Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE - 9 juni 2011

'Onderscheidend sterk merk van innovatieve koploper' Robbert de Jong wint titel Versmarketeer 2011
met Honingtomaat®

Scheveningen, 9 juni 2011 - Tijdens het bruisende VersEvent met bijna 300 deelnemers, in de Visafslag in Scheveningen, is de titel 'Versmarketeer 2011' gewonnen door Robbert de Jong, marketing manager bij Looije Tomaten in Maasdijk. De vakjury roemde het bedrijf als unieke voorloper in de sector dat met een sluitend merk en een consequente, onderscheidende uitwerking een grote prestatie heeft geleverd. Met de jaarlijkse titel Versmarketeer van het Jaar willen de organisatoren de aandacht vestigen op het belang van marketing voor versproducten.

Top Drie
De jury over winnaar Robbert de Jong: 'Wij zien Honingtomaat® als een unieke voorloper en een signaal voor de sector. Hij heeft een merk ontwikkeld met een kloppend verhaal. Hij kiest het juiste product met selectieve distributie selectief. Consequent en zorgvuldig doorgevoerd en met veel geduld en inspanning gebouwd. De eerste marketingmanager in de AGF-sector laat zijn meerwaarde overduidelijk zien door marketing te laten slagen en een onnavolgbare strategie uit te rollen, die als voorbeeld kan dienen voor deze sector.' Verder stond Monique de Deugd van bakkerij ingrediënten-producent GB Plange met het vezelrijke tarwebroodconcept 'Vollerkoren' in de top-3: 'Een dapper Versmarketeer die als relatief kleine speler met een beperkt budget een concept op te zetten vanuit een maatschappelijke relevantie. Naar onze mening zet het natuurlijk vezelrijke Vollerkoren de broodmarkt in beweging. Volgens de jury: een voorbeeld van een marketeer, weliswaar in loondienst, maar met echte ondernemersgeest. Een initiatief waar de spetters vanaf vliegen!'

Ook in de top-3 stond Gerjahn Roerink van de Zuivelhoeve met de 'onmeunig' lekkere Boer'n vla rechtstreeks van de boer naar de consument. De jury zegt over hem: 'Roerink is een gedreven vakman die een prachtig en romantisch verhaal heel professioneel heeft aangepakt. Met niet alleen een marketing, maar ook een sterke sales focus en een goed product, dat in zijn vorm ook goed beschermd is. Hij heeft de monopolie in het zuiveltoetjesschap doorbroken en vergroot. Veel starters nemen een voorbeeld aan het lef dat hij heeft getoond. Een inspirator voor vernieuwing en verandering in versmarketing. Dus een podiumplaats waardig!'

Tien genomineerden
De tien experts die samen de onafhankelijke jury vormen, selecteerden uit de lijst van 125 kandidaten tien genomineerden. Naast de genoemde top drie, waren de andere genomineerde marketeers: René Bink (Gijs Streekproducten), Jan Willem Bosman Jansen (GRO Mushrooms met koffiedik als voeding voor oesterzwammen), Mark van der Geest (stadstuinconcept Urban Green), Ronald van Geest (blauwe orchidee), Tilly Sintnicolaas (dagverse Scheveninger'Best vis), Marja Slagmoolen (Werkfruit) en Joanna Thijsse (Arla biologische zuivel). Dagvoorzitter Suzanne van der Pijll presenteerde de genomineerden aan de ruim 250 deelnemers aan het VersEvent. Na een inspirerende middag vol marketingvoorbeelden maakte de jury de einduitslag bekend.

VersEvent Visafslag
Het programma was even gevarieerd als het versmarketingvak zelf. Luc Ouwehand bracht de nieuwe Hollandse haringhit, Suzanne van der Pijl van Schuttelaar en Partners gaf een presentatie over Duurzaamheid als Unique Selling Point, Jack Stroeken van het GroentenFruit Bureau presenteerde hoe het vak kan werken met de merken van Moeder Natuur en Maarten Boer van Buutvrij vertelde de zaal alles over Guerrillamarketing. Op de zinnenprikkelende VersMarkt maakten de deelnemers kennis met de

laatste trends in versmarketing en de producten van de genomineerden. Daar hield Rob Baan een emotioneel betoog over versmarketing in relatie tot het drama rondom de EHEC-bacterie. De bezoekers hebben vervolgens deelgenomen aan VersSessies en VersDates, speeddaten met spraakmakende specialisten op het gebied van onder meer versmarketing, retail, social media, merkopbouw en storytelling. Tijdens de workshops en VersDates leidde de uitwisseling van feiten, zienswijzen en meningen tot levendige discussies. De inspirerende presentaties werden intensief gevolgd met luid applaus als waardering.

Verhelderend en verrassend
Een inkoper bij een bekende supermarktketen was voor het eerst op het VersEvent: 'Heel verhelderend en verrassend om te ervaren dat marketeers en producenten zo gedreven bezig zijn met het bedenken en testen van nieuwe versproducten en nieuwe toepassingen. Ze scheppen kansen voor retailers en consumenten, goed voor de economie, het milieu en de gezondheid. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij!'

Organisatoren en partners
Versmarketeer is een initiatief van Delta Focus organisatieadviesbureau, Mirakuleus Ontwerp & Communicatie en sense marketing & more strategisch marketing- en communicatieadvies. Partners van Versmarketeer 2011 zijn Rabobank, FloraHolland, GroentenFruit Bureau, Nederlands Visbureau, Zicht online, Kennisalliantie, Syntens, SVO opleidingen, Nederlandse Zuivel Organisatie en Marketing Tribune.