Ingezonden persbericht


Amsterdam, 7 juni 2011

Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog

Op woensdag 8 juni worden tijdens een bijeenkomst in Rotterdam de eerste certificaten voor "verantwoorde" soja uitgereikt aan bedrijven als Ahold en FrieslandCampina. Het nieuwe label is een initiatief van het Wereldnatuurfonds, en wordt op de markt gebracht door de Round Table on Responsible Soy (RTRS). (1)

Dit nieuwe label is al door honderden organisaties van de hand gewezen als 'greenwashing'. Netwerken waaronder Friends of the Earth International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument (ABC) en Food & Water Watch schreven begin dit jaar een brief aan supermarkten in Europa om niet aan dit misleidende label mee te doen. 23.000 consumenten verstuurden een petitie met dezelfde boodschap. (2)

"Dit sojalabel is een typisch geval van consumentenbedrog", zegt Nina Holland van Corporate Europe Observatory. "Soja importeren voor de intensieve veehouderij in Nederland is inherent onduurzaam. Het gaat daarnaast om soja die geproduceerd wordt met intensief gebruik van landbouwgif. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden".

De 'verantwoorde' soja hoeft slechts aan zeer zwakke criteria te voldoen. Er mag met vliegtuigjes in de buurt van huizen worden gespoten en er worden geen harde eisen gesteld om het pesticidengebruik te verminderen. Ook in de toekomst nog te ontbossen terrein kan 'verantwoorde' soja opleveren. Het label biedt geen enkele oplossing voor de strijd om land tussen kleine boeren en de agro-industrie, die in landen als Paraguay gaande is.

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar neemt de roep om GGO-vrije producten toe -- bedrijven schakelen juist over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel.

"Markant is dat de presentatie van het sojalabel in Rotterdam wordt georganiseerd door reclamebureau Schuttelaar & Partners. Hetzelfde bureau dat in 1996 de introductie van de Roundup Ready soja in Nederland organiseerde voor het bedrijf Monsanto. Ook Productschap MVO was bij deze PR campagne actief betrokken", zegt Tjerk Dalhuisen van gifsoja.nl. (3)