Uitvoering van de aanbevelingen van het Rekenhof op het vlak van fiscale fraude

08/06/2011 09:14

COUR DES COMPTES - REKENHOF

De parlementaire onderzoekscommissie belast met het onderzoek van de grote fiscale fraude dossiers heeft het Rekenhof gevraagd geregeld de uitvoering van de aanbevelingen op te volgen die het heeft gedaan in verband met fiscale fraude.

Voor de uitvoering van die opdracht is het Rekenhof uitgegaan van volgende overwegingen.

Opdat de FOD Financiën zijn activiteiten op een efficiënte manier zou kunnen aanpakken, moeten minstens drie voorwaarden zijn vervuld:

1. De herstructurering van de FOD moet worden voltooid.

2. Binnen die structuur moet het juiste personeel op adequate wijze worden ingezet.

3. Dit personeel moet over de nodige informaticaondersteuning kunnen beschikken.

Om bovendien de controleactiviteiten (en dus de bestrijding van de fiscale fraude) optimaal te laten verlopen moet een vierde voorwaarde vervuld zijn:

4. De selectie van grondig te controleren dossiers met hoog frauderisico moet gebaseerd worden op een uitgebouwde risicoanalyse.

Het Rekenhof heeft onderzocht in welke mate die voorwaarden, mee ingevolge zijn aanbevelingen, gerealiseerd zijn.

Het Coperfinplan voorzag in een nieuwe structuur voor de FOD Financiën. De belastingadministratie zou niet langer worden opgedeeld volgens soort belasting maar volgens doelgroep, met drie aparte pijlers: Particulieren, KMO's en Grote Ondernemingen. Hoewel al op 1 mei 2003 een administrateur benoemd werd voor elke pijler, laat de effectieve herstructurering op zich wachten. Alleen het Controlecentrum Grote Ondernemingen in Brussel werd opgericht. Daarnaast moeten nog 5 regionale controlecentra Grote Ondernemingen, 27 centra KMO's en 18 centra Particulieren opgericht worden. Zowel de minister van Financiën als de staatssecretaris voor de Modernisering van de FOD Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de Fiscale Fraude wijst erop dat de implementatie van de nieuwe structuren een regering met volheid van bevoegdheid vereist en bijgevolg vertraging oploopt door de huidige politieke context.

Wat de personeelsinvulling betreft, had het Rekenhof er in meerdere audits op aangedrongen de personeelsbehoeften enerzijds en de beschikbaarheid en geschiktheid van het personeel anderzijds op een doorzichtige wijze op te volgen. Het stelt echter vast dat dergelijke systemen nog onvoldoende ontwikkeld zijn.

Op het vlak van de informatisering heeft de FOD Financiën de laatste jaren veel vooruitgang geboekt. Er werd gewerkt aan aangepaste informaticatools die de FOD moeten helpen bij de uitvoering van haar kerntaken. Een voorbeeld hiervan is het in ontwikkeling zijnde enig dossier, een uniek elektronisch fiscaal dossier voor elke belastingplichtige, dat alle informatie uit de verschillende databanken centraliseert. Ook het indienen, verwerken en beheren van de aangiften werd geïnformatiseerd. Ten slotte is ook het elektronisch dossierbeheer, waarmee een fiscale controle van begin tot einde elektronisch zal worden ondersteund, in volle evolutie.

Opdat de ingezette controlemiddelen een maximum aan output zouden opleveren, heeft het Rekenhof herhaaldelijk gewezen op de noodzaak van de selectie van dossiers op basis van risicoanalyse. Het wenst dan ook het belang te benadrukken van de systemen die hiervoor al werden uitgewerkt en die de risicoanalyse binnen de administratie definitief ingang hebben doen vinden.

Het Rekenhof besluit dat de administratie, niettegenstaande de problemen die ze ondervindt omdat de definitieve herstructurering van de FOD Financiën nog steeds niet is afgerond, de voorbije jaren toch sterk heeft ingezet op de realisatie van projecten die zowel een doorgedreven informatisering als het opzetten van een degelijk riscicobeheer beogen.

Deze projecten dragen bij tot een efficiënte en performante werking van de belastingadministratie en dus ook tot de bestrijding van de fiscale fraude.

----------------------------------------------------------------------------------------

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek, toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de beheerders en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het verslag Uitvoering van de aanbevelingen van het Rekenhof op het vlak van fiscale fraude werd aan het federale parlement bezorgd. Het verslag (74 blz.) en dit persbericht zijn terug te vinden op de website van het Rekenhof: www.rekenhof.be.

Contactpersoon:

Karl Hendrickx

Cel Federale Publicaties

Tel. 02 551 89 90

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel