Maastricht University

Trefwoorden: consumentengedrag, sociale media, communicatie
Promotie drs. Tom van Laer
School of Business and Economics.

Promotor: prof.dr. J.C. de Ruyter.
Titel: "Return of the narrative. Studies on transportation in social media"
Vrijdag 17 juni 2011, 10.00 uur

Consumenten zetten tegenwoordig hun negatieve ervaringen op Facebook en blogs en hebben daardoor een enorme invloed op de publieke opinie; in dit proefschrift is onderzocht hoe bedrijven het beste kunnen reageren op negatieve reviews. De zakelijke manier waarop het overgrote deel van de bedrijven daarop reageert, zorgt voor een enorme clash. Bedrijven zijn gewend om met stellingen en argumenten naar hun klanten te communiceren. Een van de conclusies van het onderzoek is dat bedrijven altijd zouden moeten beginnen met een verontschuldiging en daarna met hun kant van het verhaal. Bovendien werkt het beter wanneer dit verhaal niet door de woordvoerder wordt verteld, maar door iemand van de werkvloer. In sociale media gaat het om menselijk contact. Van Laer heeft een methode ontwikkeld waarbij door middel van denkspelletjes het empathische gedeelte van de hersenen wordt geactiveerd. Hierdoor richten medewerkers zich niet alleen op financieel resultaat, maar verplaatsen ze zich ook in de klant.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6