www.cbs.nl
Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS Persbericht PB11-043 pagina 1 van 4
PB11-043
16 juni 2011
9.30 uur
Persbericht

Omzet detailhandel 3 procent hoger


* Meer omzet en verkopen supermarkten

* Ook grotere omzet winkels in bovenkleding

In april 2011 heeft de detailhandel 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is voornamelijk toe te schrijven aan een toename van de prijzen, die 2,5 procent hoger waren. Het volume groeide met bijna 1 procent. Ook na correctie voor koopdagen blijft er sprake van een lichte groei van het volume. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was in april 5,4 procent hoger. Dat is volledig te danken aan de supermarkten. Hun omzet was in april 6,2 procent groter. De toename van de omzet kan vooral worden toegerekend aan de volumegroei van iets meer dan 4 procent. De prijsstijging bedroeg 2 procent. Speciaalzaken realiseerden ongeveer dezelfde omzet als een jaar eerder.
De non-foodwinkels hadden een bescheiden omzetgroei. Zowel de prijzen als het volume droegen hieraan bij. De winkels in bovenkleding behaalden in de droge en warme maand april een hogere omzet. Ook de winkels in huishoudelijke artikelen en de drogisterijen noteerden een omzetgroei. Textielsupermarkten, winkels in woninginrichtingartikelen en winkels in consumenten-elektronica hadden een lagere omzet dan een jaar eerder. Detailhandel via internet noteerde in april een omzetgroei van bijna 2 procent. De tankstations behaalden door prijsstijgingen 7,1 procent meer omzet. Omzetontwikkeling in de detailhandel1)2)
%-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

-10

-5
0
5
10
15
j f mamj j a s o n d j f mam j j a s o n d j f mam j j a s o n d j f ma 2008 2009 2010 2011
Waarde Prijs
1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB11-043 pagina 2 van 4
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (in 2010 een omzetaandeel van 36 procent), nonfoodwinkels (51 procent), de detailhandel-niet-in-winkel (4 procent) en tankstations (9 procent).
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de omzetontwikkelingen moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Ten opzichte van april 2010 kent april 2011 een zaterdag meer en een donderdag minder. Tenzij anders vermeld, wordt in dit persbericht de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Wijzigingen
Ten opzichte van het persbericht van 13 mei 2011 (PB11-036) zijn er cijfers over maart en het eerste kwartaal 2011 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB11-043 pagina 3 van 4
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2011* 2010
apr. mrt. jan. t/m
apr.
1e kwartaal
jaar
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 3,4 1,5# 2,4 2,0# 0,3
Prijs 2,5 2,0 2,2 2,1 1,4
Volume 0,9 -0,5# 0,2 -0,1# -1,1
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 5,4 3,1# 2,4 1,3# 1,1
Prijs 2,0 1,4 1,5 1,3 0,4
Volume 3,4 1,6# 0,9 0,0# 0,7
Supermarkten
Omzet 6,2 3,9# 3,0 1,8# 1,8
Prijs 2,0 1,4 1,4 1,2 0,2
Volume 4,1 2,5# 1,5 0,6# 1,6
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -0,1 -3,0# -1,7 -2,2# -3,8
Non-foodwinkels
Omzet 1,3 -1,1# 0,4 0,1# -1,5
Prijs 0,8 0,4 0,5 0,4 0,0
Volume 0,5 -1,4# -0,1 -0,4 -1,5
Omzet in:
Drogisterijen 4,8 1,2# 0,6 -0,8 0,6
Bovenkledingwinkels 4,7 -2,4# 1,2 -0,3# -0,4
Textielsupermarkten -5,3 -2,6# -5,0 -4,9# 0,8
Winkels in woninginrichtingartikelen
3) -3,6 -5,0# -2,5 -2,2# -4,3
Winkels in consumentenelektronica
4) -3,2 -3,5# -1,0 -0,4 0,3
Doe-het-zelfwinkels 5) 0,8 4,8# 1,9 2,4 -4,1
Winkels in huishoudelijke artikelen 6,6 1,0# 4,2 3,3# 3,0 Tankstations
Omzet 7,1 8,2# 9,8 10,9# 4,4
1) Exclusief apotheken.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB11-043 pagina 4 van 4