Vrije Universiteit Amsterdam

Congestie beprijzen met heterogene gebruikers


* Startdatum: 08-06-2011


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Congestion pricing with heterogeneous travellers


* Spreker: V.A.C. van den Berg


* Promotor: prof.dr. E.T. Verhoef prof.dr. P. Rietveld


* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde


* Wetenschapsgebied: Economie


* Evenementtype: Promotie

Vincent van den Berg ontdekte dat, in het bottleneckmodel van congestie, de verdelingseffecten van congestie beprijzing niet monotoon zijn in de waarde van tijd of schedule delay. Het zijn niet de gebruikers met de laagste waardes die het meeste verliezen of het minst winnen van beprijzing, maar een intermediair type gebruiker. Dit verschilt met de traditionele kijk die gebaseerd is op het statische stroommodel van congestie en concludeert dat hoe hoger de waarde van tijd is, des te schadelijker beprijzing is.

Heterogeniteit in de voorkeuren van reizigers beïnvloedt zowel de geaggregeerde effecten als de verdelingseffecten van congestie (opstopping) beprijzing. Dit is net als rekeningrijden een van de mogelijkheden om files te verminderen. Van den Berg onderzocht twee dimensies van heterogeniteit. Ten eerste proportionele heterogeniteit die de waardes van tijd en schedule delay (die meten hoe gemakkelijk een persoon op een ander moment kan reizen) proportioneel schaalt. Meer proportionele heterogeniteit vergroot de welvaartswinst van congestie beprijzing, omdat het leidt tot een grotere efficiencywinst door een herordening van de aankomsttijden. Ten tweede, meer heterogeniteit in de ratio van de waarde van tijd en schedule delay verlaagt de welvaartswinst van beprijzing, omdat het de congestie externaliteiten verlaagt.

Heterogeniteit in voorkeuren kan ook empirische schattingen beïnvloeden. Van den Berg concludeert dat, als marginale nutten gecorreleerd zijn, dit tot incorrecte schattingen kan leiden van de waardes van tijd of schedule delay als men logit schattingen gebruikt. De schattingen vinden dat reiskostencompensatie leidt tot lagere prijsgevoeligheden en hogere waardes van tijd en van beperkingen van de reismomenten.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam