Nationale Search Engine Monitor 2011: Bing wint langzaam terrein

Persbericht van Checkit BV

Nijmegen, 17 juni 2011 - Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI presenteren de meest opvallende resultaten uit het jaarlijkse Nationale Search Engine Monitor onderzoek, dat sinds 2002 het online zoekgedrag van Nederland in kaart brengt. Opvallend dit jaar is de groei in gebruik en bekendheid van de Microsoft zoekmachine Bing.

Verschuivingen in de Nederlandse online zoekmarkt In de editie van 2010 bleef het marktaandeel van Bing nog steken op 1%. Dit was geen verbetering ten opzichte van voorganger Live Search. Dit jaar wordt Bing door 2% van de Nederlanders bestempeld als de meest gebruikte zoekmachine. Ook het incidentele gebruik van Bing is toegenomen. De grootste stap is desondanks gemaakt op het gebied van naamsbekendheid. In 2010 was 24% van de Nederlanders bekend met Bing, in 2011 is dat gestegen naar 40%. Deze verschuivingen gaan voornamelijk ten koste van ilse, Altavista en Microsoft partner Yahoo!.

Onderstaande tabellen geven een overzicht van de top vijf zoekmachines van Nederland wat betreft gebruik en bekendheid.

Meest gebruikt %
Google 93 (-1)
Vinden 5 (+2)
Bing 2 (+1)
Yahoo! 0 (-1)
ilse 0 (-1)

Weleens gebruikt %
Google 93 (-3)
Vinden 7 (+1)
Bing 6 (+3)
Yahoo! 4 (-1)
ilse 3 (-2)

Geholpen bekendheid %
Google 97 (=0)
Yahoo! 65 (-2)
ilse 61 (-12)
Altavista 41 (-7)
Bing 40 (+16%)

(C) Checkit/RMI Nationale Search
Engine Monitor, mei 2011

Online zoeken in Europa versus de Verenigde Staten In de Verenigde Staten wint Bing al langer terrein ten koste van Google. Daar heeft Google een marktaandeel van 67%. Dit is een verlies van 10% ten opzichte van augustus 2010. De dominante positie van Google in Europa vertoont nu ook enkele scheurtjes. In het Verenigd Koninkrijk heeft Bing inmiddels een marktaandeel van 4% en is daarmee de snelst groeiende zoekmachine (Bron: Hitwise). De samenwerking met Yahoo en de introductie van een nieuwe zoektechnologie lijkt voor Microsoft ook in Europa haar eerste vruchten af te werpen.

Over de Nationale Search Engine Monitor
Dit is de zestiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.637 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Over Checkit
Checkit is het in 1999 opgerichte full service Search Engine Mediabureau dat met u meedenkt. Checkit focust zich volledig op Search Engine Marketing en dit is een bewuste keuze. Door onze focus zijn wij de absolute expert op ons vakgebied. Om voorop te blijven lopen doen we regelmatig onderzoek waaronder de Top 100 online vindbaarheid en de Nationale Search Engine Monitor. Kijk voor meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op
http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html.

Over RMI
RMI is een marktonderzoekbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RMI op http://www.rminteractive.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.checkit.nl/nationale-search-engine-monitor.aspx Bijlage:
* persbericht checkit nationale search engine monitor - bing wint langzaam terreinpdf




Razende Robot Reporter