Voorkennis over leden essentieel voor samenwerking in virtueel team

Persbericht van Open Universiteit

Virtuele projectteamleden zijn, aan het begin van hun samenwerking, gebaat bij informatie over elkaar, zodat ze een inschatting van elkaars professionele betrouwbaarheid kunnen maken. Informatie over bijvoorbeeld werkervaring en bereikbaarheid maar ook leeftijd en hobby's blijken noodzakelijk om elkaar te kunnen vertrouwen en goed te kunnen samenwerken. Dat is de conclusie van het promotieonderzoek van Ellen Rusman, met de probleemstelling 'Hoe kunnen we leden van virtuele projectteams in het begin van hun samenwerking helpen de betrouwbaarheid van collega's in te schatten?' Rusman promoveert bij het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open Universiteit en verdedigt haar proefschrift vrijdag 17 juni 2011 in Heerlen.

Betrouwbaarheid en vertrouwen
Virtuele teams kunnen zich niet op dezelfde manier een beeld van de betrouwbaarheid van een collega vormen als teams waarvan de leden elkaar fysiek ontmoeten. Virtuele teams werken namelijk vaak eenmalig aan een project, communiceren via de computer met elkaar, werken vaak bij verschillende organisaties en op verschillende plaatsen in de wereld en kennen elkaar dus daardoor vaak nog niet. Toch is het essentieel dat collega's in een virtueel team elkaar vertrouwen, om bijvoorbeeld informatie te kunnen delen en beslissingen te nemen. De ingeschatte betrouwbaarheid van een persoon blijkt in hoge mate bepalend voor de mate van vertrouwen, die de andere teamleden krijgen in die persoon. Daarom heeft het onderzoek van Rusman zich gericht op de inschatting van de betrouwbaarheid van projectleden binnen virtuele teams.

Conclusies onderzoek
Uit het promotieonderzoek blijkt dat het aanbieden van een modelprofiel met persoonlijke informatie over de teamleden virtuele teams helpt bij het vormen van een betrouwbaarheidsinschatting in de eerste fase van de samenwerking. De teamleden vonden informatie over opleiding, werkervaring en huidige functie belangrijk om betrouwbaarheid in te schatten, maar ook een portretfoto, de werk- en bereikbaarheidstijden, informatie over de familiesituatie en hobby's blijken hierbij waardevol. Afhankelijk van de fase van de samenwerking zijn verschillende aspecten van betrouwbaarheid belangrijker. Een geschikt profiel bevat informatie-elementen gerelateerd aan meerdere aspecten van professionele betrouwbaarheid, die juist in de beginfase van samenwerking van belang zijn. In het begin zijn bijvoorbeeld bekwaamheid, betrokkenheid en beschikbaarheid belangrijk.

Over Ellen Rusman
Ellen Rusman (Alkmaar, 1975) is onderwijstechnoloog en wetenschappelijk medewerker bij het programma Leernetwerken van het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Ze is afgestudeerd in onderwijswetenschappen en -technologie aan de Universiteit Twente, met een focus op curriculumontwikkeling en -implementatie. Tijdens haar studie heeft ze enkele maanden doorgebracht aan het Centre for Studies in Advanced Learning Technology (C-SALT) aan de Lancaster University in Engeland. Na haar afstuderen is ze in 1998 begonnen als onderwijstechnoloog bij CELSTEC. Sindsdien is ze onderwijsontwerper, -trainer en -consultant geweest, waarbij ze als projectlid en -leider in locale, nationale en internationale (EU) projecten heeft samengewerkt. Ze ontwerpt omgevingen voor (samenwerkend) leren, informatie- en kennismanagement. Eind 2006 is ze begonnen haar werk als onderwijsontwerper te combineren met een promotieonderzoek. Zij is met name geĂŻnteresseerd in het ondersteunen van samenwerkende leer- en werkervaringen binnen netwerken en de invloed van percepties van vertrouwen, betrouwbaarheid en cultuur op deze samenwerking.

*

Links:
http://www.ou.nl



Razende Robot Reporter