Gemeente Lelystad

Stadhuis Lelystad geheel verbouwd

Vrijdag 17 juni 2011

Sinds 6 juni is de gemeentelijke organisatie van Lelystad terugverhuisd naar een geheel vernieuwd stadhuis. Gedurende anderhalf jaar was de gemeentelijke organisatie verdeeld over verschillende tijdelijke locaties. Nu is de gemeente Lelystad terug in het prachtig verbouwde pand met een frontoffice waar 60 procent van de vragen van inwoners direct wordt beantwoord, een `winkelstraat' waar inwoners kunnen shoppen voor gemeentelijke producten, een prachtige trouwzaal en een gemeentelijke organisatie waar ambtenaren werken volgens het Nieuwe Werken-concept.

Metamorfose

Het gebouw heeft een complete metamorfose ondergaan. Alle gemeentelijke diensten, inclusief die van het Werkplein en van het UWV, voorheen aan de Middendreef, zijn in het vernieuwde stadhuis overzichtelijk bij elkaar geplaatst op de begane grond in de hal. Daarmee wordt de dienstverlening sterk verbeterd. Ook heeft gemeente Lelystad een nieuw en eenvoudig telefoonnummer: 140320, voor alle vragen. Naast de hoofdingang vanaf het Stadhuisplein is het stadhuis ook te bereiken via de Westentree, waar ook de Flevomeer Bibliotheek is te vinden.

Het gebouw

Reden voor de uitgebreide verbouwing was het groot onderhoud dat aan het 30 jaar oude gebouw moest worden uitgevoerd. De verbouwing die ruim
1,5 jaar duurde heeft een duurzaam en eigentijds gebouw opgeleverd dat aan alle milieueisen voldoet. Zo is het stadhuis `gestegen' van een C-label naar een A+-label. Kabels (zo'n 56 km) en leidingen zijn vervangen, op de begane grond is de voormalige ruimte van de bibliotheek betrokken bij de Stadswinkel waar de balies van Burgerzaken, Zorg- en werkplein zijn te vinden. Er zijn een aparte trouwzaal en presentatiezaal gerealiseerd. De gehele verbouwing, exclusief afschrijving, heeft zoals gepland 32,8 miljoen euro gekost.

Publieksvriendelijk

De begane grond is geheel ingericht voor het publiek. Met alle balies op de begane grond is de dienstverlening veel publieksvriendelijker geworden. Daarmee is de Stadswinkel ook voor gehandicapten toegankelijker geworden. Ook het UWV is in het stadhuis getrokken. Het vormt samen met de gemeente het Werk- en zorgplein, zodat inwoners op één plek met al hun vragen over werk, uitkering en zorg terechtkunnen.

Winkelstraat

De hal is in feite één grote winkelstraat waar je op een relaxte manier als inwoner door heen kunt wandelen, kunt shoppen en je vragen kan stellen op gebied van werk en uitkering, zorg en alle diensten van burgerzaken, zoals aanvragen van paspoorten, rijbewijzen, geboorte uittreksels etcetera. Centraal in de hal bevindt zich de informatiebalie.

Nieuwe werken-concept

Het gebouw is geheel ingericht volgens het Nieuwe Werken-concept. Dat betekent flexibel en digitaal werken zonder eigen bureau. Overal in het gebouw zijn plekken ingericht voor allerlei verschillende werkvormen: van stilteplekken tot informele overlegplekken en van grote ronde tafels tot vergaderkamers met digitale schermen. Een inspirerende werkomgeving met nieuwe werkvormen wat maakt dat het werk efficiënt en snel gedaan kan worden en waar ook de klant weer van profiteert.

60 procent van de vragen direct beantwoord en nieuw telefoonnummer

Aan de balies, maar ook aan de telefoon werkt de gemeente met een frontoffice die 60 procent van de vragen van inwoners direct kan beantwoorden. In die gevallen dat niet direct het antwoord kan worden gegeven, wordt doorverbonden met de backoffice die de vraag beantwoordt. Het streven is binnen een paar jaar 80 procent van de vragen van inwoners direct aan de frontoffice te beantwoorden. Inwoners die een product willen afnemen van de gemeente (bijvoorbeeld een uittreksel burgerlijke stand, bouwvergunning of een zorgvraag hebben), kunnen ook een afspraak maken. Ze zijn dan direct aan de beurt op het tijdstip dat het hen schikt.

Eén ingang per kanaal

De gemeente heeft als onderdeel van een klantgerichte service sinds vorige week ook een nieuw, kort en makkelijk te onthouden telefoonnummer 14 0320 dat één ingang biedt voor alle vragen aan de gemeente. Het 14+nummer is een landelijk concept (Antwoord©) waaraan al veel gemeenten meedoen: het telefoonnummer van de deelnemende gemeenten begint met 14 gevolgd door het netnummer van de betreffende gemeente. Ook voor het digitale kanaal heeft de gemeente Lelystad één ingang: inwoners kunnen digitaal zaken doen met de gemeente via het Digitaal Loket. Ja