Gemeente Heerlen

Grote bekendheid poppodia Parkstad binnen Zuid-Limburg

Rodahal meest bekend, Limburgzaal vaakst bezocht, NIEUWE NOR meest genoemd.

Een onderzoek naar de bekendheid van poppodia door onafhankelijk onderzoeksbureau RMI wijst uit dat de poppodia in Parkstad de grootste bekendheid genieten in Zuid-Limburg. De Rodahal is het bekendst, de Limburgzaal van Parkstad Limburg Theaters het best bezocht. Gevraagd naar welk poppodium het eerst te binnen schiet, scoort de NIEUWE NOR het hoogst. Het onderzoek, in opdracht van de NIEUWE NOR, spitste zich toe op de bekendheid en waardering van het Heerlense poppodium, maar laat ook zien dat Parkstad zich sterk profileert als popstad binnen Zuid-Limburg.

In mei 2011 heeft poppodium NIEUWE NOR door RMI een onderzoek laten uitvoeren met als doel inzicht te verschaffen in de bekendheid van het Heerlense poppodium op Zuid-Limburgse schaal. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat poppodia geen al te hoge top-of-mind bekendheid ("Welk poppodium schiet u als eerste te binnen?") genieten. Zeven van de tien ondervraagden kunnen spontaan geen poppodium noemen. Van hen die wel een poppodium noemt, noemt tweederde de NIEUWE NOR; zowel bij de top-of-mind bekendheid als spontante bekendheid ("Welke poppodia kent u nog meer?") scoort de NIEUWE NOR het hoogst.

Wordt er een lijst met alle Limburgse poppodia voorgelegd, zogenaamde geholpen bekendheid, zijn de grote podia verreweg het bekendst. De Rodahal in Kerkrade is onder ruim driekwart van de ondervraagden bekend, gevolgd door de Hanenhof in Geleen (65%) en de LIMBURGzaal van Parkstad Limburg Theaters (60%). Van de kleinere poppodia scoort de NIEUWE NOR wederom het beste met 47%, gevolgd door Fenix in Sittard met 39%. Binnen Parkstad kent 78% van de ondervraagden poppodium NIEUWE NOR. Mannen in de leeftijd van 26 tot 35 jaar en hoog opgeleiden zijn het best bekend met de NIEUWE NOR.

Dat is niet verwonderlijk; deze groep Zuid-Limburgers bezoekt poppodia vaker dan andere groepen. Het best bezochte poppodium, laatste 12 maanden, in het onderzoek is de LIMBURGzaal in Heerlen, op respectabele afstand gevolgd door de NIEUWE NOR. Als belangrijke voorwaarden voor een bezoek aan een poppodium worden genoemd: het programma, de sfeer en de prijs van een ticket.

Onderzoek bekendheid NIEUWE NOR

Conclusies RMI:

Bekendheid


. Poppodia hebben geen al te hoge top-of-mind bekendheid. 7 van de 10 Zuid-Limburgers kunnen spontaan geen poppodium noemen.
. De NIEUWE NOR scoort vergeleken met veel andere Limburgse podia hoog als het gaat om bekendheid. Dat geldt zeker in de regio Parkstad.
. Mannen, personen in de leeftijd van 26 tot en met 35 jaar en hoog opgeleiden zijn het best bekend met de NIEUWE NOR .

Bezoek poppodia


. . maar dat zijn dan ook de personen die het meest poppodia bezoeken.
. Het best bezochte podium (in de afgelopen 12 maanden) is de Limburgzaal in het Parkstad Limburg Theater.
. De NIEUWE NOR volgt op respectabele afstand.
. Belangrijke voorwaarden voor een bezoek aan een poppodium zijn het programma, de sfeer en de prijs van een ticket.
. Met name de sfeer van de NIEUWE NOR wordt zeer gewaardeerd door de bezoekers van de NIEUWE NOR.
. Zij die de NIEUWE NOR kennen maar niet bezoeken doen dat vooral omdat het programma hen niet aanspreekt of 'gewoon' omdat ze het programma niet kennen.

Reactie van Lex Smeets, wethouder cultuur gemeente Heerlen:

"We investeren fors in cultuur en jongerencultuur. Dan is het fijn als uit onderzoek blijkt dat de Nieuwe Nor het meest genoemd wordt en de Limburgzaal het vaakst bezocht. Het bevestigt dat ons beleid op dit gebied werkt en gewaardeerd wordt".


* Het onderzoek is uitgevoerd door RMI, met gebruikmaking van het Limburg panel en Internet panel. De resultaten van het onderzoek, dat in opdracht van poppodium NIEUWE NOR is uitgevoerd, zijn representatief voor Zuid-Limburg (inwoners van 15-55 jaar). De resultaten van het onderzoek zijn hier te downloaden (.pdf file).


---



Gemeente Heerlen