Gemeente Leudal


Nieuws

Omgevingsloket online overgestapt op eHerkenning

Bedrijven die een omgevingsvergunning aanvragen of voorbereiden via het Omgevingsloket online moeten voortaan gebruik maken van `eHerkenning'. Vanaf 1 juni 2011 kunnen zij geen gebruik meer maken van hun DigiD code voor het inloggen op het Omgevingsloket. Heeft u eerder een aanvraag ingediend met DigiD voor bedrijven, dan is overstappen op eHerkenning noodzakelijk om de (concept) aanvraag te kunnen blijven volgen.

eHerkenning is, net als DigiD voor bedrijven, een identificatiemiddel. Daarmee maakt u zich bekend bij een overheidsdienst, in dit geval bij Omgevingsloket online. eHerkenning voldoet beter aan de huidige eisen die de overheid stelt aan het elektronisch herkennen van medewerkers van bedrijven.

Overstappen naar eHerkenning


* Heeft u al een eHerkenningsmiddel, geregistreerd op hetzelfde KvK (vestigings)nummer als uw DigiD? Dan kunt u dit eHerkenningsmiddel sinds medio mei gebruiken om uw aanvragen aan te vullen en te blijven volgen.

* Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Regel het dan snel. Vraag voor de personen die namens uw bedrijf(svestiging) een aanvraag mogen doen, eHerkenning aan via www.eherkenning.nl/bedrijven/aanbieders.

Wanneer u het eHerkenningsmiddel aanvraagt voor dezelfde vestiging waarvoor u al uw `oude' DigiD voor bedrijven had, dan blijven lopende en conceptaanvragen zichtbaar. Beide middelen zijn namelijk gekoppeld aan uw KvK-nummer.

Betrouwbaarheidsniveau

Als u een eHerkenningsmiddel aanvraagt, wordt u gevraagd om te kiezen uit verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Voor het omgevingsloket heeft u betrouwbaarheidsniveau 1 nodig. Dit is vergelijkbaar met DigiD voor bedrijven. U krijgt dit niveau ook toegekend als u gebruik maakt van de eenvoudige overstapmethode via
https://overstappen.eherkenning.nl.

Meer informatie over betrouwbaarheidsniveaus kunt u vinden op www.eherkenning.nl/bedrijven/voordelen.

Bijzondere situaties

Er kunnen zich de volgende bijzondere situaties voordoen:


* Binnen uw bedrijf hebben meerdere medewerkers (met verschillende DigiD's) aanvragen samengesteld en/of ingediend. Met DigiD voor bedrijven konden per bedrijfsvestiging meerdere DigiD's worden aangevraagd. Deze aanvragen waren alleen zichtbaar per DigiDcode. Bij de omzetting van het omgevingsloket naar eHerkenning worden alle (concept) omgevingsvergunningaanvragen zichtbaar voor alle medewerkers van de desbetreffende vestiging die een eHerkenningsmiddel hebben.
Advies: heeft uw bedrijf meerdere aanvragen ingediend? Controleer na 1 juni (datum overstap) of de profielen (de contactgegevens) van de aanvragen nog op de juiste personen binnen uw vestiging staan. Als deze niet correct zijn dan kunt u die per aanvraag aanpassen. De profielen zijn namelijk in het systeem niet gebonden aan de aanvraag zelf, maar aan het vestigingsnummer van uw bedrijf.
* Binnen uw bedrijf gaan in de toekomst meerdere medewerkers aanvragen samenstellen of indienen.
Nieuwe aanvragen die worden samengesteld en/of ingediend met eHerkenning zijn zichtbaar en bewerkbaar voor alle medewerkers (van de bedrijfsvestiging) met een eHerkenningsmiddel. De behandelende overheid ziet in de aanvraag de contactgegevens zoals deze zijn ingediend en zal die persoon hanteren als contactpersoon. Bij het opnieuw aanmaken van een aanvraag zullen in het standaardprofiel altijd de standaard contactgegevens van het bedrijf staan. Dit profiel kan per aanvraag aangevuld en/of gewijzigd worden met de gegevens van de medewerker die de aanvraag doet.