Politie Flevoland

Bekeuringen Markerwaarddijk eigenlijk terecht

Boetebedrag abusievelijk 20 km hoger door foutieve berekening

Lelystad, 16-06-2011 o Op de bekeuringen van meer dan 300 snelheidsovertredingen, geconstateerd bij een verkeerscontrole op zaterdag 28 mei op de Markerwaarddijk tussen Lelystad en Enkhuizen, staat abusievelijk vermeld dat het om een 80 km weg gaat in plaats van een autoweg waar 100 km gereden mag worden. Hierdoor is het boetebedrag 20 km hoger uitgevallen. Echter de automobilisten die een bekeuring thuis hebben ontvangen hebben feitelijk allemaal te hard gereden. Er is niemand onder de 100 km geflitst. Alle boetes van die dag worden teruggedraaid. In het vaststellen van de gemeten snelheid is geen fout gemaakt maar bij de verwerking van de boetes is iets verkeerd gegaan.

Chef Verkeershandhavingteam David Groen: Het boetebedrag van 210,- euro, dat als voorbeeld wordt benoemd in het artikel van de Telegraaf, is voor een snelheid van 28 km/h te hard. In feite heeft deze automobilist 112 km p/u gereden. De boete is opgemaakt, na het toepassen van de wettelijke correctie, voor 108 km p/u. Dus 8 km te hard en had een bekeuring thuis moeten krijgen voor een bedrag van 45,- euro.

David Groen vervolgt: Het verkeershandhavingsteam controleert niet voor niets streng op de Markerwaarddijk. Er wordt vaak veel te hard gereden en ingehaald op plekken waar dat niet kan. Met ernstige verkeersongevallen, soms met dodelijke afloop, als gevolg. Even los van de aanrijdingen die we als politie moeten afhandelen zijn er dagelijks meldingen van verkeersasos en bijna-aanrijdingen op de Markerwaarddijk. De 10 km/h die je harder rijdt lijkt niet veel, maar maakt je remweg aanzienlijk langer en de kans op een aanrijding vele malen groter.

Door de nog onbekende foutieve afhandeling worden nu alle boetes van die dag teruggedraaid. Daar zaten ook automobilisten bij die harder reden dan 150 km p/u. Dat soort automobilisten zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid en de absolute doelgroep van het verkeershandhaving-team. En die willen we al verkeersteam aanpakken. Vaak is het enige waar een automobilist die te hard rijdt voor vreest een hoge boete. Dit terwijl hij veel meer moet vrezen voor het gevaar dat hij zichzelf en zijn medeweggebruiker door zijn weggedrag aan kan doen.