Gemeente Leudal
Nieuws
Omgevingsloket online overgestapt op eHerkenning
Bedrijven die een omgevingsvergunning aanvragen of voorbereiden via het
Omgevingsloket online moeten voortaan gebruik maken van `eHerkenning'.
Vanaf 1 juni 2011 kunnen zij geen gebruik meer maken van hun DigiD code
voor het inloggen op het Omgevingsloket. Heeft u eerder een aanvraag
ingediend met DigiD voor bedrijven, dan is overstappen op eHerkenning
noodzakelijk om de (concept) aanvraag te kunnen blijven volgen.
eHerkenning is, net als DigiD voor bedrijven, een identificatiemiddel.
Daarmee maakt u zich bekend bij een overheidsdienst, in dit geval bij
Omgevingsloket online. eHerkenning voldoet beter aan de huidige eisen
die de overheid stelt aan het elektronisch herkennen van medewerkers
van bedrijven.
Overstappen naar eHerkenning
* Heeft u al een eHerkenningsmiddel, geregistreerd op hetzelfde KvK
(vestigings)nummer als uw DigiD? Dan kunt u dit eHerkenningsmiddel
sinds medio mei gebruiken om uw aanvragen aan te vullen en te
blijven volgen.
* Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Regel het dan snel. Vraag voor
de personen die namens uw bedrijf(svestiging) een aanvraag mogen
doen, eHerkenning aan via www.eherkenning.nl/bedrijven/aanbieders.
Wanneer u het eHerkenningsmiddel aanvraagt voor dezelfde vestiging
waarvoor u al uw `oude' DigiD voor bedrijven had, dan blijven lopende
en conceptaanvragen zichtbaar. Beide middelen zijn namelijk gekoppeld
aan uw KvK-nummer.
Betrouwbaarheidsniveau
Als u een eHerkenningsmiddel aanvraagt, wordt u gevraagd om te kiezen
uit verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Voor het omgevingsloket
heeft u betrouwbaarheidsniveau 1 nodig. Dit is vergelijkbaar met DigiD
voor bedrijven. U krijgt dit niveau ook toegekend als u gebruik maakt
van de eenvoudige overstapmethode via
https://overstappen.eherkenning.nl.
Meer informatie over betrouwbaarheidsniveaus kunt u vinden op
www.eherkenning.nl/bedrijven/voordelen.
Bijzondere situaties
Er kunnen zich de volgende bijzondere situaties voordoen:
* Binnen uw bedrijf hebben meerdere medewerkers (met verschillende
DigiD's) aanvragen samengesteld en/of ingediend.
Met DigiD voor bedrijven konden per bedrijfsvestiging meerdere
DigiD's worden aangevraagd. Deze aanvragen waren alleen zichtbaar
per DigiDcode. Bij de omzetting van het omgevingsloket naar
eHerkenning worden alle (concept) omgevingsvergunningaanvragen
zichtbaar voor alle medewerkers van de desbetreffende vestiging die
een eHerkenningsmiddel hebben.
Advies: heeft uw bedrijf meerdere aanvragen ingediend? Controleer
na 1 juni (datum overstap) of de profielen (de contactgegevens) van
de aanvragen nog op de juiste personen binnen uw vestiging staan.
Als deze niet correct zijn dan kunt u die per aanvraag aanpassen.
De profielen zijn namelijk in het systeem niet gebonden aan de
aanvraag zelf, maar aan het vestigingsnummer van uw bedrijf.
* Binnen uw bedrijf gaan in de toekomst meerdere medewerkers
aanvragen samenstellen of indienen.
Nieuwe aanvragen die worden samengesteld en/of ingediend met
eHerkenning zijn zichtbaar en bewerkbaar voor alle medewerkers (van
de bedrijfsvestiging) met een eHerkenningsmiddel. De behandelende
overheid ziet in de aanvraag de contactgegevens zoals deze zijn
ingediend en zal die persoon hanteren als contactpersoon. Bij het
opnieuw aanmaken van een aanvraag zullen in het standaardprofiel
altijd de standaard contactgegevens van het bedrijf staan. Dit
profiel kan per aanvraag aangevuld en/of gewijzigd worden met de
gegevens van de medewerker die de aanvraag doet.