Ingezonden persbericht


Independer.nl opnieuw bovenaan in online onderzoek naar zorgverzekeringen

Zilveren Kruis favoriete zorgverzekeraar in online onderzoek van WUA!

Independer.nl mag zich opnieuw winnaar noemen van de Web Performance Scan naar aanbieders van zorgverzekeringen. Bij de vorige meting van het onderzoek van WUA! eindigde Independer.nl ook al als eerste. Zilveren Kruis Achmea belandt met nagenoeg dezelfde Web Performance Score op de tweede plaats, en wordt door de meeste respondenten aangewezen als favoriete zorgverzekeraar. De respondenten gaven in totaal 185 individuele beoordelingen over 45 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
40% van de respondenten bezoekt Independer.nl tijdens de online oriëntatie. Een sterk punt van de website is dat geen van de bezoekers na de eerste indruk besluit af te haken. De respondenten waarderen de eerste indruk dan ook met een 8,0. Ook op de thema's Web Imago en Informatiewaarde wordt goed gepresteerd. 12,5% van de respondenten zou het liefst een nieuwe zorgverzekering via Independer.nl afsluiten. In november 2010 ging het nog om 7,5%.

Zilveren Kruis Achmea stijgt spectaculair van de achtste naar de tweede plaats. Met 50% van de respondenten die ZilverenKruis.nl raadpleegt, is het de best vindbare website van het veld. Zes maanden eerder wist slechts 17,5% van de respondenten de website te vinden. Zilveren Kruis krijgt uiteindelijk maar liefst 20% van de totale voorkeur. Het resultaat is in lijn met de uitkomsten van de Web Service Scan in april, waaruit al bleek dat Zilveren Kruis verreweg de beste online service biedt van de grotere zorgverzekeraars.

Verzekeringssite.nl eindigt een plaats lager dan bij de vorige meting, maar met een hogere Web Performance Score. 30% van de respondenten komt tijdens de oriëntatie op de website terecht. De website staat bij vrijwel alle onderzochte thema's in de top drie, waarbij het best wordt gescoord op Informatiewaarde en Vertrouwen. 15% van de respondenten geeft aan via Verzekeringssite.nl te willen afsluiten, tegenover 10% in november 2010.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 49 jaar oud en verdeeld over de huidige zorgverzekeraars op basis van het landelijke marktaandeel. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een zorgverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: mei 2011
Case: 'U wilt eventueel overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Ga u oriënteren op het internet om te kijken of er voor u een betere aanbieder is.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek; spreiding van huidige zorgverzekeraars conform landelijk marktaandeel Leeftijd: tussen de 20 en 49 jaar oud Verdeling geslacht: 57,5% vrouw, 42,5% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: november 2011

Noot voor de redactie (