Afhandeling claims AOV naar behoren

Persbericht van Verbond Van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars herkent de belangrijkste waarneming van de AFM, dat verzekeraars veel waarde hechten aan een zorgvuldige afhandeling van claims en dat er geen aanwijzingen zijn dat hierbij onzorgvuldig wordt gehandeld. Tevens onderschrijft het Ver-bond de visie van de AFM dat optimale transparantie en goed advies van groot belang zijn om te borgen dat de verwachting van zelfstandige ondernemers over hun arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) spoort met de geboden dekking. Daarom gaat het Verbond van Verzekeraars graag in op de uitnodiging van de AFM om de mogelijkheid tot verdere marktbrede verbeteringen op dit punt te bespreken. Ook is de sector bereid mee te denken met de AFM en organisaties van adviseurs om te bezien hoe nadere waarborgen voor de advieskwaliteit kunnen worden ingevuld.

Om klanten te helpen bij het maken van een bewuste keuze zijn de afgelopen periode al de nodige stappen gezet, zoals de invoering van productwijzers, een website voor zzp'ers en een vernieuwde gezondheidsverklaring. Op brancheniveau wordt onder meer nog gewerkt aan een verheldering van de en-blocclausule, die volgens de AFM soms onduidelijk omschreven is. Per 2013 wordt verder een provisieverbod doorgevoerd voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, waardoor zorgen over de passendheid van de adviesbeloning kunnen worden weggenomen. Deze maatregel zorgt ook voor een heldere
verantwoordelijkheidsverdeling tussen aanbieder, adviseur en consument.

De AFM vond een relatief gering aantal klachten over claimbehandeling en -toewijzing. Signalen dat er hier problemen waren, vormden de aanleiding voor het onderzoek. De toezichthouder concludeert echter dat er geen sprake is van structureel onzorgvuldig handelen bij de vaststelling en uitkering van claims. Het dit jaar ingevoerde Schadeprotocol draagt volgens de AFM bij aan verbetering van de claimafhandeling. Op basis van de rapportage zal de sector nader bespreken welke aanvullende initiatieven kunnen bijdragen aan het centraal stellen van het klantbelang.

De AFM wijst verder op de beperkte dekking van budget-AOV's en de mogelijke teleurstelling die deze polissen bij de claimafhandeling kunnen opleveren. Deze relatief goedkope polissen voorzien volgens het Verbond van Verzekeraars echter wel in een behoefte, zeker bij startende ondernemers met nog weinig inkomsten. Uiteraard is goede informatievoorziening en advisering bij dit type pro-ducten essentieel. Met betrekking tot de 'critical illness-polissen' die dekking bieden bij ernstige ziekten, maar bepaalde ernstige ziekten toch uitsluiten, merkt het Verbond op dat dit een verwaarloosbaar klein deel van de AOV-markt betreft. Het Verbond zal dit issue bij de betrokken verzekeraars onder de aandacht brengen.




Razende Robot Reporter