Werknemer werkt steeds meer in privétijd
Persbericht van Unique
Almere, 16 juni 2011 - De grens tussen werk en privé vervaagt. Bijna 80
procent van de Nederlandse werknemers checkt buiten werktijd om
zakelijke e-mail en reageert op zakelijke berichten via social media.
Dit komt mede door de opkomst van social media als zakelijke tool,
smartphones met mailtoepassingen en door Het Nieuwe Werken. Deze
resultaten blijken uit een onderzoek van Unique onder ruim 4.000
respondenten.
Eerder is uit verschillende onderzoeken gebleken dat steeds meer
privézaken tijdens werktijd afgehandeld worden doordat men bijvoorbeeld
te maken heeft met openingstijden van helpdesks. De compensatie
hiervoor in privétijd bleef echter vaak achter. Nu blijkt wel dat een
hoog percentage werknemers het geen probleem vindt buiten werktijd de
zakelijke mail en social media bij te houden.
Gurth Severien, HR directeur bij Unique: "Het nieuwe werken
introduceert een andere manier van werken, waarbij veel flexibiliteit
nodig is. Niet voor iedereen is deze omschakeling even makkelijk. Het
is goed om te zien dat werknemers hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
Het 'geven en nemen' van werktijd is meer in balans gebracht en
werknemers pakken het bijhouden van zakelijke en privémail op ieder
tijdstip op."
MKB Marktmonitor
Unique is momenteel bezig met het veldwerk voor de MKB Marktmonitor
2011 die zich dit jaar richt op goed werkgeverschap. Ook wordt er dit
jaar naast het uitvoerige werkgeversonderzoek een vragenlijst afgenomen
bij kandidaten. De genoemde resultaten komen voort uit een eerste
analyse van deze resultaten. Het volledige onderzoeksrapport van de MKB
Marktmonitor 2011 wordt verwacht op 1 december 2011. Naast dit
uitgebreide onderzoeksrapport ontvangen deelnemende bedrijven een
maatwerkrapport met een uitgebreid advies. Werkgevers kunnen zich nog
aanmelden om deel te nemen aan het onderzoek via
www.unique.nl/marktmonitor.
*
Links:
http://www.unique.nl
Razende Robot Reporter