatsen op en hij nestelde de 350Z achter een paar snelle BMW's. De diffs en assen (inmiddels voorzien van temperatuur sensoren) bleven koel en Bas kreeg de ruimte om de auto wat meer te pushen. Dit resulteerde in een rondetijd die een volle seconde sneller was dan zijn kwalificatietijd. Halverwege de race kwam Bas binnen voor een verse voorraad bio-methanol. De verplichte pitstop werd strak afgewerkt onder grote aandacht van de media die afkwamen op het debuut van deze duurzame brandstof. Met dezelfde set banden begon Bas aan zijn tweede stint en raakte in een rondelang gevecht met de snelle BMW van de gebroeders van Vliet. Strak sturend wist Bas Schouten de BMW uiteindelijk schitterend binnendoor de passeren in de Strubben. Uit de bocht accelererend liet Bas de auto teruglopen naar de ideale race lijn om vervolgens een forse tik te ontvangen van de zojuist gepasseerde BMW. Bas hield de auto op de baan, maar was zijn positie kwijt. In enkele rondes zat hij echter weer op de bumper van de BMW, maar inmiddels hadden de banden hun beste tijd gehad en lukte het niet om hem te passeren. Bas Schouten en de BioMCN Nissan 350Z FlexFuel waren opgeklommen naar een 11e positie in de race en een 8e in de Supersport II klasse en op deze positie kwam de equipe over de finishlijn.

Race 2

De uitslag van race 1 was de startvolgorde voor race 2, dus van de 11e positie ging de auto van start. Bas Schouten was relaxed en de aanpassingen aan de auto hadden in race 1 hun effect bewezen. De rollende start was enigszins in het nadeel van de nog steeds redelijk standaard motor van de 350Z, die in de eerste meters op vermogen en schakelsnelheid werd geklopt door enkele deelnemers. Al snel werd een comfortabel ritme gevonden en de rondetijden van de jonge KNAF Talent First coureur waren verbluffend stabiel met steeds slecht enkele tienden variatie. Dat de wegligging van de Nissan goed was, bleek uit het feit dat de in de beroemde bocht Ramshoek de Nissan in één bocht in staat was om de afstand op de voorlopers te halveren.

Op de helft van de race werd de Nissan voorbijgestoken door enkele snellere auto's die door uitval in race 1, achteraan moesten starten. Op de helft van de race kwam de Z binnen voor een snelle pitstop en de nodige Bio-Methanol en vervolgde de wedstrijd weer op een 13e plek om die niet meer af te staan.

Bio-methanol en DSC

De partners in dit initiatief, BioMCN, GUTTS en Bas Koeten Racing hebben een prachtige primeur in de Dutch Supercar Challenge neergezet. De eerste races met deze unieke duurzame racebrandstof zijn succesvol afgewerkt met goede resultaten. De aanwezige gasten van BiOMCN genoten van het groene racespektakel. Dank aan de organisatie van de Dutch Supercar Challenge en Dick van Elk voor het lef en de visie die zij toonden om deze duurzame innovatie reglementair toe te staan. Het team van Bas Koeten Racing (van Assen tot Westwoud) heeft laten zien dat slimme denkkracht en snel handelen cruciaal is in de combinatie van innovatie en de autorensport. Samen met de stuwende krachten BioMCN en GUTTS achter dit initiatief kijken we terug op een schitterende debuut en gaan we vol vertrouwen naar Spa! Tot dan!

|BioMCN                   |GUTTS                  |Bas Koeten Racing |
|Miriam Cremer            |Edward Goossens        |Bas Koeten        |
|T: +31 596 647700        |T: +31 68898 995       |T: +31 228 567537 |
|E:                       |E: edward@gutts.nl     |E:                |
|miriam.cremer@biomcn.eu  |                       |bas@baskoeten.com |
Factsheet Bio-methanol

BioMCN produceert als eerste ter wereld middels een innovatief en gepatenteerd proces 250 miljoen bio-methanol per jaar op industriële schaal. Bio-methanol is chemisch identiek aan reguliere methanol maar gemaakt van de duurzame grondstof glycerine in plaats van aardgas. Door minder fossiele brandstof te gebruiken leveren BioMCN en haar afnemers een bijdrage aan een beter milieu.

BioMCN, opgericht in het najaar van 2006, speelt hiermee in op nationaal en Europees overheidsbeleid om het gebruik van groene brandstof in benzine en diesel te stimuleren. In een recente Europese richtlijn wordt gesteld dat in 2010 meer dan vijf procent van de hoeveelheid brandstof zou moeten bestaan uit biobrandstoffen. Momenteel is dat aandeel minder dan twee procent.

De feiten:

. Bio-methanol is groen. Door het gebruik van een restproduct als grondstof stoot bio-methanol ruim 70% minder CO2 uit een liter reguliere benzine!
. Bio-methanol kan hogere compressieverhoudingen aan te kunnen zonder spontaan te ontbranden (het z.g. 'pingelen'), hierdoor is het vermogen van deze 280pk sterke Nissans gegroeid naar 300pk.
. Bio-methanol wordt volledig duurzaam geproduceerd uit reststromen, waardoor er geen conflict met de voedselvoorziening
. Duurzame methanol kan ook gewonnen worden uit CO2 die ontstaat bij raffinage en andere productieprocessen, die anders de grond in gepompt wordt. Vang dit op en verwerk dit verder tot duurzame methanol.
. Bio-methanol levert de oplossing voor het tijdig behalen van de Europese energie doelstelling voor biobrandstoffen: 10% bijmenging in 2020


---- --