EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Hierbij een korte reactie van EVO naar aanleiding van onderstaand artikel in de Telegraaf van vandaag en vervolgberichtgeving op de radio. Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via 06-24219257 of via de EVO-perslijn 079-3467373.

EVO: 'Brede internationale coalitie tegen piraterij nodig'

Verladersorganisatie EVO roept de Tweede Kamer op het kabinet aan te zetten alles uit de kast te halen om de internationale inzet tegen piraterij te vergroten. Voor de korte termijn is de inzet van extra marine materieel prima, maar uiteindelijk moeten de sociaal-politieke problemen aan vooral het Somalische vasteland aangepakt worden. Daar is de veiligheid van onze mensen en goederen het meeste bij gebaat, vindt EVO.

Het kabinet voert voor de korte termijn het goede beleid. Het zet zelf extra personeel en materieel in, is actief om hetzelfde gedaan te krijgen van andere landen en beschermt de meest risicovolle transporten over zee. Wat nog extra aandacht behoeft, is de uiteindelijke oplossing van de piraterijproblematiek. Die moet gezocht worden in een brede internationale coalitie die met name Somalië helpt stabiliseren.

Alle inzet van marinematerieel op zee is feitelijk symptoombestrijding, menen de verladers. Daaraan zal de inzet van private beveiliging niets veranderen. Internationale focus om Somalië uit het slop te trekken, is de enig juiste weg.

EINDE REACTIE EVO

Reders willen af van driekleur
Afrikaanse piraten azen op schepen die de Nederlandse vlag voeren omdat ze weten dat zich aan boord geen bewapende beveiligers bevinden. De Nederlandse reders dreigen het rood-wit-blauw dan ook massaal te verruilen voor een buitenlandse vlag. Als gevolg van de in hun ogen lakse houding van de regering vrezen zij slachtoffer te worden van Somalische piraten. De branche luidt de noodklok en roept Den Haag op om nationale wetgeving te wijzigen, zoals andere Europese landen en de Verenigde Staten recentelijk hebben gedaan. Die laten voormalige special forces toe op hun schepen en dat blijkt een uiterst effectief middel tegen Somalische piraten. "Op Nederlandse koopvaarders absoluut verboden", zegt Peter Prins van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. "Piraten beschikken over inlichtingennetwerken en kennen onze kwetsbaarheid." Ook de goedbedoelde inzet van NAVO-fregatten biedt amper soelaas, aldus reders. "Een vloot van 23 marineschepen moet 2 miljoen vierkante kilometer controleren, onmogelijk."

Dinsdag arriveerde de Nederlandse mammoettransporter MV Treasure van Dockwise in Europoort. Financieel directeur Peter Wit: "Buitenlandse eigenaren van de lading, een 150 meter hoog boorplatform, zijn zelfs zo ver gegaan dat ze in Oman een schip met bewapende beveiligers hebben ingehuurd om ons te escorteren, de mannen mochten niet aan boord. Door niet ingrijpen wordt de situatie op de Indische Oceaan steeds hachelijker."